Stel je persoonlijke vraag #49

Weet niet precies wat je onder “steun ik actief” schaart maar ik ben er een aantal keer geweest/deel veel op social media en ondersteun een aantal betrokken studenten persoonlijk haha. Maar ben geen organizer ofzo

5 likes

Ik stuur je een dm

1 like

ik ben wel benieuwd waarom mensen er niet achter staan eigenlijk

5 likes

Laat me raden: ze vinden dat protesteren wel mag maar zodra er politie bij betrokken raakt is hun hele boodschap en waar ze voor staan niet belangrijk meer want ze vallen mensen er mee ‘lastig’ en ‘ze kunnen ook vreedzaam protesteren’ :thinking:

13 likes

Ik vind dit soort acties onder de noemer protest gewoon echt niet oke

De halve UvA ligt aan puin, ik snap niet zo goed waarom het wel oké is om geweld te gebruiken als je tegen geweld protesteert, dat komt op mij best hypocriet over. Je kunt toch wel wat beters verzinnen om een punt te maken? Zeker als groep slimme jonge mensen bij elkaar

33 likes

De vraag is ook niet of jij het oké vindt als er dingen gesloopt worden, de vraag is of je achter de protesten staat. Ik sta niet achter geweld naar politie of het slopen van spullen maar ik sta wel achter de protesten zelf. Het is niet alsof op het moment dat zo’n protest uit de hand loopt de achterliggende boodschap ineens niet meer telt ofzo en dan vind ik het zuur dat mensen ineens hun mond opentrekken maar over de boodschap hoor je ze niet.

16 likes

Dan interpreteren we de vraag anders, ik kan “de protesten” niet los zien van hoe er uitvoering aan wordt gegeven

23 likes

Haha nu wil ik je ook volgen, love kustcontent! (Hier een mede-kustbewoner die nooit ergens anders zou kunnen wonen en dagelijks van het strand geniet.)

1 like

Bovendien is het nog maar zeer de vraag of dat studenten waren. Gisteren ook gezien dat het binnenvallen niet de bedoeling was van de organisatie, dat protest was al afgelopen. Zeer ernstig wat er is gebeurd, maar daar moet er vanuit beide partijen gekeken worden hoe het beter kan. Het protest blijft belangrijk en sta ik wel achter.

Plus het is ook gewoon beeldvorming. Politie hoort ook proportioneel geweld te gebruiken, nu was ik er niet bij, maar de beelden die ik zag waren niet bepaald ‘proportioneel’ te noemen.

28 likes

Ik hoor het graag, volgens mij zijn heel veel dingen (brieven schrijven naar universiteitsbesturen, gesprekken medezeggenschap, demonstraties zonder bezetting) al gedaan, heeft niks uitgehaald en ook nauwelijks media bereikt.

Ik word ook niet blij van deze doelbewuste vernielingen (waarvan het er inderdaad op lijkt dat ze door een klein aantal buitenstaanders gedaan zijn zoals @Bunnyslippers zegt). Daarnaast zijn er nu ook encampments in Maastricht, Groningen, Eindhoven en Nijmegen (geloof ik), dus als je alleen over de vernielingen valt zou je daar dan geen probleem mee hoeven hebben.

Overigens vind ik geweld tegen bezit echt een totaal ander verhaal dan geweld tegen personen (zoals door de politie wel gebruikt wordt nu), maar dat terzijde.

20 likes

ja ik ken ook wat mensen binnen de organisatie en die zeggen allemaal dat die mensen in die zwarte kleding helemaal niet bij hun groep horen

4 likes

Kom op, er zijn nog 1000 andere vormen van protest te verzinnen en het is niet alsof dit protest veel oplevert. De UvA voert in ieder geval geen gesprek meer.

En als de vraag werkelijk is “vind je het goed dat er gedemonstreerd wordt” dan snap ik niet waarom die wordt gesteld want kan daar toch helemaal niemand tegen zijn? (Ook ik dus niet.) En zeker niet tegen de achtergrond van zo’n gruwelijke oorlog.

En geweld is geweld, wat maakt die andere orde nog uit? Er gaan mensen dood dus er mogen dan ook wel gewoon wat gebouwen worden beklad etc? Het is toch allebei niet oké

2 likes

Ja

Nouja nee maar ‘geweld is geweld’ gaat toch niet op joh, het ene is echt het andere niet.

Maar nogmaals je gaat voorbij aan het punt dat buitenproportionele acties van waarschijnlijk buitenstaanders niet het protest en de reden voor dat protest an sich zouden mogen delegitimeren. Je houdt de organisatoren van het protest onterecht verantwoordelijk voor het hele verloop.

7 likes

De protesten zijn erop gericht dat de universiteiten de banden verbreken met hun Israëlische partners. Maar ik vraag me wel af waarom dat precies de prime reden is. Ik kan me voorstellen dat protesten gericht op het overheidsbeleid doelmatiger zijn. Zie zelf het nut hier niet helemaal van en vind het door hoe ze nu verlopen ook afleiden van het daadwerkelijke probleem. Ook als je ziet hoe de politiek erop reageert. Vind dan de ‘algemenere’ protesten zinvoller denk ik.

1 like

Ik ben dat echt fundamenteel met je oneens, dat we geweld allemaal maar over een kamp moeten scheren ondanks dat het van een andere orde is. Je gaat mij echt niet overtuigen dat graffiti op een universiteitsgebouw net zo kwalijk is als het verdrijven, bombarderen en uithongeren van zo’n 2 miljoen mensen.

Ik hoor echt heel graag je 1000 andere vormen van protest, want ik zie het oprecht niet. En ook de UvA gaat volgens mij nu intensiever in gesprek met hun medezeggenschap over hun banden met Israëlische instituties, dus dat het helemaal niks uithaalt kun je niet zeggen. En daarnaast is de respons op een protest natuurlijk nooit helemaal te voorspellen (de KABK in NL heeft na protest van studenten wel al actie ondernomen, tientallen Spaanse universiteiten hebben na de pro-Palestina kampen daar ook hun banden met Israëlische instituties verbroken), je kan het niet wegzetten als iets wat niet, nooit, nergens werkt.

23 likes

Ik ben dat niet met je oneens, de echte actie zou van de Nederlandse overheid moeten komen. Maar: andere grote Nederlandse instituties hebben ook een rol in dit geheel, en dit geldt juist ook voor academische instellingen, gezien de Israelische academische instellingen zeker een rol spelen in de onderdrukking van Palestijnen (zie bijv. ‘In Israël zijn de academische instellingen diep verwikkeld in de repressie’ - NRC)

En dan komt het denk ik voor een ieder ook neer op iets proberen te bereiken in hun eigen invloedssfeer: als jij student of docent bent aan een universiteit voel je je misschien nu wel onderdeel van die onderdrukking, terwijl je dat niet wil zijn, dus dan spreek je je ook op die plek uit. Ik denk dat het eerder én-én is, en dat er niemand bij die universiteitsprotesten betrokken is die stelt dat de Nederlandse overheid er niks mee te maken heeft (in tegendeel).

9 likes

Ik ging bewust voorbij aan dat punt omdat “waarschijnlijk buitenstaanders” me niet overtuigt. En nee het ene is natuurlijk het andere niet maar ik vind niet ineens het ene oké omdat ik het andere nog minder oké vind?

Je legt me nu woorden in de mond. Ik zeg niet dat het niet, nooit, nergens werkt? En als UvA wel intensiever in gesprek gaat met de medezeggenschap is dat mooi, ik heb daar geen berichtgeving over gezien. En ik ben natuurlijk geen eenpersoons denktank en er zitten op de UvA heel veel mensen die slimmer en creatiever zijn dan ik en veel betere acties zouden kunnen bedenken maar ik denk aan walk-outs langer, vaker, stugger volhouden of in het geheel weigeren om nog te komen opdagen; protestmarsen; eindeloos spandoeken en borden bij de gebouwen; zelf (social) media inzetten, etc etc etc.

3 likes

Dit wordt sinds oktober grotendeels al veel gedaan, waar ontzettend weinig media aandacht voor is en als het er al is het vaak “antisemitisch” genoemd wordt, ik kan het me best voorstellen dat een enkeling intussen zo boos is dat er nu enigszins escalatie ontstaat. Daarbij gaat het niet om “mensen die dood gaan” maar om een moedwillige genocide waaraan onze staat actief ondersteuning verleent, lijkt me wel iets van een andere gradatie dan materieel bekladden

16 likes

Zelfs m’n collega’s die letterlijk de troep aan het opruimen en schoonmaken zijn geweest bij de UU op hun vrije dagen (Hemelvaart + de dag erna + zaterdag + zondag) staan er vierkant achter dat er geprotesteerd wordt/is.

30 likes

Wat vind jij van de trend om celebrities die niks over :palestinian_territories: zeggen te blokken?

• Goed
  • Niet goed
  • (Vrijwel) nutteloze bezigheid

0 stemmers