De reactie van de Nederlanders op de terugkerende Joden. Echt schandalig hoe ‘wij’ ons toen opgesteld hebben tegenover deze mensen. Kwam hier via een boek meer over te weten en kan nu niet stoppen met lezen.
Over geschiedenis van onze kleding
lange tldr
Het gaat vooral over de kleermaaksters die Hedwig Hoss (vrouw van de kampcommandant van Auschwitz’) in dienst had (slavenarbeid) om een eigen naai salon te beginnen. Zij waren haar persoonlijke couturiers en maakte ook kleding voor andere vrouwen van hooggeplaatste nazi’s (er kwamen zelfs orders uit Berlijn). Maar dit was wel beter werk, want je hoefde je bed slechts met een persoon te delen en je draagt ‘reguliere’ kleding ipv de gestreepte pakken
Verder waren de beste banen voor de vrouwen (boek gaat eigenlijk alleen over de Joodse vrouwelijke gevangenen) administratieve klussen en de verpleging
Heb je pech dan hoopte je op werk in kamp Kanada. Hier sorteerde je spullen dat was aangekomen met de trein. Soms kon je hier en daar eten jatten wat mee was genomen. Maar je sliep wel in de barakken waar het krioelden van de luizen.
De zwaarste taken was vooral de fysieke arbeid.want nul eten en paard en wagen had je niet. Dus de bakstenen moesten de gevangen met vijf personen van a naar b in de wagen meetrekken. En B werd uiteindelijk een gebouw met gaskamers
En als je jehova getuige was kreeg je volledige uniform bij aankomst en kon je vaak aan de slag als dienstmeisje bij een nazi vrouw. En als joodse vrouw had je mazzel als je een volledig uniform kon bemachtigen. Want meestal kreeg je de broek en onderbroek niet mee.
Dit jaar ga ik voor het eerst bloemen persen en ik merk dat ik er meteen aan denk als ik in de ochtend m’n ogen open haha
Nog een bepaalde periode of echt van nul tot nu?
Ja maar eentje, op een plek waar geen daglicht komt
Niet echt een bepaalde periode en het gaat om een beetje alle kanten op. Ik vind de technieken ook interessant en dat zijn dan weer andere boeken en filmpjes over te vinden en dan kan je nog weer verder graven. Het boek wat jij nu leest gaat ook op mijn lijstje!
Ja 1 in de badkamer waar wél daglicht is maar na de 5e dode plant heb ik het opgegeven.
Ja, een bos zijden bloemen die ik heb gekregen. Zou het zelf niet aanschaffen, maar ze zijn echt heel mooi!
Van Lego
Zou jij naar de begroeting gaan van een overleden diensthoofd? Is een 6 tal jaar je diensthoofd geweest en is een 9 tal jaar op pensioen. Na pensionering is er geen contact meer geweest.
- Ja
- Nee
0 stemmers
Roos zoals doos
Wat is een begroeting?
Kunstbloemen aan mijn spiegel gekleefd
De begrafenis of misschien soort condoleance denk ik
Dan staat de familie in de buurt van de kist (soms open, soms niet) opgesteld en kan je een laatste groet of kruisje aan de overledene geven en de familie condoleren.
Beste Nederlands accent?:
- Goois accent
- Limburgs accent
- Haags accent
- Amsterdams accent
- Rotterdams accent
- Fries accent
- Brabants accent
- Twents accents
- Gronings accent
- Een ander accent
0 stemmers
Ik snap echt niet dat bijna iedereen graag langzaam doodgebloed wil worden
Oké toen ik dit zei was het 88% voor doodbloeden haha
Ach ja, soms dooft een vriendschap gewoon uit. En kan hij later vanzelf weer aangaan. Maar uitmaken is zo definitief, dan vind je iemand echt kut. En is het ook vervelender om elkaar daarna nog wel op feestjes te zien, bij optie 1 kan het dan wat normaler zijn.
Klopt maar dat is dan meestal van 2 kanten toch wel, nu wil de een de vriendschap dus echt verbreken. Dan zou ik wel een gesprek willen over het waarom etc.