- Bestuursschaamte
- Graaiflatie
- Hittefit
- Nepobaby
- Sportfluencer
- TikTokjustitie
- Treitertaks
- Vreugdebier
- Wokewashing
- Xāen
0 stemmers
0 stemmers
Heb jij al je Top2000 lijstje ingestuurd?
0 stemmers
Ik vind het altijd superleuk maar ik heb op zoān moment van kiezen gewoon geen 35 nummers at the top of my head die ik vind dat erin moeten, dan zou ik wat uitzoekwerk moeten verrichten wat ik ook alweer tof vond dit jaar en daar heb ik geen zin in
Ik hou het hele jaar een lijstje bij, zodat ik het aan het eind van het jaar niet hoef te doen
Wat een stomme woorden allemaal dit jaar.
Ik probeer de top 2000 zoveel mogelijk te ontwijken
Op nadrukkelijk verzoek van mān schoonzus ga ik het dit jaar doen en dan wilde ze een listening party organiseren haha
Wat is die listening party dan?
Gewoon dat we die top 35 van iedereen (mn schoonzus, haar vriend en mijn partner denk ik) in een spotify lijst gooien en dan lekker gaan koken en eten en die afspeellijst luisteren (denk ik)
Ja heb om verhoging gevraagd. Die zou ik krijgen.
Paar maandem verder, Ik wacht nog steeds op de verhoging, functiehuis (en ook salarisschaal) worden aangepast. Hier zijn al wel stappen toe gezet, maar moet overal achteraan. Denk dat ze extra sloom doen, de vraag is nog even of de aanpassing ook terugwerkende kracht aangepast gaat worden.
Ondertussen werk ik wel wat minder hard. En als het te lang duurt ben ik weg of ga ik staken.
een keer wel gekregen (toen ik erachter kwam dat mijn mannelijke collega in dezelfde functie 1000 euro pm meer verdiende)
een keer niet gekregen (terwijl ik extra verantwoordelijkheden had gekregen, maar er was geen ruimte voor meer salaris. toen vond ik binnen een maand nieuw werk waar ik wel meer verdiende doeeeeiiii)
Die tredes gaan in principe per jaar, maar in āāuitzonderlijkeāā gevallen (lees: goed functioneren) kun je prima ƩƩn of meerdere tredes erbij onderhandelen. Ik weet niet of je in dezelfde cao zit als ik (leraren) maar ik ben na mijn eerste jaar van trede 2 naar trede 5 gegaan omdat ze me bij een andere school ook in een hogere trede (of schaal) wilden indelen.
Dus in tredes is altijd gewoon een optie. Maar omhoog gaan in schaal heb je uiteindelijk meer aan, maar dat is inderdaad vaak wel lastiger. Mijn tip is hoog inzetten; nee heb je, ja kun je krijgen!
Mensen die in het onderwijs werken/veel met jongeren omgaan, merk jij dat ze nu veel slechter kunnen lezen (meer dan 1/3e van de 15jarigen kan het minimale leesniveau niet halen) dan vroeger?
0 stemmers
Absoluut.
Ik test examenonderdelen (leesvaardigheid moderne vreemde talen) uit voor het Cito en werk nu tien jaar met jongeren.
Ik ken en oefen ook met leesexamens KB tot en met VWO, ook van vijftien jaar geleden. Oudere examens hebben een hogere moeilijkheidsgraad.
Leerlingen van nu hebben doorgaans echt moeite met langere teksten en niet genoeg leeskilometers gemaakt. Woordenschat ook niet altijd goed genoeg voor de lastige vragen.
Ook veel geschreven hierover met mogelijke oorzaken. Het is wel leuk om leerlingen zelf weer aan het lezen te krijgen als het lukt. En nuttig voor henzelf.
Edit: die cijfers over het minimale leesniveau geloof ik zo, maar ken dit cijfer niet uit mān hoofd.
Interessant!
Als je zin hebt, is het vooral door de Corona of is dat niet zo duidelijk te zeggen?
Edit: de 1/3e (was 35% geloof ik, dus ietsje meer dan 1/3e):
Het lezen gaat het slechtst. PISA kent zes niveaus voor leesvaardigheid, waarbij niveau 1 het laagste niveau is. Om goed te kunnen functioneren op school en in de maatschappij moeten leerlingen volgens PISA niveau 2 hebben. Een derde van de Nederlandse 15-jarigen haalt dat niet en loopt volgens PISA zelfs het risico laaggeletterd het onderwijs te verlaten. Het aantal leerlingen in Nederland dat niet verder komt dan niveau 1 is gegroeid. In 2018 was het een kwart van de leerlingen en nu dus een derde.
En wat ook opvalt is dat ze het Engels beter beheersen dan het Nederlands omdat deze taal veel meer gebruikt wordt
Vriendin die docent Nederlands is, merkt dat het achteruit is gegaan. Heel verdrietig.
heel verdrietig
Ja ik zat gister dat programma van Frans Bauer over laaggeletterdheid te kijken en ik had me eigenlijk nooit bedacht dat er zoveel mensen zijn (volgens mij zei hij 2 miljoen?) die eigenlijk gewoon amper kunnen functioneren in de maatschappij. Vind het echt schokerend dat zoveel jongeren nu mogelijk ook in die situatie komen.
Sowieso van de 6 niveaus haalt 1/3e het tweede niveau niet eens?! Vraag me af hoeveel mensen op 2 of 3 zitten en eigenlijk ook maar net voldoende kunnen lezen/schrijven.
Niet zo duidelijk te zeggen.
Het is ook de opkomst van andere media. Een leerling van nu kijkt naar korte teksten op tiktok of WhatsApp. Krijgt meer audiovisuele input dan puur textueel.
Lesmethodes zijn vaak digitaal en korter van stof. Dat leek ideaal in de tijden van digitalisatie, maar je ziet nu dat veel scholen hele andere keuzes maken omtrent (laptop/iPad)schermen in de klas.
Corona zal niet geholpen hebben met het niveau voor sommigen. Je taalvaardigheid kan gigantisch groeien in je jonge jaren, dus als er daar stagnatie optreedt, kan dit ook aan de leesachterstand bijdragen. Oorzaken kunnen heel breed zijn, ook hoe ouders met (voor)lezen omgingen, of er boeken in huis zijn etc.
Ik zie ook overal mensen (die veel jonger zijn dan ik) die zin om zin Engels/Nederlands schrijven.
Persoonlijk vind ik dat zo fucking kut lezen, haha. Of van die hele slechte Engels>Nederlandse vertalingen (disrespectvol enzo)