Stel je persoonlijke vraag #49

Wat zijn dingen die je (vrijwel) dagelijks doet?

• Mediteren
  • Sporten
  • Wandelen
  • Bakken
  • Flossen/stoken
  • Dagboekje bijhouden
  • Poepen
  • Lezen
  • Podcast luisteren
  • Seksen
  • Forummen
  • Doomscrollen
  • Niets van dit alles

0 stemmers

2 likes

Wandelen als in een wandeling maken of naar de supermarkt oid. Lopen? Denk dat je dat 1e bedoelt haha

2 likes

Forummen :handshake: poepen

20 likes

Ja wat je zelf onder wandelen vind vallen! Ik vind naar de supermarkt ook al tellen hoor

5 likes

Oh ik dacht al wat maken veel forummers elke dag een wandeling.

Hoevaak maak jij een wandeling, dus niet dat je ergens naartoe moet lopen maar puur voor je plezier? Gemoedstoestand/rust/whatever

• Gewoon nooit
  • Elke dag
  • Wekelijks
  • Maandelijks
  • Een paar keer per jaar

0 stemmers

Een aantal zomermaanden wonen in een klein huisje, op een prachtige plek in de natuur, aan het water. Geen wifi, wel relatief vlakbij een stad. (even ervan uitgaande dat je niet thuis werkt oid)

• Heerlijk, sign me up
  • Mwoah, als het moet
  • Absoluut niet

0 stemmers

2 likes
Heb jij vroeger aan elkaar leren schrijven
  • Ja
  • Nee
  • Weet ik niet meer

0 stemmers

Schrijf jij nu nog aan elkaar?
  • Ja!
  • Nee
  • Ik heb dat nooit geleerd

0 stemmers

Voor wie kinderen heeft of er mee werkt oid

Schrijven jouw kinderen nu op school aan elkaar
  • Nop
  • Jep
  • Geen idee
  • Ik wil stemmen

0 stemmers

3 likes

Het liefst het hele jaar

3 likes

Tot en met groep 7 moeten ze lusletters schrijven. Maar het boeit mij te weinig dus ik handhaaf eigenlijk niet in de klas

Oh man ik heb een ex met een harde nies EN een harde snurk.

Mijn leven is nu beter.

3 likes

Heb het geleerd, maar kan het niet, ziet er niet uit als ik aan elkaar schrijf. Was ook de laatste in de klas die een vulpen kreeg omdat ik het gewoon niet kon. Ik kan los/blokletters wel mooi/netjes schrijven, dus vond het als kind al stom dat het perse aan elkaar moest.

3 likes

Nou heb me er dus ook niet veel mee bezig gehouden dus misschien zijn er andere leerkrachten die hier beter antwoord op kunnen geven maar wat ik ervan weet is dat het vloeiend schrijft, je hoeft je pen niet van het papier op te tillen en dat scheelt energie. Daarom is er ook een juiste pengreep en een bepaalde zithouding, allemaal om het schrijven zo makkelijk en vloeiend mogelijk te maken, minste kans op kramp.

Juiste pengreep handhaaf ik wel trouwens maar dat is zo moeilijk om aan te leren als je eenmaal de verkeerde hebt geleerd

4 likes

Ik weet dat ze bij de school waar ik werk als scholen waar onze kinderen zitten er juist vanaf zijn gestapt vanwege nadelen. Maar natuurlijk zeggen ze vooral die in de ouderavond hahaha want dat was hun keuze😛

Samenvatting

Dat zou dan zijn dat kinderen met blokschrift sneller beter leren schrijven.
dat het aan elkaar schrijven fijn motorisch heel veel vraagt, en dan kinderen die het cognitief wel kunnen (groep 3 stof zegmaar) maar fijn motorisch niet, het niet belemmerd. Want je wilt dat de aandacht tijdens spelling bijv uitgaat naar spellen en niet “hoe maak ik die ingewikkelde hoofdletter H”.
Dat kinderen uiteindelijk toch afstappen ervan, want bij geen enkele volwassene houdt dit aan, alleen dan gaan ze dus een eigen handschrift fabriceren wat minder leesbaar is. Dus dan liever meteen in 1x goed blokschrift aanleren.
En dat ze al zoveel moeten leren en dat ze dan dus maar 1 letter voor de “t” hoeven leren. Want de schrijf t lijkt niet op de lees t zegmaar.
En een voordeel van aan elkaar zou zijn dat sommige letter wisselingen (zoals b en d) minder snel gemaakt worden omdat ze totaal niet op elkaar lijken in aan-elkaar-schrift

2 likes

Ik merk dat studenten (16 - 18 jaar) eigenlijk alleen los kunnen schrijven en veelal een onregelmatig schrift hanteren, waarbij bepaalde letters op verschillende manieren worden geschreven.

2 likes

Ik schrijf vaak aan elkaar als ik een kaartje schrijf voor iemand maar heel denderend ziet het er niet uit hoor haha

2 likes

Ik had in groep 8 een leraar die enorm hamerde op aan elkaar schrijven. Ook altijd hameren op het feit dat ze dit op het voortgezet onderwijs heeeeel belangrijk vonden! Nou geloof niet dat ik op de middelbare school ooit ook maar één docent iets heb horen zeggen over aan elkaar schrijven.

1 like

ik hou m’n pen niet zo vast en m’n vader was vroeger altijd bang dat dat m’n hele toekomst zou beïnvloeden hahahah

1 like

Ja dat is exact een van de redenen die onze school aangaf. Uiteindelijk stappen ze er toch vanaf en dan kan je beter tijd investeren vanaf het begin in een goéd blokschrift ipv een half bakken van alles wat schrift zegmaar.

3 likes

Nee tenzij wij normaal zo schreven:

image

LOTR-style

En ik houd van Karolingische minuskel

image

6 likes

Ik hou mijn pen niet zoals op het plaatje vast met mijn wijsvinger, volgens mij heb ik dat ook nooit zo geleerd maar met mijn middelvinger en duim.

3 likes