Ik ken iemand die jager is (ook helemaaal niet het type wat je zou verwachten haha), en door haar ben ik er echt anders naar gaan kijken. Je bent als jager ook echt opgeleid voor natuurbeheer dus moet heel veel over de landschappen en planten etc leren in NL. Je bent een soort boswachter ook. Zij ziet jagen ook niet als ‘joehoe leuk dieren doodschieten’ maar wel; als we X aantal dieren nu doden, zorgen we ervoor dat de rest kan blijven leven en alles in balans blijft.
Als je vlees eet is het eigenlijk veel duurzamer en beter voor de dieren om enkel wild te eten, ipv bio industrie vlees. En zelfs als je geen vlees eet vind ik het een beetje naïef om te denken dat jacht niet nodig is in een land als NL. Als er geen jacht zou zijn, zouden bepaalde dieren ook uitsterven/zouden we als mens veel overlast krijgen van bijv muskusratten. En dát willen we dan ook weer niet als samenleving
Edit; disclaimer: en jagers die trots poseren met hun dode dier zijn er vast ook, maar ik denk eerlijk gezegd dat de meeste jagers zoals dat meisje dat ik ken daar juist last van hebben dan dat ze het gaaf vinden :’) dat is een super eenzijdig beeld van jacht