Stel je persoonlijke vraag #49

Ja maar samen vormen ze het schoolexamen, eindexamen heet officieel centraal examen

9 likes

Nou bij mij werden dat schoolexamens genoemd en die cijfers telden ook mee bij je eindexamen. Andere toetsen niet

9 likes

Heb hier echt nooit van gehoord haha! Ik had gewoon proefwerken of so’s. En de cijfers die ik had voor het examen telde mee.

1 like

Is het hetzelfde als schoolonderzoeken? Dat waren die toetsen die je voor het CSE moest doen die wel meetelden voor je eindcijfer :older_woman:t3:

3 likes

O nouja ze bestaan echt

10 likes

Oja trek ik ook niet in twijfel hoor, kende het gewoon niet. Heb dit niet gehad.

1 like

Je zal toch wel écht schoolexamens moeten hebben gehad want het eindcijfer daarvan is 50% van je cijfer! En de andere 50% is het CE. Anders zou je nooit een diploma hebben kunnen halen.

6 likes

Maar hoe werd je gemiddelde dan berekend?

1 like

Ik snap je helemaal. Ik vind haren doen ook altijd zo’n gedoe. Ik vlecht het tegenwoordig s avonds in als ze voor de tv hangt en s ochtends zo hop naar school.

5 likes

Ja maar dit is nooit of te nimmer schoolexamen genoemd. Dit waren zoals ik al zei gewoon of een proefwerk of een so. Al die cijfers bij elkaar was idd de helft van het cijfer. Het centraal examen het ander. En dat bij elkaar gedeeld door 2 moest minimaal 5,5 zijn. @Xiomara
Maar echt alles wat ik deed qua toets of so telde hierin mee.

3 likes

Dat het nooit zo genoemd is zegt echt elke (oud)scholier die niet goed genoeg opgelet heeft. Net zoals ze vaak het leerlingenstatuut of PTA niet kennen als ze in de problemen zitten. De combinatie van die proefwerken en so’s wordt echt al tijden het schoolexamen genoemd.

17 likes

Ik vond het allemaal even moeilijk :nerd_face:

2 likes

Maar SO als in schriftelijke overhoring? Want die kregen we bij ons de hele schooltijd, maar die telden niet mee voor ons eindcijfer voor ons examen (net zomin als proefwerken). Het Schoolonderzoek (wat inderdaad blijkbaar tegenwoordig het Schoolexamen heet) was in mijn herinnering wel echt officiëler. We hadden er volgens mij drie, een eind vijfde en twee in de zesde, deels schriftelijk, maar ook werkstukken en mondelinge toetsen voor talen, en dan daarna inderdaad nog het landelijke CSE

1 like

Nogmaals, dit ontken ik ook niet. Ik heb het niet eerder gehoord, mijn partner die dezelfde school heeft gezeten kende het niet. Na googlen kwam ik er inderdaad achter dat dit zo is word genoemd. Maar in mijn schooltijd werd dit geen schoolexamen genoemd. Het was gewoon je rapportcijfer die voor de helft mee telde waar je het hele jaar je cijfers voor haalde. Niet meer en niet minder. Denk niet dat dat aan mijn oplettendheid heeft gelegen.

1 like

Een so had ik alleen in de onderbouw. In de bovenbouw werd het een repetitie. En sommige telden wel mee en andere niet.

1 like

Bij mij wel. Al je toetsen bii elkaar waren je rapportcijfer. En dat was de helft van je uitkomt. Je centraal examen erbij dat door de helft en je had je eindcijfer waarop werd bekeken of je geslaagd was of niet.

@Luzarl bij mij telde dus alles mee. En so’s waren er in de bovenbouw ook nog. Repetitie heb ik zelf ook nog nooit van gehoord😂

Telde alles van je hele schooltijd dan mee? Want SO’s en proefwerken hadden we al vanaf de eerste… Bij ons waren het echt aparte toetsen die voor je eindexamen meetelden, en ik vermoed dat daar ook in de oorspronkelijke vraag op gedoeld werd.
Ik vond de schoolonderzoeken/-examens overigens duidelijk kutter, want ik had teveel talen in mijn pakket en was zo teringzenuwachtig voor de mondelinge examens… Maar eigen schuld want ik ben oud oud dus had gewoon een vakkenpakket in plaats van een profiel, dus had zelf voor die talen gekozen :older_woman:t3:. Ben uiteindelijk wel in 1x geslaagd gelukkig, zij het met de hakken over de sloot.

1 like

Bij ons telde alles van of het laatste jaar of van de laatste 2 jaar mee voor dat cijfer. Ik dacht alleen het laatste jaar maar echt helemaal zeker weet ik dat niet meer. Maar elke toets en elke overhoring van dat jaar alles telde mee.

1 like

Ik geloof prima dat jullie het echt niet wisten hoor, je bent echt niet de enige, maar het is vooral een verhaal dat ik vaker gehoord heb. ‘Bij ons op school echt niet’ en tenzij je van Vmbo Maastricht komt ben ik daar doorgaans sceptisch over. Ben wel benieuwd wat er op jouw cijferlijst van het vo staat.

11 likes

En al die leerlingen voor het leven studeren en blokken omdat ze dachten dat elke overhoring, hoe klein ook, mee telt :upside_down_face::stuck_out_tongue_winking_eye:
Kan ook een tactiek van school zijn haha

1 like