Stel je persoonlijke vraag #47

Ik heb de achternaam van mijn moeder.

1 like

Het heet een snoepsilo haha en dan zure mix.

@ZusjevanJoost @Lula hmmm mijn ouders zeiden altijd dat het bij mij niet kon (en bij m’n broertje een paar jaar later dacht ik wel ofzo)? Waren wel getrouwd, maar misschien waren ze gewoon verkeerd geinformeerd haha

3 likes

Hmm geloof niet dat het zo werkt, meer zoals nu in Nederland, je kunt ervoor kiezen om beide namen te geven aan je kind, het gaat niet automatisch en je kunt ook kiezen om toch maar 1 naam te geven. Maar ik moet zeggen dat ik me er destijds niet enorm in verdiept heb, omdat onze dochter in Nederland geboren is en we dus sowieso aan de Nederlandse regels gebonden waren.

2 likes

Haha wel vet als je al zo’n mega lange adellijke achternaam hebt. Ik ken bijv iemand die iets a la ‘Van Amersfoort tot Amerongen’ heet, en ook iemand die iets a la ‘Ten Kaatsen van den Broek’ heet, dan kun je je kind dus Van Amersfoort tot Amerongen - Ten Kaatsen van den Broek noemen :joy:

Wij gaan dit doen, tot grote verbazing van de omgeving. Onze kinderen zijn vier en één trouwens. Mn dochter heb ik al lekker “geĂŻndoctrineerd” want die liep te dansen “ik krijg mama’s achternaam en die super mooi!!!” :joy: En waarom ik het graag wil is omdat de kinderen van ons beiden zijn en daarom vind ik het niet meer dan logisch dat ze beide achternamen krijgen. Sommige zullen zeggen neem de achternaam van je man. Maar mijn beweegreden is niet dat ze dezelfde naam als mij hebben maar dat ze ook mijn achternaam hebben.

33 likes

Ik hou ook echt van snoep. Haribo spekkies vind ik fantastisch en zure snoepjes zijn echt mijn grootste guilty pleasure. Zure matjes, zure Cadillacs, gummibeertjes. Ohhh en die harde aardbei ballen ofzo. Die heb ik zo lang niet meer gegeten maar damn daar heb ik nu trek in haha.

En ook die yoghurt snoepjes van Katja zijn 1 van mijn favoriete snoepjes haha.

6 likes

Had je dan bij trouwen wel je eigen naam aangehouden?

Mijn partner wil dit niet
 en dus heeft kind mijn achternaam :sweat_smile: De tweede voornaam van mijn kind is een vernoeming naar partners moeder dus eigenlijk is hij dubbel “matriarchaal” vernoemd maar dat was niet bewust, we vonden dit gewoon mooi. Mijn schoonvader vond dit wel moeilijk, en mijn ouders eerst ook (?!) maar die vinden het nu wel heel leuk dat kind mijn naam heeft.

1 like

Ik woon alleen dus nutteloos, maar bij mijn ouders doe ik het nog wel idd. Ik vind het ook wel wat hebben, omdat de timing waarop je het leest uitmaakt of zo

2 likes

Zonder streepje zelfs!

1 like

Volgens mij heb ik gelezen dat dit pas kon vanaf 1998 als je getrouwd was!

1 like

Wat eet jij vaker?

• Snoep
  • Soep

0 stemmers

Wie is traditioneler, jouw partner of jij?

• Mijn partner is traditioneler
  • Ik ben traditioneler
  • We staan er hetzelfde in (richting niet traditioneel)
  • We staan er hetzelfde in (richting wel traditioneel)

0 stemmers

1 like

Het is me om het even. En ben dus ook heel blij dat ik nu niet zelf hoef te kiezen als volwassene. Zou dan toch voelen alsof ik een van m’n ouders zou kiezen/voortrekken

Ja want mijn moeder vond het heel erg dat ze haar naam niet door kon geven en is enigskind. In de jaren 80 scheen dat niet te mogen icm dat de vader het kind wel erkent.
Voor mezelf ben ik nu echt mijn achternaam en die heb ik dus ook met trots doorgegeven aan m’n dochter. Maar ik had die van haar wel willen hebben, ook omdat ik het eerlijker vind de vrouwennaam door te geven.

4 likes

ik wil dit nu zo graag vooral die cadillacs wat een godsgeschenk

4 likes

Ik word steeds traditioneler :joy: houd me tegen als ik vvd ga overwegen please

Dat eerste is natuurlijk niet helemaal waar, in spaanstalige landen is dit al jaren normaal. We moderniseren door dit te doen en dat maakt het een overgangstijd waarin mensen moeten wennen, ik denk dat we de keuze voor een achternaam over 10 jaar heel normaal vinden.

7 likes

Haha die Mexicaanse namen die hier boven staan, echt prachtig. Komen wij hier aan met namen als Jayden van der Laan - de Wit. Toch een verschil

Voor @Vuile_bitch en andere mensen die benieuwd zijn:

Neem je wel eens paracetamol of een ander standaard medicijn dat meestal oraal geslikt wordt als zetpil?

• Nooit
  • In principe niet, behalve bij uitzondering (bv heftig overgeven en niets in kunnen nemen)
  • Soms
  • Altijd

0 stemmers

Heb je hiervoor zetpillen in huis?

• Ja want ik gebruik dit
  • Ja, maar voor bv kinderen of die ik het zo geef, niet voor mezelf
  • Ja, voor het geval dat
  • Nee, maar wel een goed idee, misschien dat ik dit ga kopen
  • Nee en ik wil het niet in huis hebben

0 stemmers

Ik heb het voor de zekerheid in huis sinds ik een tijd geleden heel ziek was met veel overgeven en daarna ineens bedacht dat dit handig was om achter de hand te hebben, maar tot nu toe nog niet hoeven gebruiken :nerd_face:

1 like