Stel je persoonlijke vraag #49

Vind je? Dat je soms van beide kanten (of de één iets meer dan de ander, maar toch) uit elkaar groeit is prima, maar in deze vraag doet de een heel veel moeite en wil de ander de vriendschap verbreken (aka het initiatief komt steeds verkeerd aan of zorgt voor irritatie/druk), dat voelt de initiatiefnemer ook aan en dan is het juist de hele tijd ongemakkelijk. Kan je beter minder laf zijn en gewoon zeggen wat je wilt, en dan kan je best bespreken of je even wilt bijpraten als je elkaar toevallig op een feestje tegenkomt ofzo. Dan stopt de ander ook met proberen; zo heb jij er geen last meer van en vraagt de ander zich niet af waarom je niet reageert en of ie het nog moet proberen of niet.

7 likes

Ik ben hier te conflictvermijdend voor :joy: laat mij maar lekker hahaha @VanderWoodsen

Ook dan vind ik het makkelijker om daarna iemand nog te zien. Echt uitmaken is zo hard, lijkt me gewoon heel moeilijk. Bij eenzijdig doodbloeden voelt het nog alsof je zelf de beslissing neemt om er dan maar mee te stoppen ofzo.

2 likes

Mja een vriendschap verbreken hoeft toch ook niet te gaan van: “ik vind je een trut en ik wil je nooit meer zien!” het kan ook van “weet je voor mijn gevoel zijn we uit elkaar gegroeid en ik voel op het moment niet de behoefte om elkaar vaker te zien.”

Betekent ook niet dat je er nooit meer op terug kan komen, lijkt mij.

Maar het is wel duidelijk dat er geen universele waarheid is op dit vlak haha :joy:

8 likes

Snap wel dat het lastig is. Tegelijkertijd merk ik nu ik zelf in een situatie zit waarbij iemand het bij mij dood laat bloeden, ik het echt wel pijnlijk vind. Ik hoef echt geen lange uitleg, maar wees gewoon eerlijk en zeg dat je niet meer af wilt spreken. Heel lang niet reageren, ghosten of beetje vaag aan het lijntje houden is gewoon kut.

Als je iemand helemaal niet zo goed kent en het contact altijd oppervlakkig was, snap ik wel dat je het dood laat bloeden.

12 likes

Ik ben door twee vrienden gegosht en ik lig er regelmatig wakker van. Een korte uitleg via app was fijn geweest.

PS: ik heb daar ook om gevraagd, want het kwam volledig onverwacht.

26 likes

ik vind het altijd zo opvallend dat veel mensen hier zo pro uitmaken zijn terwijl ik dat in het echt nog nooit gehoord heb

14 likes

Een vriendin heeft dat met mij gedaan! (En kwam er een week later weer op terug maar dat terzijde)

2 likes

Ja eens, als ik echt nog mijn best doe om je te zien heb ik liever dat je het zegt dan mij ontloopt. Ook omdat mijn inschatting dan dus volledig off is want als ik denk dat je geen trek in mij hebt zit ik echt niet achter je aan.

5 likes

Ik hoor dat juist wel vaker. Misschien vroeger niet toen we 16 waren, maar ja, vind dat nu niet meer dan normale communicatie om dat gewoon aan te geven. Vind negeren echt zo naar. Is ook helemaal niet gek als je op een gegeven moment uit elkaar groeit. En als je allebei geen contact meer opneemt oké, maar als een vriendin mij telkens zou vragen en ik denk Mwah nee dank je, zeg ik dat wel gewoon liever.

3 likes

Wat goed van je. Hoe was het antwoord, kon je daar wat mee?

1 like

In een woonwijk waar huizen en tuinen allemaal dicht op elkaar gepakt staan een vuurkorf aansteken.

• Heel asociaal
  • Een enkele keer per jaar is prima
  • Ik zie geen probleem

0 stemmers

Mijn buren iedere avond in de lente, zomer en herfst als het niet regent.

En aan de andere kant buren die iedere avond in de lente, zomer en herfst als het niet regent een stuk vlees cremeren op de barbecue.

Dus slechts een enkele keer zou top zijn.

5 likes

Ik vind verbrand hout echt heel lekker ruiken, dus zou het niet zo erg vinden. Daarnaast veel liever dit dan iemand naast me die rookt.

6 likes

Sinds ik een kind heb met astma en ik merk hoeveel last hij ervan heeft vind ik zowel vuurkorf als houtkachel niet fijn. Wij hebben er geen, maar barbecueën misschien 5x per jaar nog steeds omdat we dat gezellig vinden. Ik hou altijd wel rekening met hoe de wind staat.

Eerder stond ik er nooit zo bij stil. Toch heb ik eerder ook nooit begrepen dat je in je Vinex-wijk moet doen alsof je in je Zweedse boshut zit.

6 likes

maar niemand heeft het over negeren toch?

@Kauai hahah hoe ging dat? lijkt me zo awkward

2 likes

Smoesjes of negeren, maakt het niet minder toch?

ik vind negeren wel next level kinderachtig haha, ik heb trouwens wel eens gehoord dat mensen geghost werden door vrienden. maar toch heb ik uitmaken nog nooit gehoord in m’n omgeving

Twee vrienden hebben het 1x uitgemaakt met mij heel wat jaren terug. Hoewel ik het toen heel kut vond en me er sad door voelde vind ik als ik er nu op terugblik het veel fijner dan ghosten.

1 like

Ik kreeg geen antwoord. Dat is juist het moeilijke.

1 like

Ik vind het juist fucking raar dat het zo geaccepteerd is om een vriendschap geheel eenzijdig te stoppen zonder de ander op z’n minst op de hoogte te brengen. Bij een langere romantische relatie zou niemand langzaam maar zeker nooit meer reageren of steeds met kutexcuusjes komen om niet te hoeven afspreken, ook bij een nieuwe of korte date vinden we het normaal om te zeggen dat je het hierbij wilt laten. Waarom met vriendschappen dan zo laf? Het eventueel verdrietige zit hem al in dat je uiteenlopende verwachtingen had van de vriendschap, dat heb je ongeacht of je ghost (doodbloedt) of niet. Het is toch in alle gevallen beter om eerlijk en transparant te zijn. Again, lijkt me voor allebei beter want de uitgemaakte hoeft geen energie meer te verspillen aan wel of niet voorstellen om elkaar te zien en de uitmaker hoeft niet steeds de voorstellen te ontwijken.

25 likes