Stel je persoonlijke vraag #48

Maar dan is er ook nog een verschil tussen geen huis kunnen vinden of meteen een koophuis willen en daarom maar thuis blijven. In dat laatste geval, lekker opzouten.

38 likes

Ik zou wel graag weg willen, maar woning zoeken is gewoon moeilijk. Ben wel actief op zoek.

Ik heb wel verhaal gehoord van iemand die zijn zoon wilde maar niet weg te gaan. Had hij een ander huis gehuurd, zodat zijn zoon in dat oude huis kon blijven wonen. Dikke doei! Dan zou ik er wel wat van zeggen.

3 likes

Ja dat direct inschrijven op je 18e vind ik wel heel belangrijk. Het liefst voor zijn of haar 25e de deur uit. Voor zowel de ouders als kind lijkt me dat echt ongezond om dan nog thuis te wonen.

2 buurjongens van vroeger bleven echt volgens mij na hun 30e nog thuis wonen omg, om vervolgens een enorm groot huis te bouwen. Ze moesten toen wel maandelijks kostgeld betalen. En hun jongste zusje was al vanaf haar 18e uit huis. Heb ook het gevoel dat jongens vaak langer thuis blijven wonen, lekker makkelijk. Zou helemaal gek worden, wat een hel.

3 likes

Ik woon nog bij mijn ouders, want financieel is het al erg lastig en dan kom ik al gauw uit op huren.
Ook heb ik een fulltime opleiding en een baan, maar dan gaat sparen niet heel snel doordat ik noet fulltime kan werken. En momenteel is het vinden van een huis of kamer echt onmogelijk. Ik heb me ingeschreven,maar je moet vaak al hoog te bieden hebben

2 likes

Maar je wil niet huren?

13 likes

Ze in de agenda dat ‘ie zich op z’n 16e verjaardag alvast inschrijft voor een studentenkamer!

5 likes

Hangt idd wel echt van de situatie af. Mijn broer is bij wijze van spreken in zn begin twintiger jaren het huis uitgezet omdat hij niet studeerde, niet werkte, niet bijdroeg aan het huishouden. Die heeft toen een ultimatum gekregen van, je gaat of huur betalen en tussen 8-6 ben je niet thuis of je gaat op jezelf wonen.

Maar ik heb ook een vriend die tot later nog thuis is blijven wonen en in die tijd studeerde, een carrière begon en het huis uitging toen hij zn eerste huis kocht.

2 likes

Ook vrijwel onmogelijk in je eentje deze tijden. Sociale woninghuur moet je of mega geluk hebben bij loting, of 10 jaar ingeschreven staan. Particulier kost kapotveel geld en moet je ook vaak 4 x de huur verdienen, terwijl de huur van een studio vaak al 1000 euro kost.

3 likes

Zolang je studeert mag je prima thuis blijven. Maar niet met je fulltime baan en salaris hier volledig betaald blijven hangen. Dan wel bijdragen in de kosten en huishouden.

Edit: en alsnog liefst rond 25’e er uit haha. Maar ook als je 21 bent en fulltime werkt, mag je gaan bijdragen :crazy_face:

8 likes

dit zijn altijd exact die mensen die zo verheven gaan doen over een huis kopen want “huren is geld weggooien”

40 likes

Huur jij of heb jij in het verleden gehuurd?

• Ik huur op dit moment
  • Ik huur niet maar in het verleden heb ik wel een huurwoning gehad
  • Ik heb nooit gehuurd maar gelijk een koopwoning
  • N.v.t. /ik woon nog thuis

0 stemmers

1 like

ja, dus?

68 likes

Ik denk ook gewoon dat jongeren die te lang thuis blijven minder leuk worden. Beetje onafhankelijkheid, je eigen fouten maken, eigen keuzes maken, bewust domme dingen doen, een serieus netwerk opbouwen, leren hoe je met je emoties dealt zonder het opvangnet van een ouder maakt gewoon een leuker mens. Een eerste studiejaar thuis is prima, daarna als het even kan wieberen

Ik denk oprecht dat ik mensen die tot na hun afstuderen thuisgewoond hebben uit een groep kan pikken.

57 likes

Ja en na die dag is iedereen ook in de war mbt kleding, en is dat het startsignaal voor mensen om korte broeken te gaan dragen. Maar er zijn dan ook mensen die hun winterjas blijven dragen

7 likes

Ik heb kopen juist nooit als een realistische optie gezien lol. Zou niet weten waar ik het geld vandaan moet halen en kom ook niet uit een omgeving waarin men huizen kocht (dat is nu ik ouder ben wel anders). Kopen zie ik echt als iets dat misschien haalbaar is als je een partner en dus 2 salarissen hebt en laat ik dat nu net niet hebben. Ik huur trouwens liever dan dat ik nog thuis zou wonen. Heb dat van 28-29 1 jaar moeten doen en never nooit meer hahaha dan maar in m’n sociale huurwoning.

6 likes

Wij hebben veel masterstudenten als stagiairs op m’n werk en je pikt degene die nog thuis wonen er inderdaad echt zo tussenuit

13 likes

Ik vind het ook wel lastig om hier een leeftijd aan te hangen. Ik heb zelf bijvoorbeeld tot m’n 25e thuis gewoond en daar ben ik ze heel dankbaar voor, maar het was ook wel héél erg tijd om uit huis te gaan.

Maar, prima om thuis te blijven wonen in deze gevallen: kan niks betaalbaars vinden en komt in financiële problemen anders (en staat ook wel gewoon ingeschreven voor sociale huur enzo), mentale problemen, tijdens studie etc.

En alsjeblieft niet in deze situatie: is al jaren afgestudeerd, verdient boven modaal, heeft geen zin in huisgenoten en vind huren verspilling dus spaart nu tot 28/29/30 alles op om meteen een koophuis te kunnen kopen.

4 likes

omg goed poll idee

vanaf wanneer draag jij korte mouwen? ik heb altijd een streng 20 gradenbeleid. hangt nergens vanaf, 20 graden = korte mouwen, 19 graden = lange mouwen. ik neem het heel serieus. (ik ga niet elke graad erbij typen dus doe gewoon wat het dichtstbij komt)

• kouder dan 15 graden
  • vanaf 15 graden
  • vanaf 20 graden
  • vanaf 25 graden
  • nog warmer dan 25 graden
  • hangt af van het weer/overig/nvt

0 stemmers

en blote benen? daar heb ik een 23 gradenbeleid (oh is anoniem ff opnieuw)

• kouder dan 15 graden
  • vanaf 15 graden
  • vanaf 20 graden
  • vanaf 25 graden
  • nog warmer dan 25 graden
  • hangt af van het weer/overig/nvt

0 stemmers

Vind het gat tussen 15 en 20 nog wel groot. Ik zou zeggen vanaf 17/18 graden blote armen.

3 likes

omg ik zit al 6 jaar op dit forum en kan nog steeds geen poll goed doen heb jij dit ook

• JA (soms)
  • nee

0 stemmers