Ik snap dat dat als houvast overkomt. Ik ben christelijk opgevoed en worstel nu juist of dat nog mijn ding is door onder andere alle regels en hoeveel leed er (ook in mijn eigen gezin) veroorzaakt wordt in kerken. Gods plan is fijn en leuk, totdat je te horen krijgt dat je ziek bent vanwege het doen van zonden of omdat je geloof niet groot genoeg is. Bijvoorbeeld autisme bestaat in sommige kerken ook niet, daar moet je van bevrijd worden. Dat heeft veel met mijn zelfbeeld gedaan.
Voor nu geloof ik denk ik in God maar niet meer in de kerk.
Ik denk niet dat een religie dit per se gaat oplossen. Hoe mooi het ook lijkt. Er zijn nog steeds mensen met een religie die niet weten wat ze willen/moeten met het leven.
Iedereen heeft last van personeelsproblemen. Zelfs God
Nouja, zoals dat geldt voor religie geldt het ook voor een miljoen andere dingen die ouders opleggen aan kinderen, toch? Ik ben niet gelovig en ik vind het uiteraard verschrikkelijk dat godsdienst wordt gebruikt om mensen te onderdrukken en vaak ook haat te zaaien, maar geboren worden in een agnostische/atheïstische context staat niet automatisch gelijk aan opgroeien in vrijheid en met respect.
Ja maar dit vind ik een appel met een peer vergelijken .
“Officieel” ben ik nog steeds rooms katholiek, het lukt me niet om uit te schrijven.
Waarom? Je zegt over religie kiezen in 2024 dit:
Alsof deel zijn van een samenleving, van een gemeenschap, van een gezin op zich niet inhoudt dat je je aan regels moet houden omdat iemand dat eens heeft besloten. Als iemand zich herkent in de principes en regels van een godsdienst is het toch helemaal niet raar dat die daar vrijwillig voor kiest?
Waarom lukt uitschrijven je trouwens niet, bestaat de parochie waar je gedoopt bent niet meer?
Heb je weleens gehuild op je huidige werk?
- Ja
- Nee
- nvt
0 stemmers
Eet jij veel ultra bewerkt voedsel?
Uitleg wat dat is
“Ultrabewerkt voedsel is eten en drinken waar veel aan is toegevoegd: suiker, vet, zout, kleur- en smaakstoffen, noem maar op. Het zijn vaak toevoegingen die het product wat lekkerder en meer smeuïg moeten maken”, zegt Seidell.
“Neem bijvoorbeeld een zuurdesem- of volkorenbrood. Om dat te maken heb je eigenlijk maar vier ingrediënten nodig: gist, water, zout en meel. Maar het brood dat je in de supermarkt koopt, bevat soms wel 25 ingrediënten. Vaak is daar ook nog eens de vezel uitgehaald.”
“Als het gaat om een product met veel ingrediënten met moeilijk uitspreekbare namen, adviseer ik altijd om naar een alternatief te kijken. Eentje met minder ingrediënten, maar ook waarvan je de ingrediënten kent.”
- Ja
- Nee
0 stemmers
- Ik probeer op dit moment minder bewerkt voedsel te eten
- Ik heb al een langere tijd/atijd dat ik minder bewerkt voedsel probeer te eten
- Ik doe hier niets bewusts mee
0 stemmers
Als je er iets bewust mee doet, wat doe je dan?
- Zelf koken met verse ingredienten
- Zelf brood bakken
- Zelf dingen maken die je “normaal gesproken” in de supermarkt koopt zoals crackers, granola of andere dingen
- Ingredienten en/of eten op andere plekken kopen dan in de supermarkt
- Meer onbewerkte producten kopen/eten
- Bij een keuze uit meerdere producten heel goed de etiketten lezen en kiezen voor de minst bewerkte
- Zelf telen van groente/fruit
- Andere dingen, namelijk:
0 stemmers
Hoe vaak fiets je?
- Dagelijks
- Meerdere keren per week
- Wekelijks
- Meerdere keren per maand
- Maandelijks
- Minder
- Nooit
0 stemmers
O de rooms katholieke kerk maakt het mensen graag zo moeilijk mogelijk om zich uit te schrijven. Het moet wel mogelijk zijn, maar het is nodeloos lastig.
Mijn vrienden en ik hebben ons als pubers uitgeschreven en dat ging (voor zover ik me kan herinneren ) best soepel, ik had verwacht dat dat in Nederland nog makkelijker zou gaan.
Lol ik deed even een zoekopdrachtje “uitschrijven kerk” op het forum en blijkbaar gaat het hier ongeveer eens per jaar over en elke keer met Jumpsuit
Dat is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden hoor.
Hier staat beschreven hoe het precies gaat.
Huh haha, laat maar zien. Maar het is freaky hoe een geloof, waar ik niet in geloof je een soort kan achtervolgen. Ik kreeg ook regelmatig post van een kerk in een plaats waar ik nog nooit was geweest thuis. Rot op hoor.
In 2020, en in 2018, lekker overdreven weer @EllaFitzgerald. Dat zijn welgeteld 2 posts.
nou nu ben ik echt teleurgesteld want ik ging ook kijken en ik had echt een soort jaarlijks ritueel van dezelfde posts verwacht maar niks is minder waar
Joh ik vond het gewoon grappig dat dit onderwerp blijkbaar vaker terugkomt.
Mijn niet oprechte excuses voor wie nu teleurgesteld is
Maar waarom blijf je er over posten? Vind je post ook niet echt aardig wetende dat hier waarschijnlijk mensen zijn die een godsdienst beschouwen.
Heh?!?! Ik blijf er helemaal niet over posten. Als dit mijn irritatie opgewekt, blijkbaar post ik er dan over. Niet doelbewust. “Een godsdienst beschouwen” ook echt.
Wat niet is kan nog komen
Haha net heel veel ultrabewerkte snacks gekocht in de Duitse supermarkt, maar ja voor mij gaat het om balans. Veel vers koken en bakken (maar ook echt niet al het brood dat ik eet hoor) en wat meer letten op de producten die ik koop (gaat vaak hand in hand met goede kwaliteit, zeker met producten als honing en olie bijvoorbeeld dus win-win) en dan daarnaast wel gewoon ‘slecht’ snacken.
ik ga vanaf nu altijd zeggen dat ik iets nog nooit op heb