Ik merk dat studenten (16 - 18 jaar) eigenlijk alleen los kunnen schrijven en veelal een onregelmatig schrift hanteren, waarbij bepaalde letters op verschillende manieren worden geschreven.
Ik schrijf vaak aan elkaar als ik een kaartje schrijf voor iemand maar heel denderend ziet het er niet uit hoor haha
Ik had in groep 8 een leraar die enorm hamerde op aan elkaar schrijven. Ook altijd hameren op het feit dat ze dit op het voortgezet onderwijs heeeeel belangrijk vonden! Nou geloof niet dat ik op de middelbare school ooit ook maar één docent iets heb horen zeggen over aan elkaar schrijven.
ik hou mân pen niet zo vast en mân vader was vroeger altijd bang dat dat mân hele toekomst zou beĂŻnvloeden hahahah
Ja dat is exact een van de redenen die onze school aangaf. Uiteindelijk stappen ze er toch vanaf en dan kan je beter tijd investeren vanaf het begin in een goéd blokschrift ipv een half bakken van alles wat schrift zegmaar.
Nee tenzij wij normaal zo schreven:
LOTR-style
En ik houd van Karolingische minuskel
Ik hou mijn pen niet zoals op het plaatje vast met mijn wijsvinger, volgens mij heb ik dat ook nooit zo geleerd maar met mijn middelvinger en duim.
Als je nu 568456 moet onthouden, weet je het dan over een minuut nog zonder nog een keer te kijken?
- Ja zeker weten
- Misschien
- Nee zeker niet
0 stemmers
Ik hou mijn pen dus helemaal verkeerd vast, zelfs de bekende houten lamy vulpen kan mij niet dwingen de ideale pengreep te gebruiken, haha. Ik heb ook een deukje en eeltplek op mijn ringvinger omdat mijn pen daar altijd tegen aan druk. Waarschijnlijk ook de reden dat ik geen schoolschrift kan, haha
Er zijn wel veel voordelen maar ik weet zo even niet meer hoe het nou zit. Ik dacht dat het ook sneller schrijft.
De lettersoort die we leren op school is belabberd. Slecht leesbaar en veel te grote letterspaties. Ik heb mezelf opnieuw leren schrijven met een ander letter en ik merk nu echt goed de voordelen van vast schrijven en het is goed leesbaar. Ik heb het al eens eerder gedeeld maar als je er meer over wilt weten kan je eens kijken op https://schriftontwikkeling.nl/handschriftonderwijs/over-de-stichting-schriftontwikkeling/
Ze hebben ook een heel goed werkboek ontwikkeld.
@Fishing volgens de mensen van schriftontwikkeling.nl ligt het niet aan de motoriek
Wat bewijst dit nou?
Hoe houdt die 46% barbaren dan hun pen vast? Ik ben echt even shocked.
Haha niet helemaal verkeerd maar de pen leunt op mân ringvinger ipv mijn middelvinger. Dus mijn wijsvinger ligt meer naar voren en mijn middelvinger ligt waar de wijsvinger ligt.
Ziet er supercomfortabel uit!
Oh wow dat heb ik gelukkig nog nooit gehad! Ik heb wel een bobbel op mân ringvinger omdat ik het zo vasthoud
Bewustwording en erkenning zijn de eerste stappen.