Stel je persoonlijke vraag #47

Oh, zo! Ja waarschijnlijk omdat er voorheen nooit over nagedacht hoefde te worden…

1 like

Ik vind het hele idee dat twee achternamen ingewikkeld is dus heel boeiend. Zie niet wat er ingewikkeld aan moet zijn.

Edit: je schrijft wat extra letters en geeft je kind daarmee de kans om over een jaar of dertig van nu te kiezen. Daar krijg je voor terug dat beide ouders dezelfde naam als hun kind dragen en andersom. Waardoor de achternaam bij alle toekomstige opvoedscenario’s past.

34 likes

Had jij liever de naam van je andere ouder gehad?

• Nee ik ben blij met mijn achternaam
  • Ja ik had liever de andere achternaam gehad
  • Nvt

0 stemmers

Ik vind het lastig, de band met mijn vader en zijn kant van de familie is niet echt super, maar aan de andere kant past mijn voornaam veel beter bij mijn vaders achternaam.

1 like

Je moet wel nadenken, want je krijgt van de gemeente een formulier met alle mogelijkheden waarvan je er een aan moet kruisen.

2 likes

De kans wordt groter dat je naam ergens verkeerd wordt opgenomen in de administratie en dat kan leiden tot een beetje tot heel veel gedoe. Is je dat nog nooit overkomen?

Ik snap niet waarom jij denkt dat het níet ingewikkeld zou kunnen zijn. Tenzij je achternaam Bakker, Wang of Willems is, maar veel namen zijn minder vanzelfsprekend qua spelling.

En ik begrijp de door jou genoemde redenen heel goed, maar dit was onze afweging.

5 likes

Ik mis de optie ik vind het beide niet wat

Alle beschikbare namen moeten gespeld, ook de naam die ik nu draag van mijn man dus het is allemaal niks eigenlijk

2 likes

Haha ja ik herinner me in het bijzonder nog één briefje van mijn moeder dat we allemaal s ochtends op de keukentafel vonden:

Iedereen zorgt vanavond maar voor zijn eigen eten!

48 likes

Nee omdat ik mn griekse achternaam mooier vind. Maar soms ja zoals met sollicitaties en 300x je naam spellen is het makkelijker om een Nederlandse achternaam te hebben.

3 likes

Mijn naam wordt om de haverklap overal verkeerd opgenomen en ik heb er maar een (wel drie voornamen) en eerlijk: het heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Ik vlieg zelfs wel eens met de verkeerde naam op de boardingpass. Ik denk gewoon dat heel veel mensen allerlei beren op de weg verzinnen om niet toe te hoeven geven dat ze het dominante naam van de man doorgeven stiekem wel lekker vinden.

Het kan net zo goed administratief gedoe geven om een kind te hebben wat niet jouw naam heeft.

43 likes

Mijn familie van m’n vaders kant is echt gestoord (echt waar het zijn bijna allemaal zúlke rare mensen), dus wat dat betreft geen naam om erg trots op te zijn, en toch hecht ik waarde aan mn achternaam gewoon omdat het mijn achternaam is. Kan mij niet voorstellen m’n moeders achternaam te hebben (maar als ik dat wel zou hebben gehad zou ik mij er waarschijnlijk hetzelfde over voelen). Zou er ook nooit afstand van doen. Wel eventueel m’n partners naam erbij nemen en ik zou ook willen dat m’n eventueel toekomstige kinderen mijn achternaam krijgen of een dubbele (daar zijn m’n partner en ik nog niet over uit).

4 likes

Oké, nou wij beiden wel, ook met vliegen. Maar goed, ieder maakt zijn eigen afweging. Kind krijgt alleen mijn achternaam en daar staan we beiden achter.

1 like

Mijn vriend en ik lopen elkaar sinds we beiden zijn begonnen op nieuw werk constant net mis (hij gaat om 7 uur de deur uit terwijl ik dan pas opsta; hij is om 15:30 klaar en om 15:45 uur thuis, terwijl ik dan net weer de deur uit ben om om 16 te beginnen), waardoor briefjes, warme koffie, thee of eten voor elkaar achterlaten inmiddels een beetje onze liefdestaal is geworden.

23 likes

Ik draag al beide achternamen en ben daar heel blij mee. En @matroos heb echt werkelijk nooit gezeik gehad bij administratieve zaken. Omdat je altijd zelf je naam invult. Eén achternaam is niet-nederlands en die moet ik wel eens spellen en spreken ze niet goed uit. Maar leidt nooit tot vervelende dingen. Ik heb dus echt nog nooit gedacht ‘wat een gedoe twee achternamen’, maar wel ‘wat een verrijking dat ik de naam van beide ouders mag dragen en vond/vind het zielig dat anderen alleen maar hun vaders achternaam dragen’

4 likes

Mijn moeders achternaam is bijzonderder dan die van m’n vader en ik had het wel leuk gevonden als ik die achternaam had. Verder geen vervelende band met beide families ofzo

En ik denk dat ik wel graag een dubbele achternaam voor mijn kind wil, alleen onze namen klinken een beetje gek samen en ze is bijna 5 dus ik weet niet in hoeverre ze daar zelf wat over te zeggen heeft/wil.

2 likes

Ik heb over beide niet echt een mening, vind die van m’n vader prima maar al had ik die van mn moeder gehad, nouja ook goed.

2 likes

Het boeit mij niet veel en ik zou gewoon traditioneel alleen de achternaam van mijn man geven.
Maar er zijn zat scenario’s waarbij men het fijn zal vinden dat dit mogelijk is, zoals hierboven al situaties zijn beschreven.
Voor het trouwen kun je ook allerlei opties kiezen. Eigen naam; zijn naam; eigen naam - zijn naam of zijn naam - eigen naam. Dus nu ook voor kids, nou prima toch.

Ik heb de achternaam van mijn moeder, en de twee zussen van mijn moeder hebben ook hun dochters die achternaam gegeven, en één van mijn nichten haar dochters ook weer. Love deze traditie, mocht ik ooit een kind krijgen geef ik 100% mijn achternaam aan hem/haar.

10 likes

Lastig, ik vind die van mijn moeder mooier en zou die nu wel willen hebben. Maar ben ook gehecht aan de mijne nu, ook al is het een draak van een naam in het buitenland. Ik denk ook dat als ik mijn moeders naam vanaf het begin had gekregen ik bij sollicitaties en andere dingen er mss wel last van had gehad, omdat het een overduidelijk buitenlandse naam is.

1 like

Ja dat weet ik, maar wordt er echt weloverwogen nagedacht, dat vraag ik me af.
Mijn ervaring in mijn omgeving is: het hoort zo (vrouw neemt naam man aan), dus we doen het zo.
Of: ja anders is het onduidelijk voor de buitenwereld als je als vrouw niet de naam van je man aanneemt (??).

3 likes

Haha, doet me denken aan mijn schoonmoeder die zich afvroeg hoe mensen dan moeten weten dat mijn man de vader is van ons kind nu ze mijn achternaam heeft.

4 likes