Ik vind het wel interessant dat je dit zegt, ik had zelf helemaal niet zo mee gekregen als reden om op 4 mei misschien te willen demonstreren of een statement te maken, maar eerder omdat het een herdenking van oorlog/vervolging/genocide is, en dat op dit moment ook gebeurt? En in dat opzicht je dus ook bij de mensen in Gaza stil wil staan op dit moment (of voor hetzelfde geldt, bij mensen uit Oekraïne). Want ik vond het bijvoorbeeld ook echt belachelijk toen de BBB zich een paar jaar terug zo uitsprak tegen de komst van Zelensky op 4 mei, dat ik dacht hallo het mag toch ook wel gaan over oorlogsslachtoffers die niet Nederlands zijn.
Ik vind het een hele ingewikkelde hoor, want je moet ook niet af willen doen aan het herdenken van de tweede wereldoorlogslachtoffers, en ik zou daar ook zeker niet met een protestbord gaan staan. Maar alle berichten rond het willen verbieden van shirts en alle andere uitlatingen polariseren voor mijn gevoel nog sterker, alsof je niet zowel kan herdenken wat er eerder gebeurd is als stil kan staan bij wat er nu gebeurt?