Stel je persoonlijke vraag #47

Maar wat is een act opvoeren? Het is logisch dat je op je werk een iets andere versie van je persoonlijkheid moet laten zien toch. Iets professioneler, minder grof gebekt misschien. Bedoel je dan dat je dat niet wil?
Of bedoel je dat je bijvoorbeeld openlijk non-binair moet kunnen zijn, zonder dat dat discussies met collega’s oplevert o.i.d.?

4 likes

Nouja in mijn geval dat ik me (binnen de perken natuurlijk) mag kleden en uiten hoe ik wil. Ik ben er op vorige baantjes en stages wel eens op aangesproken (piercings, tattoos, nagels). Maar zo zie ik er nou eenmaal uit en dat ga ik nu niet meer veranderen voor een baan.
Daarnaast vind ik het ook heel erg belangrijk dat er in een team ruimte is voor allerlei soorten denkbeelden en opvattingen, en ik spreek me ook gewoon uit over alles, ik ben heel eerlijk. Dus ik vind het ook belangrijk dat er een open sfeer is waarin ik op dat gebied mezelf kan zijn.
Ik denk dat het misschien moeilijk is om je voor te stellen als je je altijd comfortabel hebt gevoeld op een baan maar ik heb dat niet altijd gehad.

36 likes

& @grace

Ja dit inderdaad! Of dat je de ruimte hebt om je haar in een andere kleur te verven, een piercing te nemen etc. Mijn vorige leidinggevende was tegen tattoo’s en “opvallende” haarkleuren waardoor iedereen dezelfde kant op werd geduwd qua kledingstijl. Ook vind ik het belangrijk dat bepaalde onderwerpen openlijk besproken moeten kunnen worden zonder daar op afgerekend te worden, net zoals geloofsovertuigingen etc. Buiten dat alles om is het uiteraard belangrijk om altijd rekening te houden met de mensen om je heen en bedoel ik niet dat je maar moet kunnen doen wat je wilt. Maar het zou zo fijn zijn als bepaalde organisaties wat milder worden en dat als je wat “afwijkt” niet direct buiten de groep valt.

3 likes

Oh ja ik ontken ook niet dat het een generatieverschil is of zo. Ik wilde alleen uitleggen waarom ik dat specifiek benoem in een gesprek. Misschien dat generaties boven mij makkelijker konden verstoppen hoe ze echt waren of konden switchen ofzo maar ik kan dat niet

3 likes

De mijne " Jongens ik kom vandaag niet ik ben ziek :smirk:"

8 likes

Ja vreemdgaan kan ik nog wel vergeven maar dit gaat echt te ver.

3 likes

heb jij wel eens iemand gedumpt op basis van @Soy.peor haar advies?

• ja, meerdere keren
  • ja, één keer
  • nog niet

0 stemmers

1 like

Nou, zo zie je er nu eenmaal uit… dat geldt voor je biologische kenmerken maar niet voor hoe je je presenteert. Kleding, wel of geen enorm lange nepnagels, dat soort dingen zijn natuurlijk keuzes. En je gedrag is natuurlijk je werkgedrag, niet je thuisgedrag of cafégedrag. Ik denk dat je hier weinig realistisch in bent eerlijk gezegd.

17 likes

Nouja gelukkig heb ik nu al een paar jaar banen waar het gewoon allemaal kan en mag. Dus zo lang dat zo blijft ben ik tevreden :relaxed: dan maar niet realistisch.

@kali ja dat zou ook kunnen! Ik heb buiten werk niet zo veel anders dus voor mij is het wel heel erg belangrijk deel van mijn leven. En ik kan natuurlijk ook niet voor iedereen van mijn leeftijdsgroep spreken hè, gelukkig

6 likes

Banen of baantjes?

3 likes

Fulltime banen

7 likes

@Luzarl (en ik) zijn gewoon van een generatie die dat wél wil en verwacht. Even generaliserend, maar één van de kenmerken van Gen Z is dat ze in hun carrière ook kiezen voor plekken die passen bij hun waarden. Een ander kenmerk is dat zelfexpressie hoog in het vaandel staat. Die combinatie lees ik terug in luzarls uitleg en ervaar ik zelf ook.

En dan kunnen jullie wel zeggen dat het onrealistisch is, maarja, uiteindelijk zullen werkgevers toch jong personeel aan willen nemen en brengen wij die cultuur mee de organisatie in. Anderzijds zijn jonge generaties altijd idealistische dan generaties erboven (nog minder afgestompt door de werkelijkheid) en zullen ook de scherpe kantjes van die normen/waarden/expressie afgevlakt worden door ‘hoe het nu eenmaal is’

17 likes

Ik wist helemaal niet dat jij jong was.

3 likes

Not sure if serious, maar ik ben 25 :slight_smile:

3 likes

Ik heb echt geen behoefte om met mijn gemiddelde collega een discussie aan te gaan over politiek of persoonlijke dingen. Ik zou het ook echt super raar vinden en heel erg vervelend als iemand zo’n discussie zou initiëren en mij daarna zou afrekenen op het antwoord.

Maar toen ik voor werk in Amerika was vorig jaar zei ongeveer elke collega op eigen initiatief dat ze echt niet voor trump waren :joy: ik heb nog nooit zoveel over politiek gesproken als daar toen hahahaha

Edit maar ik heb wel tattoos en soms een beetje paars haar :woman_shrugging:t3:

7 likes

Oh miss verwar ik je met iemand anders haha.

Of ik heb gewoon een ~oude ziel~ haha

2 likes

Piercings liever niet ivm hygiëne

3 likes

Nja ik werk in een linkse bubbel dus praten over politiek is meer " Wat kut dat pvv heeft gewonnen"
Maar geen hele discussies.

15 likes

Politieke kleur en maatschappelijke vraagstukken zijn onderdeel van mijn werk, maar de manier waarop we dat bespreken is wel echt anders dan met vrienden op het werk.

Edit; ik deel eigenlijk verder over vanalles, maar buiten mijn werkbesties wel echt op een oppervlakkig niveau.

6 likes