Stel je persoonlijke vraag #49

Je noemt jezelf toch altijd als laatst als je iets opsomt? “X, y, … en ik”

6 likes

Ik zet groet, naam (+ naam partner & kids).
Het is vanuit mij geschreven dus ik zet m’n eigen naam eerst en de rest doet tussen haakjes mee. Ga hem zekerrrr niet z’n eigen naam laten opschrijven, wat is hij, 6?

8 likes

geen idee eigenlijk?
niet bewust, ik heb niet zoveel met dit soort beleefdheidsregels
weet nog idd dat je bij Nederlands vroeger keihard leerde dat je een sollicitatiebrief nooit met Ik mocht beginnen, alsof je dan gelijk de baan niet krijgt

https://archive.ph/TN4TL
Beatrijs is het met jullie eens trouwens

2 likes

Lol ik (en hij) doe dat omdat ik het gezellig vind staan, niet omdat ik vind dat hij het moet schrijven ofzo
Vroeger deden m’n ouders dat ook (dan schreef iedereen z’n naam zelf op de kaart meestal ook nog met een tekeningetje erbij)
Love it ook als ik zo’n kaart zelf ontvang

26 likes

Ik schrijf met mijn niet dominante hand in een kinderhandschrift de naam van mn partner erbij alsof hij het zelf heeft geschreven :disguised_face:

68 likes

Op alfabetische volgorde en dan is mijn naam eerst.

1 like

hahahaha ik doe dit ook wel eens

2 likes

Stel je schrijft een geboortekaartje /verjaardagskaart / “jeej nieuwe woning” naar een vriendin. Eigenlijk is het gewoon jouw vriendin en het kaartje is een stuk persoonlijker dan een “gefeliciteerd met … Punt”

(Het maakt in dit geval niet uit wie de naam letterlijk schrijft. Jij of Henk zelf of je linkerhand)

De naam van je partner komt ook op de kaart
  • Ja, in de meeste gevallen wel
  • Nee, in de meeste gevallen niet
  • Het is afhankelijk van of we samenwonen
  • Het is afhankelijk van het feit of de kaart naar 1 persoon (vriendin) of 2 personen (vriendin en diens partner) wordt gestuurd.

0 stemmers

Als de naam erop komt:

Ik doe dit omdat we een stel zijn/het gebruikelijk is/het netjes is/het hoort
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik heb wel eens kaartjes geschreven dat mijn partner niks met de inhoud van de kaart te maken had, wist die vaak ook niet :sweat_smile:, maar partner kende de tegenpartij ook dus ik vond het eerder gek om partner niet te noemen dan wel.

Maar als ik een kaart krijg en het is ondertekend door beide partijen denk ik ja die partner weet óf vaak niet eens dat diens naam erop staat, óf partner heeft zelf die krabbel gezet maar heeft zich nul met de inhoud bemoeit. Dus dat het gewoon voor de vorm is. Niet dat ik hier normaal gesproken langer dan één minuut over nadenk, maar nu ik deze poll aan het maken ben wel :laughing:

M’n vriendinnen en ik schrijven altijd ellenlange kerst/verjaardags kaarten naar elkaar en het is een beetje een running gag dat we er iets onder zetten als ‘liefs hallows en naam partner die weer helemaal niks heeft bijgedragen aan deze kaart’ :sweat_smile:

7 likes

Ik dacht dat het normaal was als laatste je eigen naam op te schrijven, zo heb ik het geleerd

1 like

Als ik vroeger een kaartje schreef deed ik het op volgorde van leeftijd, haha

2 likes

Sterker nog, ook als mijn vriendin met haar partner verhuist en ik iets uitgebreids/persoonlijks wil sturen, adresseer ik het kaartje aan haar. Ik schrijf wel iets als “Ik wens jou en Partner heel veel geluk toe in jullie nieuwe huis” en doe de groetjes aan Partner, maar gezamenlijke kaartjes maken me meestal maar een beetje ongemakkelijk.

7 likes

Helaas ook steeds minder. Zie zowel hier als op andere plekken steeds meer ‘ik en mijn moeder’, ‘ik en mijn partner’, ‘ik en mijn zus’, etc. Zo lelijk :sob:

12 likes

Zou jij je (hypothetisch) kind laten dopen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ben jij zelf gedoopt?

• Ja
  • Nee
  • Ik was gedoopt maar ben ontdoopt

0 stemmers

1 like

Ik ben zelf gedoopt en katholiek opgevoed, maar er bewust voor gekozen om onze kinderen niet te laten dopen. 1) De vader is niet gelovig opgevoed, niet gedoopt en 2) mochten ze het willen kunnen ze daar later zelf voor kiezen.

Mijn moeder: ‘jaaa maar dan zijn ze maar gedoopt, ook al doen ze er later niets mee blabla’, ik vind dat zo’n rare beredenering. Laat ze het leven eerst maar eens leven en later zelf een weloverwogen beslissing maken.

12 likes

Volgens mij kan je niet ‘ontdoopt’ worden, toch?

2 likes

Je kan je wel uitschrijven uit de kerk en het doopregister, misschien komt dat op hetzelfde neer.

Ik zit in een vreemde loophole mbt het uitschrijven, omdat ik blijkbaar sta ingeschreven als lid van de r.k. kerk, omdat ik ooit gedoopt zou zijn binnen die kerk.
Maar… ik ben dus nooit gedoopt?
En ik kan me uit het register laten halen. Maar dan moet ik contact opnemen met de parochie waar ik ben gedoopt :+1:

Ik kwam hier achter omdat ik bij verhuizing steeds een brief kreeg met: welkom in deze parochie. Eerst dacht ik dat het een soort leden werving was, maar mijn partner kreeg die brieven dus nooit… en mijn broertje heeft ook nooit zulke brieven gekregen, dus het is ook niet automatisch gegaan omdat mijn ouders gedoopt zijn.

5 likes

Dat is gek, kan je je niet gewoon uitschrijven bij die kerk en het doopregister laten voor wat het is?

2 likes

Herkenbaar! Ik ben wel ‘echt’ gedoopt maar sta niet bij een parochie ingeschreven. En moet me inderdaad ergens inschrijven om me uit te schrijven. Maar de parochie weigert me in te schrijven omdat ik dat wil gebruiken om me uit te schrijven. Geloof dat zij zeggen dat ik niet meer ingeschreven sta en dat het daarmee klaar is. Heel vreemd allemaal.

2 likes

Ik schrijf vaak de kaarten dus ik deed altijd “liefs van hans en victoria” want ja, jezelf als laatst noemen. Kom ik er een tijd geleden achter dat mijn partner dus OOK “liefs van hans en victoria” schrijft als hij de kaart schrijft??? Wtf??? Dus nu schrijf ik ook gewoon “victoria en hans” en maak ik er extra een punt van om bij heterostellen altijd de vrouwennaam eerst te noemen

28 likes