Stel je persoonlijke vraag #47

Ik vind het eigenlijk heel gek dat dit mag! Inderdaad ook ervaring mee en het werkt totaal niet, je staat dan erg alleen.

5 likes

Iemand zn paard

1 like

Boardgames of Stardew Valley.

Ik heb echt veel Stardew Valley gespeeld toen ik met covid in isolatie zat maar HOE kun je daar in vredesnaam uren over praten?? blij dat ik die mensen niet tegenkom haha

4 likes

De lore!

Ik moest je berichtje ongeveer 5x lezen haha zit helemaal in de vakantiemodus en dit voelt bijna als een soort werkoverleg met die zakelijke afkortingen enzo.

Anyway, ik denk dat alleen de naam al insinueert dat ze mensgericht zijn versus organisatiegericht. Daarnaast de combinatie tussen menselijke zaken zoals opleiding, overleg bij ziekte, meedenken over een nieuwe rol en de zakelijke zaken zoals ontslagen, reorganisaties en arbeidsconflicten maakt dat het voor mij best een kwartje was die moest vallen dat ze er niet vooral voor mij zijn, maar vooral voor de organisatie. Ik moest daar wel mijn verwachtingen in bijstellen zoals @anon50301661 zegt en leren hoe ik ze het beste kan ā€œgebruikenā€.

5 likes

Haha kan ik me goed voorstellen ja, sorry zit alweer even in de afkortingen modus, helaas geen vakantie hier

Ik snap het wel.
Is bij HR zelf ook wel een terugkerende struggle: heb je een dienende rol richting management toe, of ben je leidend; of zelfs autonoom van? om maar weer even gare zakelijke termen erin te gooien
Ook bij sommige HR managers zelf (als je rapporteert aan directie) lastige vraag, bij grote bedrijven tenminste (missch niet overal). Want heel vaak willen mijn collega’s met goeie bedoelingen van alles voor mdws organiseren maar wordt dat geblokkeerd door de directie

En ja ze ondersteunen wel bij dit soort onderwerpen maar wel altijd/vaak vanuit organisatie perspectief.
Vind de naam zelf juist zo bedrijfskundig en koel, ā€œmenselijke bronnenā€.

Ik was met name benieuwd naar de valse pretenties omdat ik dacht dat HR dit zelf bewust opwekt, zou wel kwalijk zijn. Zit dus ook in naam en beeldvorming etc. Zou missch ook kunnen helpen als de afdeling duidelijk neerzet wat zij onder hun taken opvatten

4 likes

Nee hoor het is bij mij niet zo dat HR adverteert alles voor jou te doen, maar dus die diverse taken en verantwoordelijkheden die soms voor organisatie en soms voor de medewerker zijn. Ik snap dat dit zelf ook wel eens lastig is als hr medewerker wat nou precies je belang is.

Eindstand is er eigenlijk niemand is die echt voor je opkomt, behalve jijzelf. Dat is logisch, maar koste me wel wat jaren om te beseffen. En nog steeds wel een ongoing struggle wat ik nu precies geef (aan tijd, energie) aan m’n collega’s en bedrijf waar ik werk.

4 likes

Ik ga echt nooit meer van mijn leven bij een klein bedrijf werken. Twee keer gedaan en twee keer diepe ellende. Als er dingen mis gaan heeft het direct invloed op alles en iedereen, heel vaak is shit gewoon niet goed geregeld en je kan nergens terecht als de baas degene is die voor problemen zorgt. Vreeeeeselijk

9 likes

Ik doe nu een hrm module met mijn opleiding en ik zit soms ook echt vol verbazing te lezen. Er zijn zo veel regels waar een organisiatie zich aan moet houden, maar er zijn echt per regel allemaal uitzonderingen waardoor ze er dan weer onderuit kunnen komen. Vind het echt een hoop schijn ofzo.

1 like

Nou ik ben binnengekomen op een lagere functie (A) zegmaar, en had eigenlijk geen werkervaring en/of diploma voor de functie (B) die ik nu doe. Maar omdat het zo’n klein bedrijf is, kreeg ik dat werk van functie B wel veel mee. Toen de persoon van B wegging hebben ze geen vacature uitgezet maar ben ik wat extra ingewerkt en nu doe ik dus dat werk. Als ik bij een groot bedrijf had gewerkt was dat denk ik niet gelukt, want ik kan me voorstellen dat alles daar veel formeler is. Of überhaupt solliciteren op functie B.

Dit vind ik ook echt geweldig! Alles gaat zo makkelijk, sfeer is ook heel informeel. Maar ben ook wel blij dat het geen ~familie~ is, we spreken elkaar na werktijd niet.

Dat vind ik eigenlijk niet horen, wat mij betreft moet je leidinggevende ook voor je opkomen.
In mijn rol stond ik tussen mijn collega’s en de eigenaren in en probeerde ik er altijd voor te zorgen dat mijn collega’s konden doorgroeien zoals ze zelf wilden (in salaris, functie etc.). Vervolgens legde ik dat plan voor bij de eigenaren en en nam ik ze hier zo veel mogelijk in mee. Wat mij betreft moet een goede leidinggevende er zijn voor het personeel en niet alleen als verlengstuk van de directie.

14 likes

Ik luister een podcast over zedendelinquenten en meerdere mensen die veroordeelt zijn voor pedoseksualiteit geven aan dat ze door vrijwel hun hele netwerk zijn laten vallen, ze in een sociaal isolement vallen en dat sociale isolement zorgt vaak voor recidive.

Zou jij met een familielid het contact verbreken als diegene veroordeelt is voor pedoseksualiteit?

• Ja sowieso
  • Nee denk het niet
  • Ligt echt aan het delict (bv beeldmateriaal verzamelen of de daad in het echt uitvoeren)
  • Ligt eraan hoe diegene ernaar kijkt en gemotiveerd is voor behandeling of niet
  • Ligt eraan welk familielid

0 stemmers

Maakt het nog verschil in de leeftijd van de dader? Bv je neefje/broertje van 13?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Welke podcast? Die over tbs?

1 like

Yess!

Echt heel complex deze vraag. Stel het is m’n achterneef en hij heeft meerdere keren echt aan kinderen gezeten (of stel je voor, jouw kind :sob::sob::sob::sob:) en het boeit hem geen zak en ziet het probleem niet, dan is het natuurlijk makkelijk. Maar stel het is je vader en het is alleen beeldmateriaal en hij vindt het zelf vreselijk en gaat heel actief aan de slag met de behandeling, dan is het een heel ander verhaal. Maar als ik kinderen zou hebben zou ik m’n kinderen denk ik nooit meer in diens buurt tolereren.

8 likes

Alleen pedofilie, dus alleen de verlangens en gedachten en er niet naar handelen zou ik ingewikkeld vinden maar niet direct een reden al het contact te verbreken. Wel als ze het zelf niet als probleem zien. En als er maar enige handeling naar is is het sowieso klaar.

7 likes

Of een spel dat ze veel spelen, ik ben nu bij dit level en jalalal

2 likes

Voor alleen de gedachtes en verlangens zal iemand niet opgepakt en veroordeeld worden denk ik

7 likes

Maar dat is toch het verschil tussen pedofilie en pedoseksualiteit? Ik dacht dat wat jij schreef precies het verschil tussen die dingen was.

2 likes