Stel je persoonlijke vraag #47

Ja en dat is in een gesprek dan ook veel zo. Dan wordt me gevraagd wat het Nederlandse woord is want dat weten ze dan niet en dat gaat helemaal niet om ingewikkelde dingen. Verbeteringen worden ook niet altijd op prijs gesteld door de gemiddelde puber dus dat maakt soms ook dat ze gewoon niet beter weten

2 likes

Veel jongeren lezen ook alleen maar Engels, bijvoorbeeld Engelse boeken. Goed dat ze ĂŒberhaupt lezen natuurlijk, maar eigenlijk zou de focus op Nederlandstalige boeken moeten liggen, alleen van veel lezen gaat je woordenschat vooruit.

Ik sta overigens niet voor de klas, maar heb wel dagelijks met het onderwijs en taal te maken (ben beleidsadviseur).

4 likes

En dat lezen is ook een ding wat je sowieso wel of niet leuk vindt natuurlijk, mijn man leest hooguit een tijdschrift en ik heb altijd wel drie boeken tegelijkertijd liggen, en ons kind is precies de vader ondanks al mijn pogingen. En lezen onder dwang werkt niet natuurlijk.

3 likes

Never geschoten is always mis

59 likes

Neeeee
Wat erg

2 likes

Ik ging even zoeken op testjes voor je niveau Nederlands en kwam op dit testje (15 vragen). Ik vond het serieus lastiger dan gedacht.

Welk niveau heb jij voor het onderdeel zinsbouw/stijl?

• Taalniveau 4F (14 of 15 goede antwoorden)
  • Taalniveau 3F (12 of 13 goede antwoorden)
  • Taalniveau 2F (10 of 11 goede antwoorden)
  • Taalniveau 1F/2F (8 of 9 goede antwoorden)
  • Taalniveau 1F (7 of minder goede antwoorden)

0 stemmers

3 likes

Ik moet echt weer meer gaan lezen damn

3 likes

Ik had er 13 goed wat veel beter is dan ik dacht,
Maar deze zin

Het irriteert ons dat jij steeds zo traag reageert

Is toch ook niet correct Nederlands? Het ergert ons of het irriteert toch?

4 likes

Het irriteert ons of wij ergeren ons eraan, dacht ik.

11 likes

Dit doet me denken aan toen ik in China woonde. Daar drink je water altijd warm. Toen ik een keer met een vriendin mee was naar haar ouders gaf ze mij koud water en werd haar moeder super boos. Je geeft je gasten toch geen koud water! Zo onbeleefd. Toen moest die vriendin uitleggen dat westerse mensen graag koud water drinken.

Ik ben team ijskoud als het kan.

4 likes

Ja maar volgens die test was deze zin dus correct. Ik had m als incorrect en dat was fout :face_with_monocle::face_with_raised_eyebrow:

Ohja! Ik had hem wel goed, maar is dan meer geluk dan wijsheid.

2 likes

Oh echt joh?!

Ik ben hier zo vaak op aangesproken dat ik een soort hypercorrectie heb ontwikkelt denk ik. Dacht altijd dat je nooit iets na irriteren mocht doen, dat dat altijd fout was.

Het irriteert (niet me, niet ons) dat jij dat doet. Maar het irriteert ons mag dus wel :exploding_head::exploding_head::exploding_head:

2 likes

Ging dat niet over ‘zich irriteren’ waar vaak opmerkingen over worden gemaakt?

Ik irriteer me aan zijn taalfouten :x:
Ik erger me aan zijn taalfouten :white_check_mark:
Zijn taalfouten ergeren mij :white_check_mark:
Zijn taalfouten irriteren mij :white_check_mark:

12 likes

Ik heb het echt heel slecht gedaan
schaam me dood. Want ik dacht dat ik best een redelijk taalgevoel heb :neutral_face::no_mouth:

7 likes

Mijn fouten zaten bij of een woord onzijdig is of niet, bij Nederland had ik ‘haar’ ingevuld en bij papiertje ook het verkeerde antwoord.

9 likes

Vind je dit een passende straf? De eis is nu zeven jaar en tbs. Deze man heeft een auto ongeluk veroorzaakt waarbij een gezin is omgekomen (twee volwassenen en twee kinderen). Hij reed vlak voor het ongeluk 254 km. per uur en was onder invloed van alcohol.

• Ja, passende straf
  • Nee, ik vind deze straf te laag
  • Nee, ik vind deze straf te hoog
  • Anders, namelihjk

0 stemmers

2 likes

Zijn dit serieus woorden? Of hebben ze dit jaar ChatGPT gebruikt? Lekker modern wel

1 like

Als de rechter dat heeft opgelegd dan is het een passende straf.

26 likes

Geen mening want is over nagedacht door mensen die er verstand van hebben

23 likes