Ja randstad is voordeur, en daarbuiten achterdeur. Tenminste dat is mijn ervaring.
Interessant nav het gesprek van gister
Mijn collega’s zijn niet per se mijn vrienden, maar ik kan supergoed met ze overweg. Ik zou ook niet ergens willen werken waar dat niet zo is, breng het grootste deel van mijn week met die mensen door, dus vind het wel belangrijk dat ik het met ze kan vinden en ook gewoon mijn mening over maatschappelijk relevante thema’s kan en mag geven. En dat zeg ik als bijna-boomer ![]()
Maar ik werk gelukkig in een lekker linkse hoek, dus hoef me ook geen zorgen te maken dat Fritz van de Finanzabteilung AfD (de Duitse PVV) stemt.
Ik weet niet of dit een algehele trend is of alleen in mijn omgeving, maar mijn grootste ergernis aan de nieuwe generatie werknemers is dat alles altijd maar leuk moet zijn en werk zich vooral aan hun privé moet aanpassen. Ik heb een paar directe Gen Z collega’s en de verbazing dat ze niet allemaal tegelijk vakantie kunnen nemen en überhaupt het gemak waarmee zonder overleg vrije dagen opgenomen wordt (want hallo, ik moet toch wel gewoon een weekendje weg kunnen als ik dat wil?) is echt opvallend.
Wat vind je hiervan?
Of stiletto nails of nagels van echt 10cm+ lang echt handig zijn in de kinderopvang kun je nog over discussiëren, maar kunstnagels onhygiënisch vind ik zo’n onzin?
welke generatie vind jij leuker lijken?
- gen z
- millennials
- even leuk/stom
- ik weet het niet
0 stemmers
eigenlijk vind ik gen z nu wel leuker en begint onze generatie een beetje zuurpruimerig te worden voor mijn gevoel haha (met dat de ideeën van gen z toch echt niet kunnen enzo) (maar ja waarschijnlijk gaat dat altijd zo)
Nou inderdaad zeg
ik vind dat gezeur over gen z zo vermoeiend en dat je denkt jeeezus worden we echt allemaal zulke zeikerds?? de wereld veranderd en dat is iets positiefs
ik vind dit echt een giga boomer reactie
Nou er kan meer vuil achter komen dan achter kortgeknipte nagels. Ik ken het ook niet anders in bijvoorbeeld de zorg dat je altijd kortgeknipte nagels hebt. Maar misschien zien Gen-Z verpleegkundigen dit anders?
Ik werk niet in de zorg overigens, maar veel familie en omgeving wel.
En in de kinderopvang verzorg je ook kinderen, je geeft ze eten en verschoont hun poepluiers.
Dan lijkt kortgeknipt me toch heel logisch, los van ‘nepnagels’. Maar nepnagels zijn per definitie meestal niet kortgeknipt.
Bovendien kun je misschien ook eerder kinderen pijn doen met lange nagels. En als je heel lange scherpe nagels hebt werken latex handschoenen ook niet altijd goed.
Edit: ben zelf een millenial, mocht je na bovenstaande twijfelen. Millenial is het nieuwe boomer blijkt wel. En ja ik voel me ook een ouwe zeikerd, maar zo dacht ik er als twintigjarige ook over hoor.
Mijn boomercollega doet dit ook, dus vraag me af of het een generatieding is of gewoon ligt aan de persoon.
Maar er zijn wel mensen die het lukt om dat in te zien en die gewoon interesse in “de jeugd” houden en dat zijn naar mijn idee leukere (oude) mensen dan alle anderen en ik dénk dat die ook een plezierigere oude dag hebben ![]()
dus mijn streven is wel om niet zo’n oude zeikerd te worden
Dit gesprek doet me denken aan een briefje dat in de lift hangt bij mijn ouders. Ik moest zo hard lachen om ‘de jongeren’.
Kan niet wachten totdat ik een hangoudere ben en ik ga zeuren over hangjongeren
Volgens mij is dit gesprek begonnen met een presentatie op werk over generatieverschillen?
Ik heb die dus laatst ook gehad op mijn werk (ziekenhuis), en ben er wel heen geweest.
Ik vond het wel heel verhelderend eigenlijk! Want in die presentatie kwam naar voren dat het motto van millenial/gen z eigenlijk was: ik ga niet iets doen waar ik zelf niets uithaal. Bij ons kregen we een hele discussie tussen de boomers en de millenials en gen z. Die eerste groep wilde dat je een kwartier van te voren op je werk aanwezig was en altijd na werktijd er nog was omdat je nog moest leren, je carrière op moest bouwen en je opleiding was HET belangrijkste. En ze kregen eigenlijk allemaal terug van de jongere generatie dat die er totaal niet zo over dachten.
Maar ik ben denk ik in deze ook meer gen Z. Mijn vriend en ik hebben enig leeftijdsverschil, maar vallen in principe allebei onder de millenialgeneratie. Maar dat merk ik ook al wel. We vinden allebei ons werk niet leuk, maar hij gaat er dan echt voor vechten en energie in steken om het beter te maken/op te lossen tot een burn-out aan toe. En ik denk echt: geen enkele baan is het waard om je kut over te voelen, volgende baan! Want inderdaad, waarom zou ik iets gaan doen waar ik zelf echt helemaal niks positiefs uithaal?
Heeft ook te maken met het kunnen verliezen van een kunstnagel en je hebt liever niet dat een baby zoiets in zijn of haar mond krijgt. Heb wel eens meegemaakt dat een collega haar nagel kwijtraakte op de groep en dan moet je toch wel echt even goed zoeken met elkaar voor de kinderen het vinden.
Ik weet niet goed wat ik van een totaal verbod vind, gellak op een natuurlijke nagel zou ergens moeten kunnen, maar aan de andere kant ken ik de sector inmiddels goed genoeg om te weten dat mensen dan toch proberen die grens te verleggen. Dus voor de duidelijkheid en grijs gebied te voorkomen snap ik dat ze voor totaal verbod kiezen.
hangt voor jou je eigenwaarde veel samen met je werk?
- jawel
- nee
- ik werk niet!
- anders
0 stemmers
Ja, dit herken ik ook van werken met Gen Z collega’s. En ook vind ik ze vaak zo gevoelig en moe.
Echt super onlogisch misschien, maar zo zie ik het in mijn hoofd:

Als ik de week voor me zie (begint voor mij op maandag) zie ik hem van rechts naar links, maar als ik op zondag denk aan maandag dan zie ik maandag ‘‘onder’’ de zondag. Eigenlijk best gek als je erover nadenkt haha.