Stel je persoonlijke vraag #48

Ik ken iemand die jager is (ook helemaaal niet het type wat je zou verwachten haha), en door haar ben ik er echt anders naar gaan kijken. Je bent als jager ook echt opgeleid voor natuurbeheer dus moet heel veel over de landschappen en planten etc leren in NL. Je bent een soort boswachter ook. Zij ziet jagen ook niet als ‘joehoe leuk dieren doodschieten’ maar wel; als we X aantal dieren nu doden, zorgen we ervoor dat de rest kan blijven leven en alles in balans blijft.

Als je vlees eet is het eigenlijk veel duurzamer en beter voor de dieren om enkel wild te eten, ipv bio industrie vlees. En zelfs als je geen vlees eet vind ik het een beetje naïef om te denken dat jacht niet nodig is in een land als NL. Als er geen jacht zou zijn, zouden bepaalde dieren ook uitsterven/zouden we als mens veel overlast krijgen van bijv muskusratten. En dát willen we dan ook weer niet als samenleving

Edit; disclaimer: en jagers die trots poseren met hun dode dier zijn er vast ook, maar ik denk eerlijk gezegd dat de meeste jagers zoals dat meisje dat ik ken daar juist last van hebben dan dat ze het gaaf vinden :’) dat is een super eenzijdig beeld van jacht

22 likes

Maar is zij dan jager als beroep (als onderdeel van een natuurbeheerteam ofzo) of doet ze het als hobby?

3 likes

Geef je wel eens wat gratis weg via een weggeefhoek etc?

• Ja, dat heb ik vaker gedaan
  • Ja, dat heb ik een keer gedaan
  • Nee, daar denk ik nooit zo snel aan
  • Nee, niet gedaan

0 stemmers

2 likes

Een vriendin van mij doet dit en dat is wel hobbymatig, zij kan er in ieder geval niet haar brood mee verdienen. Maar ik herken haar passie echt in wat @crazyplantlady vertelt.

2 likes

Als hobby! Volgens mij doen de meeste jagers het als hobby, niet als betaalde baan (maar pin me daar niet op vast). Maar je bepaalt dan natuurlijk niet random voor jezelf welk dier je die dag gaat schieten haha, dat wordt wel van ‘bovenaf’ bepaald en dan kun je je als jager op zo’n opdracht inschrijven.

1 like

Ja dit vroeg ik me dus inderdaad af haha!

1 like

Niet tegen jou, maar je gaat mij niet vertellen dat iemand het als hobby heeft, maar het voor natuurbeheer doet. Die buy ik niet hoor :joy:

19 likes

Nou inderdaad. Is er een salaris? Oh, niet! Dan trek ik de conclusie dat er sprake is van een hobby. Een liefhebberijtje.

Oke, ik ken toch echt iemand die er zo over denkt! :joy:

Zoals altijd geldt hier ook bij denk ik; het is heel makkelijk aannames te doen zonder dat je ooit met iemand waar het over gaat hebt gesproken. Dat zie je hier ook gebeuren.

Maar goed niet mijn heuvel verder dit, ik zou ook helemaal niet willen jagen. Maar wordt wel een beetje moe van dat mensen altijd maar random dingen roepen zonder ook maar iets af te weten van wat het inhoudt.

5 likes

Welcome to the internet :sweat_smile:

Dat maakt ze zichzelf ongetwijfeld ook wijs. Maar ja follow the money he. Ohhh wacht.

6 likes

Ik denk dat het heel goed kan dat het naast elkaar bestaat. En je vindt het gewoon leuk en je vindt het fijn iets voor de natuur te doen. Even daar gelaten of het ook echt goed is voor de natuur. Maar ik geloof niet dat iemand die het vreselijk vindt om dieren dood te maken dit ooit in Nederland als hobby zou kiezen.

2 likes

Denk je dat mensen hun huis airbnb’en om zo lekker leuk in contact te komen met mensen uit allerlei culturen?

• Ja!
  • Bitch please, nee natuurlijk niet
  • Twijfel

0 stemmers

Er zijn dus mensen in mijn omgeving die dit beweren LOL ik denk lieffie jij ruikt geld

3 likes

Iedereen doet het om geld, kan me niets anders voorstellen.
En ik vind ook dat ze het gewoon moeten ‘ownen’. Prima dat je het doet, ga niet schijnheilig beweren dat het niet zo is, boeiend wat maakt het uit :stuck_out_tongue:

2 likes

Dit weet ik dus niet. Je kan ook zoveel om de natuur geven dat het belangrijk is om een bepaald evenwicht te handhaven zodat andere dieren niet doodgaan door honger bijvoorbeeld.

We leven nu eenmaal in een omgeving waar ‘natuur’ ook door mensen geschapen is en daardoor is het helaas soms nodig een aantal dieren dood te schieten omdat ze geen natuurlijke vijanden meer hebben.

En ja ik zie het wel als een hobby die mogelijk is juist ómdat je om de natuur geeft. Net als dat er mensen zijn die vrijwillig bomen omzagen op de hei bijvoorbeeld. Dan is het ineens heel nobel en goed, maar dieren doodmaken is net zo goed ‘nodig’ in ons land waar natuur al lang geen echte natuur meer is.

Ik zou het zelf niet kunnen hoor. Een nicht van mij woont niet in NL, maar wel in Europa en heeft een studie gedaan richting natuur en bosbeheer. Heeft als soort van boswachter gewerkt en is nu beleidsmedewerker op dat vlak. Zij en haar man jagen als hobby, maar dus wel puur als beheer. Zijn zeker geen kakkers, eerder alternatief en eten hun eigen geschoten vlees en hebben ook geen koppen aan de muur hangen.

Ik vind ook niet dat je het kunt vergelijken met van die trophy hunters met veel te veel geld die olifanten gaat schieten in Afrika ‘voor de leuk’. Dat vind ik ronduit walgelijk en die mogen wat mij betreft best een ongelukje krijgen ergens met een geweer.

7 likes

Nee natuurlijk niet, maar dat heb ik ook nooit gezegd. Ik zei dat diegene die ik ken niet zoiets heeft van: ‘joepieee dieren doodschieten’. Waarschijnlijk vindt ze het in de combinatie van natuurbeheer/buiten zijn/iets voor de maatschappij doen het niet zo erg om te doen. Ipv dat we zo iemand veroordelen, zou je ook kunnen denken: fijn dat iemand dat wil doen (ivm rattenplagen, etc) want ik zou het zelf niet kunnen/willen.

4 likes

Haha ik woonde vroeger in een co-housing met 5 anderen en als 1 van ons op vakantie of een tijdje weg was verhuurden we die kamer(s). De opbrengsten deelden we omdat we allemaal onze leefruimte (woonkamer) moesten delen met de Airbnb gasten.

Ik heb heel leuke avonden gehad met Airbnb gasten van over heel de wereld. En ook mindere ervaringen natuurlijk.

We hadden het ook via Couchsurfing kunnen doen, maar als we er niks voor kregen was het ons het “gedoe” ook weer niet waard. Dus vandaar ‘twijfel’.

4 likes

Ja tuurlijk ook vooral voor geld, maar ik heb in Frankrijk al diverse keren mensen ontmoet die het echt heel leuk vonden om in contact te komen en daar ook actief wat aan deden (uitnodigen voor een borrel diverse keren meegemaakt). Maar dat waren wel oudere vrouwen in kleine Franse dorpjes, misschien maakt dat verschil?

Zo superveel op het forum zijn vegetarisch, wat goed is uiteraard! Dus ik googelde, en dan dit

Wat blijkt? Volgens de ruimere definitie van ‘geen vlees eten’ kom je op 4 tot 6% van de Nederlandse bevolking (gemiddeld 5%: 860.000 Nederlanders) . 2% van de mensen noemt zich vegetariër. Dit is constant door alle onderzoeken heen.

Dat is echt heel weinig.

Zijn veel mensen in jouw omgeving vegetarisch?

• Ja allemaal
  • Een grootste deel wel
  • Het grootste deel niet
  • Niemand
  • Anders?

0 stemmers

1 like

Ik ken er echt maar 2 die vega zijn. Is ook een stel. Heb wel wat meer mensen om me heen die 1 a 2 keer per week vleesvrije dagen hebben. Wij thuis ook. In mijn werkveld is de helft vega denk ik. Ligt ook denk ik aan waar je woont en in wat voor een vriendenkring je je bevind.

3 likes