Hoe dan? Toen ik in een klein team zat kon ik dat juist niet omdat de manager boven mij zat en er zat niks tussen mijn functie en management in (en die manager ging natuurlijk niet weg - bovendien heb ik die ambitie om manager te zijn ook niet). Of bedoel je dat jij jezelf mag ontwikkelen en van functienaam/inhoud verandert om de zoveel tijd?
Waar ik ook steeds meer achter kom is dat HR een soort van false pretences heeft van er voor je zijn, maar er eigenlijk gewoon voor is om de organisatie te beschermen. Echt jammer vind ik dat.
Ja dat is ook echt overal zo ![]()
![]()
In mijn eerste baan zei een van mijn collega’s: P&O? Ze kunnen beter die P eraf halen, ze zijn er alleen voor het bedrijf.
Is bij alle organisaties waar ik tot nu toe heb gewerkt ook zo geweest (sorry voor de HRM-ers op FF, maar jullie weten ook dat het waar is)
Techniek, energie en gas contracten, zonnepanelen, rijlessen, horloges, Japan, politiek (eigenlijk alles waar mn schoonvati het graag over heeft)
Ook dat! Ik heb een tijdje hele ook echt wat aan HR gehad en ben ook blij dat ze er zijn. Maar ik maak me geen illusies voor wie ze er zijn ![]()
Ik denk dat als je dat in je achterhoofd houdt dat je iig je verwachtingen kan bijstellen
Ja eens! Al moet ik wel zeggen dat het dus nog erger aan toe ging bij de bedrijven waar ik heb gewerkt die geen HR of P&O hebben.
Bij beide bedrijven werden alle beslissingen door één persoon genomen, ook op HR gebied. Bij conflict ben je dan echt gewoon de lul door de scheve machtsbalans. Maar misschien kwam dat ook door een gebrek aan CAO.
Als mensen constant over andere mensen praten, van wie ik echt niet hoef te weten wat ze mankeren of hoe hun werk of relatie loopt.
Mensen die vertellen over een film of serie die ze hebben gezien, zooo saai
Zou je willen toelichten hoe die false pretences worden gewekt?
Want in feite is HR een staf afdeling. Met andere woorden een taak en verantwoordelijkheid van de staf/directie. Zij kiezen ervoor die taken uit te besteden aan een specifieke afdeling. En afhankelijk van type en omvang bedrijf kunnen de diensten verschillen. Bijv of het bedrijf meer modern of traditioneel is georganiseerd, of er veel budget is etc. NL of buitenlands concern.
Maar dat ze er voor de mdws zijn heb ik - ook voordat ik het bedrijfsleven inging - nooit zo begrepen of gedacht. Of althans heel beperkt. @simsalabim de P betekent toch niet dat ze er voor het personeel zijn, helaas. Wel dat alle info, arbeidsvoorwaarden en regelingen toegankelijk en duidelijk moeten zijn. Omdat de focus vanuit de organisatie op het personeel is, maar niet alleen het voordeel van medewerkers? Zou ook niet logisch zijn.
En ja hopelijk wel een algemene visie (blegh) op goed werkgeverschap of onderwerpen als diversiteit en gender. Die HR compleet los van bedrijfsagenda en poppetjes kan opzetten. Met sterke HR medewerkers die dit uitvoeren. Of denk aan arbeidsconflicten of onveilige situaties waarin je een bemiddelende rol hoopt van hr. Bijv door betrekken van vertrouwenspersoon of zorgvuldig proces doorlopen etc maar ook daarin is de ruimte beperkt omdat als een manager niet met iemand verder wil, dat helaas toch doordrukt.
En ja ik werk bij HR (in juridische functie) maar wil hier wel graag over leren. En niet bedoeld om het hier “op te nemen” voor HR mensen ofzo want het gaat vaak genoeg ook fout
Ik vind het eigenlijk heel gek dat dit mag! Inderdaad ook ervaring mee en het werkt totaal niet, je staat dan erg alleen.
Iemand zn paard
Boardgames of Stardew Valley.
Ik heb echt veel Stardew Valley gespeeld toen ik met covid in isolatie zat maar HOE kun je daar in vredesnaam uren over praten?? blij dat ik die mensen niet tegenkom haha
De lore!
Ik moest je berichtje ongeveer 5x lezen haha zit helemaal in de vakantiemodus en dit voelt bijna als een soort werkoverleg met die zakelijke afkortingen enzo.
Anyway, ik denk dat alleen de naam al insinueert dat ze mensgericht zijn versus organisatiegericht. Daarnaast de combinatie tussen menselijke zaken zoals opleiding, overleg bij ziekte, meedenken over een nieuwe rol en de zakelijke zaken zoals ontslagen, reorganisaties en arbeidsconflicten maakt dat het voor mij best een kwartje was die moest vallen dat ze er niet vooral voor mij zijn, maar vooral voor de organisatie. Ik moest daar wel mijn verwachtingen in bijstellen zoals @anon50301661 zegt en leren hoe ik ze het beste kan “gebruiken”.
Haha kan ik me goed voorstellen ja, sorry zit alweer even in de afkortingen modus, helaas geen vakantie hier
Ik snap het wel.
Is bij HR zelf ook wel een terugkerende struggle: heb je een dienende rol richting management toe, of ben je leidend; of zelfs autonoom van? om maar weer even gare zakelijke termen erin te gooien
Ook bij sommige HR managers zelf (als je rapporteert aan directie) lastige vraag, bij grote bedrijven tenminste (missch niet overal). Want heel vaak willen mijn collega’s met goeie bedoelingen van alles voor mdws organiseren maar wordt dat geblokkeerd door de directie
En ja ze ondersteunen wel bij dit soort onderwerpen maar wel altijd/vaak vanuit organisatie perspectief.
Vind de naam zelf juist zo bedrijfskundig en koel, “menselijke bronnen”.
Ik was met name benieuwd naar de valse pretenties omdat ik dacht dat HR dit zelf bewust opwekt, zou wel kwalijk zijn. Zit dus ook in naam en beeldvorming etc. Zou missch ook kunnen helpen als de afdeling duidelijk neerzet wat zij onder hun taken opvatten
Nee hoor het is bij mij niet zo dat HR adverteert alles voor jou te doen, maar dus die diverse taken en verantwoordelijkheden die soms voor organisatie en soms voor de medewerker zijn. Ik snap dat dit zelf ook wel eens lastig is als hr medewerker wat nou precies je belang is.
Eindstand is er eigenlijk niemand is die echt voor je opkomt, behalve jijzelf. Dat is logisch, maar koste me wel wat jaren om te beseffen. En nog steeds wel een ongoing struggle wat ik nu precies geef (aan tijd, energie) aan m’n collega’s en bedrijf waar ik werk.
Ik ga echt nooit meer van mijn leven bij een klein bedrijf werken. Twee keer gedaan en twee keer diepe ellende. Als er dingen mis gaan heeft het direct invloed op alles en iedereen, heel vaak is shit gewoon niet goed geregeld en je kan nergens terecht als de baas degene is die voor problemen zorgt. Vreeeeeselijk
Ik doe nu een hrm module met mijn opleiding en ik zit soms ook echt vol verbazing te lezen. Er zijn zo veel regels waar een organisiatie zich aan moet houden, maar er zijn echt per regel allemaal uitzonderingen waardoor ze er dan weer onderuit kunnen komen. Vind het echt een hoop schijn ofzo.