Stel je persoonlijke vraag #47

Hoe zit het eigenlijk als jij en/of je partner al 2 namen heeft? Mag je kind er dan 3 of 4?

Ja als je nu 2 namen hebt worden die gezien als 1

1 like

Woon al een paar jaar met een vriendin samen en we schrijven elkaar heel vaak briefjes, met iets praktisch maar ook iets simpels als welkom thuis na een vakantie, of ā€˜hier een medicijn voor je kater’ naast een croissant van de bakker.

Vertelde ze laatst dat ze alle briefjes van mij heeft bewaard en ja hoor, kwamen al mijn briefjes van de afgelopen jaren op tafel. Vond het zó schattig dat ze die heeft bewaard allemaal 🄹🄹🄹 (Ik heb die van haar gewoon weggepleurd ahahaahha)

50 likes

weet jij iets van waar je achternaam vandaan komt? (dus generaties terug in de geschiedenis, niet of het van je vader of van je moeder komt)

• ja, heel uitgebreid
  • ja, wel wat
  • nee, weet ik niet
  • anders?

0 stemmers

Ook benieuwd naar ā€œMijn partner wil dit nietā€. Ben wel eens in onooglijke discussies beland waarin de man natuurlijk op zijn pik getrapt was Ć”ls zijn kind niet zijn achternaam zou krijgen. Walgelijk. En gecombineerde achternamen verstoren de stamboom. Proost, jongen.

17 likes

En dan heb je nog mannen die het kind zelfs nog hun VOORNAAM geven ook. Doet me denken aan die mensen die bijna niks bijdragen aan een groepsproject en het dan met hun eigen naam bovenop inleveren haha.

45 likes

Roderick junior

Ik lees hier nu pas voor het eerst over, wist helemaal niet dat het kon. Bij de geboorte van mijn kind was mijn vriend (niet Nederlands) nog heel verbaasd hierover, in zijn land is het heel normaal om beide achternamen te geven. We hebben toen zijn achternaam gekozen omdat hij al een kind had en ik vond het fijn dat zij als zussen ook dezelfde naam hebben. Ik moet er even over nadenken of we het willen wijzigen, ben er nu al erg aan gewend. En wij hebben met drie landen te maken (NL paspoort, 2e land paspoort en dan ook nog het bevolkingsregister etc in het land waar we wonen). Administratief wordt het een hele heisa.

3 likes

… is ā€˜niet wat’ gangbaar? Niets toch.

4 likes

is het lullig om iemand die altijd heel aardig tegen je is irritant te vinden?

• jawel
  • nee, alleen als je je lullig gedraagt tegen diegene
  • nee, sowieso niet
  • ik weet het niet/anders

0 stemmers

2 likes

Nee die zijn het niet eens, maar ik begrijp dat ik die ook moet proberen :sunglasses:

1 like

Dat doe je een kind toch niet aan :sob: haha

2 likes

Je kan maar maximaal 2 achternamen hebben. Nu is de regel wel als je al twee achternamen hebt, dit wordt gezien als 1 geslachtsnaam, mits je kan bewijzen dat het al een gecombineerde achternaam is.

1 like

Ik heb van m’n vader echt een van de meest basic Nederlandse achternamen gekregen haha, voel er ook gewoon geen verbintenis mee want ik kom vaak zat mensen met die naam tegen die geen familie zijn. Had die van m’n moeder wel leuk gevonden! (maar dat kon toen volgens mij nog niet?)

1 like

Jazeker! Welke zijn jouw favo? Dan koop ik die volgende keer.

Sorry je hebt gelijk, mag ik mijn dialect als excuus aanvoeren?

1 like

Ja hoor van mij wel! Love dialect en taalvariaties had het gewoon nog nooit gehoord.

Ja ik realiseer me dat ik dat wel zeg vaak dus dan uit automatisme schrijf ik het ook op haha

2 likes

Geven ze dan echt beide namen? Of geven ze de eerste naam door van hun gecombineerde achternaam?

Ik weet bv in Mexico worden beide paternale namen doorgegeven. Je heet dan bijvoorbeeld Maria Aguilar López en je krijgt een kind met Jorge Rodriguez GarcĆ­a dan heet je kind Henk Rodriguez Aguilar. En als je trouwt met Jorge dan kan je Maria Aguilar López de Rodriguez heten. Dus je geeft niet je volledige achternaam door als je trouwt of als je een kind krijgt. Niemand heeft dezelfde achternaam in het gezin, behalve de kinderen. Dat vinden we hier nog wel eens heel belangrijk (en wordt vaak gebruikt als reden om de naam van de vader met z’n allen aan te nemen).

7 likes

Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik heb de achternaam van m’n moeder gekregen toen mijn ouders mij kregen. Kan gewoon!

2 likes