Stel je persoonlijke vraag #47

Absoluut.

Ik test examenonderdelen (leesvaardigheid moderne vreemde talen) uit voor het Cito en werk nu tien jaar met jongeren.

Ik ken en oefen ook met leesexamens KB tot en met VWO, ook van vijftien jaar geleden. Oudere examens hebben een hogere moeilijkheidsgraad.

Leerlingen van nu hebben doorgaans echt moeite met langere teksten en niet genoeg leeskilometers gemaakt. Woordenschat ook niet altijd goed genoeg voor de lastige vragen.

Ook veel geschreven hierover met mogelijke oorzaken. Het is wel leuk om leerlingen zelf weer aan het lezen te krijgen als het lukt. En nuttig voor henzelf.

Edit: die cijfers over het minimale leesniveau geloof ik zo, maar ken dit cijfer niet uit m’n hoofd.

19 likes

Interessant!

Als je zin hebt, is het vooral door de Corona of is dat niet zo duidelijk te zeggen?

Edit: de 1/3e (was 35% geloof ik, dus ietsje meer dan 1/3e):

Het lezen gaat het slechtst. PISA kent zes niveaus voor leesvaardigheid, waarbij niveau 1 het laagste niveau is. Om goed te kunnen functioneren op school en in de maatschappij moeten leerlingen volgens PISA niveau 2 hebben. Een derde van de Nederlandse 15-jarigen haalt dat niet en loopt volgens PISA zelfs het risico laaggeletterd het onderwijs te verlaten. Het aantal leerlingen in Nederland dat niet verder komt dan niveau 1 is gegroeid. In 2018 was het een kwart van de leerlingen en nu dus een derde.

En wat ook opvalt is dat ze het Engels beter beheersen dan het Nederlands omdat deze taal veel meer gebruikt wordt

9 likes

Vriendin die docent Nederlands is, merkt dat het achteruit is gegaan. Heel verdrietig.

2 likes

heel verdrietig

Ja ik zat gister dat programma van Frans Bauer over laaggeletterdheid te kijken en ik had me eigenlijk nooit bedacht dat er zoveel mensen zijn (volgens mij zei hij 2 miljoen?) die eigenlijk gewoon amper kunnen functioneren in de maatschappij. Vind het echt schokerend dat zoveel jongeren nu mogelijk ook in die situatie komen.

Sowieso van de 6 niveaus haalt 1/3e het tweede niveau niet eens?! Vraag me af hoeveel mensen op 2 of 3 zitten en eigenlijk ook maar net voldoende kunnen lezen/schrijven.

9 likes

Niet zo duidelijk te zeggen.

Het is ook de opkomst van andere media. Een leerling van nu kijkt naar korte teksten op tiktok of WhatsApp. Krijgt meer audiovisuele input dan puur textueel.

Lesmethodes zijn vaak digitaal en korter van stof. Dat leek ideaal in de tijden van digitalisatie, maar je ziet nu dat veel scholen hele andere keuzes maken omtrent (laptop/iPad)schermen in de klas.

Corona zal niet geholpen hebben met het niveau voor sommigen. Je taalvaardigheid kan gigantisch groeien in je jonge jaren, dus als er daar stagnatie optreedt, kan dit ook aan de leesachterstand bijdragen. Oorzaken kunnen heel breed zijn, ook hoe ouders met (voor)lezen omgingen, of er boeken in huis zijn etc.

10 likes

Ik zie ook overal mensen (die veel jonger zijn dan ik) die zin om zin Engels/Nederlands schrijven.

Persoonlijk vind ik dat zo fucking kut lezen, haha. Of van die hele slechte Engels>Nederlandse vertalingen (disrespectvol enzo)

6 likes

Ja en dat is in een gesprek dan ook veel zo. Dan wordt me gevraagd wat het Nederlandse woord is want dat weten ze dan niet en dat gaat helemaal niet om ingewikkelde dingen. Verbeteringen worden ook niet altijd op prijs gesteld door de gemiddelde puber dus dat maakt soms ook dat ze gewoon niet beter weten

2 likes

Veel jongeren lezen ook alleen maar Engels, bijvoorbeeld Engelse boeken. Goed dat ze überhaupt lezen natuurlijk, maar eigenlijk zou de focus op Nederlandstalige boeken moeten liggen, alleen van veel lezen gaat je woordenschat vooruit.

Ik sta overigens niet voor de klas, maar heb wel dagelijks met het onderwijs en taal te maken (ben beleidsadviseur).

4 likes

En dat lezen is ook een ding wat je sowieso wel of niet leuk vindt natuurlijk, mijn man leest hooguit een tijdschrift en ik heb altijd wel drie boeken tegelijkertijd liggen, en ons kind is precies de vader ondanks al mijn pogingen. En lezen onder dwang werkt niet natuurlijk.

3 likes

Never geschoten is always mis

59 likes

Neeeee
Wat erg

2 likes

Ik ging even zoeken op testjes voor je niveau Nederlands en kwam op dit testje (15 vragen). Ik vond het serieus lastiger dan gedacht.

Welk niveau heb jij voor het onderdeel zinsbouw/stijl?

• Taalniveau 4F (14 of 15 goede antwoorden)
  • Taalniveau 3F (12 of 13 goede antwoorden)
  • Taalniveau 2F (10 of 11 goede antwoorden)
  • Taalniveau 1F/2F (8 of 9 goede antwoorden)
  • Taalniveau 1F (7 of minder goede antwoorden)

0 stemmers

3 likes

Ik moet echt weer meer gaan lezen damn

3 likes

Ik had er 13 goed wat veel beter is dan ik dacht,
Maar deze zin

Het irriteert ons dat jij steeds zo traag reageert

Is toch ook niet correct Nederlands? Het ergert ons of het irriteert toch?

4 likes

Het irriteert ons of wij ergeren ons eraan, dacht ik.

11 likes

Dit doet me denken aan toen ik in China woonde. Daar drink je water altijd warm. Toen ik een keer met een vriendin mee was naar haar ouders gaf ze mij koud water en werd haar moeder super boos. Je geeft je gasten toch geen koud water! Zo onbeleefd. Toen moest die vriendin uitleggen dat westerse mensen graag koud water drinken.

Ik ben team ijskoud als het kan.

4 likes

Ja maar volgens die test was deze zin dus correct. Ik had m als incorrect en dat was fout :face_with_monocle::face_with_raised_eyebrow:

Ohja! Ik had hem wel goed, maar is dan meer geluk dan wijsheid.

2 likes

Oh echt joh?!

Ik ben hier zo vaak op aangesproken dat ik een soort hypercorrectie heb ontwikkelt denk ik. Dacht altijd dat je nooit iets na irriteren mocht doen, dat dat altijd fout was.

Het irriteert (niet me, niet ons) dat jij dat doet. Maar het irriteert ons mag dus wel :exploding_head::exploding_head::exploding_head:

2 likes