Ik ben zelfs twee keer gedoopt. Als baby door mijn ouders en later op mijn zestiende nog een keer uit eigen keuze, in een ander soort kerk dan mijn ouders zitten. Inmiddels ben ik juist helemaal niet religieus meer, maar over âontdopenâ heb ik nog nooit nagedacht. Is dat een ding? Volgens mij heb ik me zelfs nooit officieel uitgeschreven ergens, ik ging gewoon niet meer.
In België is dit inderdaad een ding geweest ivm het misbruik in de kerk.
Ikzelf ben gedoopt en mijn partner ook maar wij zijn niet gelovig.
Onze dochter is bijna 2 jaar en nog niet gedoopt.
Mijn moeder en schoonmoeder willen heel graag dat ze gedoopt wordt maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Dusja twijfel twijfel twijfel.
Waarom twijfel je dan? Als jij en je partner het echt niet willen is het duidelijk toch. Lekker laten!
Het is toch niet hun kind? Ik ben daar misschien heel makkelijk in hoor, maar het is jullie keuze en jullie zijn beiden niet gelovig dus waarom zou je het doen?
Toen ik nog gelovig was vond ik ook echt dat dopen een eigen, bewuste keuze moest zijn i.p.v. onbewust als baby, vandaar mijn âoverdoopâ, en ook al geloof ik niet meer vind ik nog steeds dat dat soort dingen iets is waar je zelf voor kiest.
Als jij er de meerwaarde niet van inziet; niet doen. Jouw kind, jouw keuze.
Mijn man ik zijn beiden katholiek en hebben ons kind laten dopen, en voeden haar ook actief katholiek op (hele riedeltje, ze is gedoopt, gaat wekelijks naar de kerk, over een paar jaar 1e communie, en als ze dat zelf wenst later ook het vormsel). Maar dat is / was onze keuze, niet die van de grootouders. En zodra ze groot genoeg is om zelf te kiezen, mag ze doen wat ze wil.
Voor een kind daadwerkelijk doopwater over het hoofd krijgt worden er ook vragen gesteld aan de ouders, waarbij hun eigen doopgeloften hernieuwd worden en ze ook opnieuw kiezen voor God.
Ik zou die vragen alleen met ja beantwoorden als ik er ook daadwerkelijk achter stond, ik zou niet huichelen omwille van de gemoedsrust van de omaâs. Op basis van wat je hier zegt zou ik kiezen voor niet dopen.
Nog even over de namen, wist je dat je volgens de etiquette de naam van de vrouw eerst komt en als je getrouwd bent de naam van de man eerst? Ook bij officiële documenten.
- Wist ik
- Wist ik niet
0 stemmers
Compleet achterhaald als je het mij vraagt, maar dat heb ik vaker met etiquette regeltjes.
Ik doe het op leeftijd dan hoef je nooit ergens over na te denken
Geloof mij de kerk weet altijd waar je woont, vind dat zo bizar. Wil zelf niets er mee te maken hebben echt helemaal niets maar ik word nog altijd achtervolgt met hun krantjes. Of ze komen zelfs nog aan de deur met een preek. Echt niet oke
Ja kerken hebben toegang tot de gba, dus een verhuizing etc wordt ook gewoon automatisch doorgegeven. Er is wel ooit door de autoriteit persoonsgegevens aangegeven dat dit niet kan, maar weet niet of ze er wat mee gedaan hebben. Als ze er al wat mee gedaan zouden hebben zou het sowieso enkel van toepassing zijn op nieuwe kerkleden. Echt bizar idd.
Ja bizar inderdaad, dat zit er dan zo ingebakken. Toen ik zwanger werd van mijn - toen nog - vriend was mijn moeders eerste reactie ook of âwe nu dan toch wel gingen trouwenâ. En dan het geloof uiteraard als motivatie.
Edit: @Bunnyslippers, toen ik uiteindelijk wel getrouwd was kwam er iemand van de parochie in de buurt aan de deur met een felicitatie en een boekje. Dat vond ik ook heel ongemakkelijk aangezien mijn laatste kerkbezoek als kind was.
Je kunt aangeven dat de gemeente het niet door mag geven aan kerken. Dan krijg je daarvan een aantekening. Bizar is het wel hoor, dat dit nog steeds mag.
Ja ik kan me hier echt kwaad over maken terwijl ik er zelf niets mee van doen heb (nooit lid van den kerk geweest) maar dat religie zoân uitzonderingspositie heeft, absurd. Zoveel regels rondom privacy, AVG, maar dit heeft weer een uitzonderingspositie.
Dit zeggen ze er zelf over:
Zeer strikte naleving van de wet
Om de privacy van de geadministreerden maximaal te beschermen houdt de SILA zich uiteraard zeer strikt aan de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). De SILA verstrekt uitsluitend persoonsgegevens aan de aangesloten kerkgenootschappen. Alleen de Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Oud-Katholieke Kerk van Nederland, de Vrij-Katholieke Kerk in Nederland, de Nieuw-Apostolische Kerk en het Leger des Heils krijgen de gegevens van de SILA, verder niemand. Die kerkgenootschappen en hun plaatselijke kerken zijn op hun beurt ook gehouden aan de naleving van de AVG.
âMaar 7 kerkgenootschappen (waarvan 6 waarmee je dus niets te maken hebt) krijgen al je gegevens, wat zeur je??!?!â
Ook leuk:
Welke gegevens registreert de SILA?
De SILA registreert een beperkt aantal burgerlijke gegevens: de geslachtnaam, voornamen, geboortedatum, adres, het naamgebruik (bijv. âEigen geslachtsnaamâ of âGeslachtsnaam partnerâ) en eventueel de geslachtsnaam van de partner, de begin- of einddatum van de burgerlijke staat en de overlijdensdatum alsmede voor welk(e) kerkgenootschap(pen) of genootschap(pen) op geestelijke grondslag u geregistreerd bent.
Beperkt aantal gegevens, registreren nog net niet de datum van je laatste menstruatie
Dat houdt ze niet tegen hoor. Nooit gedoopt of ook maar iets met de kerk te maken gehad, en toch sturen ze me persoonlijk geadresseerde post waarin ze om geld vragen. Als ik dit jaar weer een brief krijg ga ik er een terugsturen met hetzelfde verzoek
Zijn er winkels waar jij voorheen vaak winkelde, maar waar je nu niet meer naartoe gaat omwille van een duidelijke achteruitgang in kwaliteit?
- Nee, ik merk die achteruitgang niet
- H&M
- Zara
- Mango
- ASOS eigen merk
- Weekday
- COS
- Arket
- Bershka
- Boohoo
- Vero Moda / Only etc.
- Ik koop niet meer bij een of meerdere van deze winkels omwille van een andere reden.
- Er is een andere winkel waar ik dat bij heb
- Ik kocht hier allemaal sowieso al nooit iets
- Ik koop nooit kleding
0 stemmers
Bij de Hema (niet echt kleding maar ondergoed en pantyâs enzo) vind de kwaliteit echt erbarmelijk geworden
Vind kleding van al deze winkels over het algemeen prut kwaliteit
Oja! Hema had ik er ook bij moeten zetten. Echt zoân teleurstelling steeds de laatste jaren.
Ja, maar dat was niet de vraag.
Ja ik had laatst wat ondergoed gekocht en die vallen na een stuk of 6 keer wassen letterlijk uit elkaar. Dat is niet wat ik gewend benâŠ
Het spijt me vergeef me