Stel je persoonlijke vraag #49

Ja

Nouja nee maar ‘geweld is geweld’ gaat toch niet op joh, het ene is echt het andere niet.

Maar nogmaals je gaat voorbij aan het punt dat buitenproportionele acties van waarschijnlijk buitenstaanders niet het protest en de reden voor dat protest an sich zouden mogen delegitimeren. Je houdt de organisatoren van het protest onterecht verantwoordelijk voor het hele verloop.

7 likes

De protesten zijn erop gericht dat de universiteiten de banden verbreken met hun Israëlische partners. Maar ik vraag me wel af waarom dat precies de prime reden is. Ik kan me voorstellen dat protesten gericht op het overheidsbeleid doelmatiger zijn. Zie zelf het nut hier niet helemaal van en vind het door hoe ze nu verlopen ook afleiden van het daadwerkelijke probleem. Ook als je ziet hoe de politiek erop reageert. Vind dan de ‘algemenere’ protesten zinvoller denk ik.

1 like

Ik ben dat echt fundamenteel met je oneens, dat we geweld allemaal maar over een kamp moeten scheren ondanks dat het van een andere orde is. Je gaat mij echt niet overtuigen dat graffiti op een universiteitsgebouw net zo kwalijk is als het verdrijven, bombarderen en uithongeren van zo’n 2 miljoen mensen.

Ik hoor echt heel graag je 1000 andere vormen van protest, want ik zie het oprecht niet. En ook de UvA gaat volgens mij nu intensiever in gesprek met hun medezeggenschap over hun banden met Israëlische instituties, dus dat het helemaal niks uithaalt kun je niet zeggen. En daarnaast is de respons op een protest natuurlijk nooit helemaal te voorspellen (de KABK in NL heeft na protest van studenten wel al actie ondernomen, tientallen Spaanse universiteiten hebben na de pro-Palestina kampen daar ook hun banden met Israëlische instituties verbroken), je kan het niet wegzetten als iets wat niet, nooit, nergens werkt.

23 likes

Ik ben dat niet met je oneens, de echte actie zou van de Nederlandse overheid moeten komen. Maar: andere grote Nederlandse instituties hebben ook een rol in dit geheel, en dit geldt juist ook voor academische instellingen, gezien de Israelische academische instellingen zeker een rol spelen in de onderdrukking van Palestijnen (zie bijv. ‘In Israël zijn de academische instellingen diep verwikkeld in de repressie’ - NRC)

En dan komt het denk ik voor een ieder ook neer op iets proberen te bereiken in hun eigen invloedssfeer: als jij student of docent bent aan een universiteit voel je je misschien nu wel onderdeel van die onderdrukking, terwijl je dat niet wil zijn, dus dan spreek je je ook op die plek uit. Ik denk dat het eerder én-én is, en dat er niemand bij die universiteitsprotesten betrokken is die stelt dat de Nederlandse overheid er niks mee te maken heeft (in tegendeel).

9 likes

Ik ging bewust voorbij aan dat punt omdat “waarschijnlijk buitenstaanders” me niet overtuigt. En nee het ene is natuurlijk het andere niet maar ik vind niet ineens het ene oké omdat ik het andere nog minder oké vind?

Je legt me nu woorden in de mond. Ik zeg niet dat het niet, nooit, nergens werkt? En als UvA wel intensiever in gesprek gaat met de medezeggenschap is dat mooi, ik heb daar geen berichtgeving over gezien. En ik ben natuurlijk geen eenpersoons denktank en er zitten op de UvA heel veel mensen die slimmer en creatiever zijn dan ik en veel betere acties zouden kunnen bedenken maar ik denk aan walk-outs langer, vaker, stugger volhouden of in het geheel weigeren om nog te komen opdagen; protestmarsen; eindeloos spandoeken en borden bij de gebouwen; zelf (social) media inzetten, etc etc etc.

3 likes

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Action toppers #2

Dit wordt sinds oktober grotendeels al veel gedaan, waar ontzettend weinig media aandacht voor is en als het er al is het vaak “antisemitisch” genoemd wordt, ik kan het me best voorstellen dat een enkeling intussen zo boos is dat er nu enigszins escalatie ontstaat. Daarbij gaat het niet om “mensen die dood gaan” maar om een moedwillige genocide waaraan onze staat actief ondersteuning verleent, lijkt me wel iets van een andere gradatie dan materieel bekladden

16 likes

Zelfs m’n collega’s die letterlijk de troep aan het opruimen en schoonmaken zijn geweest bij de UU op hun vrije dagen (Hemelvaart + de dag erna + zaterdag + zondag) staan er vierkant achter dat er geprotesteerd wordt/is.

30 likes

Wat vind jij van de trend om celebrities die niks over :palestinian_territories: zeggen te blokken?

• Goed
  • Niet goed
  • (Vrijwel) nutteloze bezigheid

0 stemmers

ik vind het op zich nutteloos maar het is wel een goede ontwikkeling dat mensen stoppen met het verafgoden van beroemdheden

23 likes

Dat wel, maar ja ze verafgoden nu alsnog pro Palestina celebrities haha. Beter dat mensen überhaupt niet zo veel waarde hechten aan beroemdheden buiten hun werk om.

4 likes

Het probleem wat je nu een beetje ziet dat het nu voornamelijk gaat over het blokkeren van bepaalde celebrities, in plaats van het waarom. Hiermee staan de Palestijnen niet meer centraal, maar weer de beroemdheden.
Die mij een beetje denken aan het zwarte blokje op insta zetten tijdens black live matters.

Ik vind operation olivebranch daarentegen wel een goede ‘trend’

Het is al meermaals gezegd, maar bedenk je: dit zijn ongelofelijk grote demonstraties geweest afgelopen dagen en ze zijn over het algemeen vreedzaam verlopen. Er zijn duizenden mensen op de been en het protest wordt door zowel studenten als personeel breed gedragen. Als de vernielingen al door studenten gedaan zijn (waarschijnlijk niet) is het een absolute minderheid en zou dat geen invloed moeten hebben op je steun voor de boodschap.

Ik ben mij echt doodgeschrokken van de mate van politiegeweld tegenover studenten en personeel en nog ernstiger vind ik hoe mensen steeds weer in staat blijken de boodschap te verwerpen zodra er een handvol mensen op een paar duizend vandalen blijken of antisemitisch blijken. Dat alles nog los van de intense mate van politiegeweld die op vreedzame demonstranten (studenten) is geuit. Maar dat moeten we blijkbaar allemaal legitiem en normaal vinden. Dit land heeft echt een serieus probleem met het demonstratierecht en de doorsnee inwoner vindt dat allemaal wel prima want het is niet mijn onderwerp en niet iedereen gedraagt zich. Spreek he vooral uit, maar wel graag op een weiland ver hier vandaan tussen 11:00 en 12:00 waar je niemand lastig valt en in stilte zonder instituten te beledigen!!!

54 likes

Er is inderdaad al heel veel actie hieraan vooraf gegaan zoals @Shaaar ook al zegt. Ook de actie van vorige week maandag komt vrijwel overeen met wat je nu opsomt, totdat de politie heftig in greep. Daarna zijn pas die vernielingen gekomen ook. De UvA en Amsterdamse driehoek hadden dat tentenkamp beter kunnen laten staan, dat had een hoop (materiele en imago)schade en gedoe gescheeld voor ze.

3 likes

Die reactie van Yesilzgoz ook op Tim Hofman is weer om te kotsen (te zien o.a. op de insta van politieke_jongeren) ‘relschoppers’ :confused:

10 likes

Ow lawdy ik kan geen poll aanmaken :laughing:

Nog 1 poging, als iemand niest en je moet de keuze maken tussen deze 3:

• Heer ontferm u over ons
  • U niest
  • Gezondheid

0 stemmers

Hahaha omg Jupiter komt zelfs al kijken bij de nies :joy: nou fijn, als ik in Spanje ben en een niezend persoon tegenkom zeg ik Jeeesus.

10 likes

Oh in Spanje zit ik goed dan, jezus is mijn onvrijwillige standaardreactie als iemand zo heel hard/lomp niest, zelfs als ik dat eigenlijk niet wil zeggen (op werk ofzo) floept dat er altijd uit

7 likes

Vind jij dat er een leeftijdsgrens moet zitten op het zijn van premier?

• Nee iedereen mag premier worden ongeacht hoe oud je bent
  • Ja na 50 jaar mag je geen premier meer zijn
  • Ja na 55 jaar mag je geen premier meer zijn
  • Ja na 60 jaar mag je geen premier meer zijn
  • Ja na 65 jaar mag je geen premier meer zijn
  • Ja na 70 jaar mag je geen premier meer zijn
  • Ja na 75 jaar mag je geen premier meer zijn

0 stemmers

1 like

Maar eigenlijk zeg ik gewoon ‘hè, getver!’

1 like