Zou je willen toelichten hoe die false pretences worden gewekt?
Want in feite is HR een staf afdeling. Met andere woorden een taak en verantwoordelijkheid van de staf/directie. Zij kiezen ervoor die taken uit te besteden aan een specifieke afdeling. En afhankelijk van type en omvang bedrijf kunnen de diensten verschillen. Bijv of het bedrijf meer modern of traditioneel is georganiseerd, of er veel budget is etc. NL of buitenlands concern.
Maar dat ze er voor de mdws zijn heb ik - ook voordat ik het bedrijfsleven inging - nooit zo begrepen of gedacht. Of althans heel beperkt. @simsalabim de P betekent toch niet dat ze er voor het personeel zijn, helaas. Wel dat alle info, arbeidsvoorwaarden en regelingen toegankelijk en duidelijk moeten zijn. Omdat de focus vanuit de organisatie op het personeel is, maar niet alleen het voordeel van medewerkers? Zou ook niet logisch zijn.
En ja hopelijk wel een algemene visie (blegh) op goed werkgeverschap of onderwerpen als diversiteit en gender. Die HR compleet los van bedrijfsagenda en poppetjes kan opzetten. Met sterke HR medewerkers die dit uitvoeren. Of denk aan arbeidsconflicten of onveilige situaties waarin je een bemiddelende rol hoopt van hr. Bijv door betrekken van vertrouwenspersoon of zorgvuldig proces doorlopen etc maar ook daarin is de ruimte beperkt omdat als een manager niet met iemand verder wil, dat helaas toch doordrukt.
En ja ik werk bij HR (in juridische functie) maar wil hier wel graag over leren. En niet bedoeld om het hier “op te nemen” voor HR mensen ofzo want het gaat vaak genoeg ook fout