Stel je persoonlijke vraag #49

The Guardian post heel vaak artikelen over waarom UPF (ultra-processed food) zo gevaarlijk is en hoe moeilijk het te ontwijken is :sweat_smile:
Als je erop gaat letten dan is het ongelofelijk hoeveel voedsel eigenlijk ultrabewerkt is. In de praktijk doe ik niet heel veel anders (ik blijf plantaardige yogurt eten en ga niet mijn eigen crackers maken) maar ik probeer er wel een beetje op te letten wanneer ik dingen koop :woman_shrugging:

5 likes

Weet jij misschien ook of/hoe ik kan zien of ik überhaupt ingeschreven sta ergens?
Ik heb nooit brieven gehad als ik verhuisde maar ben wel gedoopt.

In welke kerk?
Als je in de katholieke kerk gedoopt bent, kan je dat bij je eigen parochie checken. Onder welke parochie je valt, kan je hier checken door je postcode en huisnummer in te vullen: https://www.zoekparochie.nl

Er zijn in het verleden veel parochies gefuseerd dus voorheen was het weleens een zoektocht, maar de parochie waar je NU onder valt, moet dat terug kunnen vinden.

Mocht je in een andere kerk dan de katholieke kerk gedoopt zijn, dan zijn hier de contactadressen per gemeenschap:

4 likes

Ik denk katholiek inderdaad, dankjewel!

1 like

Ik heb “nee” geantwoord maar ik eet wel elke dag chocola en een paar keer per week snoep of andere ultrabewerkte snacks, haha, dus volgens mij is mijn standaard vergeleken met dat van anderen erg laag! Ik zou het (voor mijzelf) pas veel vinden als ik meermaals per week een maaltijd op basis van ultrabewerkt voedsel nuttigde, maar waarschijnlijk is dit gewoon struisvogelgedrag.

@Jumpsuit ik vind je verontwaardig wel fascinerend, want ik ben juist wel blij dat ik gedoopt ben, ondanks ik niet gelovig ben. Dit hangt vast samen met het feit dat mijn cultuur onlosmakelijk verweven is met het Rooms Katholicisme, waardoor mijn normen en waarden voor een groot deel afstammen van het geloof en ik mijn omgeving onmogelijk kan voorstellen zonder Rooms Katholieke invloeden, maar los daarvan is het ook “maar” een inschrijving, en ik denk dat dat voor jou net zo geldt. Natuurlijk zou ik het vreselijk vinden als een godsdienst die niet bij jou of mij paste ons werd opgelegd, maar voor mij is de doping hoogstens een flauw zetje in die richting geweest. Niet dat ik blij ben dat de kerk als institutie door mijn inschrijving is gesteund om rijker en machtiger te worden (en daarom heb ik me ook uitgeschreven, ik ben het daar niet mee eens), maar uiteindelijk zie ik er ook wel iets moois in.

3 likes

Ben overspannen en heb morgen een aantal gesprekken op werk, dus gok dat er dan nog een aantal keer gejankt gaat worden.

6 likes

Ja het is sowieso een hot topic volgens mij. Teun van der Keuken heeft er nu ook een boek over geschreven en er was volgens mij ergens vorig jaar een onderzoek uitgekomen over hoe slecht het eigenlijk ook is/kan zijn.
Maar ja ik heb hetzelfde, ik probeer er goed op te letten maar het is eigenlijk bijna geen doen om het helemaal te omzeilen.

3 likes

Ik kreeg tot waar ik nu woonde ook nooit brieven dus ik dacht o is een protestants ding maar de kerken waar ik eerst woonde deden gewoon niet aan reclame op die manier en waar ik nu woon wel. Dus daarvan heb ik nu 1x een uitnodiging ontvangen om naar een kerkdienst te gaan en nog met Pasen of zo een brochure van het programma daar. Ik was echt even in de war ook want ben al 8 jaar uit huis en nooit iets ontvangen van wat voor kerk dan ook.

1 like

Zou willen dat iedereen die in een god geloofde er zo in stond. Georganiseerde religie gaat uiteindelijk altijd vooral om het welzijn van de leiders van die religie en er komt ook in een te hoog percentage haat naar aanhangers van andere (georganiseerde) religies of niet-religieuzen bij kijken (en te vaak ook haat naar of iig onderdrukking van de eigen volgelingen).

5 likes

Minder bewerkt eten helemaal prima maar ik vind dit zo’n onzin. Alsof de gezondheid van een ingrediënt afhangt van de uitspreekbaarheid van de naam.

10 likes

Ja eens, had ff iets gegoogled

Wat ironisch is dat sommige dingen die wel goed uitspreekbaar zijn, zoals citroenzuur dan weer echt via een chemisch proces gemaakt worden die niks met een citroen te maken heeft dus het lijkt me inderdaad ook niet echt een sterke uitspraak.

1 like

Ik dacht eerst ‘nee’ omdat ik vooral dacht aan koek, snoep, kant en klare sauzen, pakjes en zakjes etc. Maar als een brood uit de supermarkt al telt als ultrabewerkt voedsel dan is het antwoord sowieso ja.

6 likes

Haha ja dat is een lastige, iedere dag een stukje chocolade valt wel mee, maar je eet wel iedere dag ultrabewerkt voedsel. Dus in dat opzicht is het wel weer veel.

Voor de mensen die twijfelen, ik heb het even opgezocht. Ik had verwacht dat pasta er dan ook onder zou vallen (aangezien supermarkt brood er ook onder valt), maar dat is dus niet zo. Ultrabewerkt is bij mij vooral zo’n kant en klare vega kipschnitzel, brood of chips/snoep. Verder valt het me mee.

3 likes

Herkansing op de hobby’s.
Welke van onderstaande hobby’s heb jij?

• Acteren
  • Astrologie
  • Atletiek
  • Badminton
  • Bakken
  • Basketbal
  • Beeldhouwen
  • Bergbeklimmen
  • Bloggen
  • Bodybuilding
  • Boksen
  • Boogschieten
  • Borduren
  • Boulderen
  • Breien
  • Cricket
  • Dansen
  • Drummen
  • Duiken
  • Fietsen

0 stemmers

• Films kijken (bioscoop)
  • Films kijken (thuis)
  • Filosoferen
  • Fotografie
  • Gamen
  • Geocaching
  • Golf
  • Grafisch ontwerpen
  • Haken
  • Handbal
  • Hardlopen
  • Hiken
  • Hiking
  • Hockey
  • Hoepelen
  • Honkbal
  • Houtbewerken
  • Interieurontwerp
  • Journaling
  • Judo

0 stemmers

• Kaarsen maken
  • Kalligrafie
  • Karate
  • Keramiek
  • Kitesurfen
  • Kleding maken
  • Klimmen
  • Klussen
  • Koffie
  • Koken
  • Lezen
  • Mediteren
  • Metaaldetectie
  • Meubelmaken
  • Modelbouw
  • Mozaïek
  • Muziek luisteren
  • Naaien
  • Naar de bioscoop gaan
  • Naar het theater gaan

0 stemmers

• Origami
  • Padellen
  • Pilates
  • Podcast maken
  • Pottenbakken
  • Puzzelen
  • Reizen
  • Roeien
  • Rugby
  • Schaatsen
  • Schaken
  • Schilderen
  • Schrijven
  • Scrapbooking
  • Series kijken
  • Sieraden maken
  • Skateboarden
  • Skiën
  • Snowboarden
  • Softbal

0 stemmers

• Sterrenkijken
  • Surfen
  • Surfing
  • Taekwondo
  • Tafeltennis
  • Tekenen
  • Tennis
  • Tuinieren
  • Voetbal
  • Vogelspotten
  • Volleybal
  • Wandelen
  • Wielrennen
  • Wijn

0 stemmers

Als je nog iets anders als hobby hebt, vertel!

4 likes

Een taal leren is mijn #1 hobby

9 likes

Ik mis musea bezoeken 🥹

19 likes

Dit is echt zo’n bevestiging dat ik in mijn vrije tijd niks anders doe dan op de bank liggen en naar een tv staren :japanese_ogre:

19 likes

Zingen! Of breder: zelf muziek maken

18 likes

Podcast luisteren

17 likes

Ook nog bas en piano spelen en rolschaatsen!

5 likes