Ja ik kan me hier echt kwaad over maken terwijl ik er zelf niets mee van doen heb (nooit lid van den kerk geweest)
maar dat religie zo’n uitzonderingspositie heeft, absurd. Zoveel regels rondom privacy, AVG, maar dit heeft weer een uitzonderingspositie.
Dit zeggen ze er zelf over:
Zeer strikte naleving van de wet
Om de privacy van de geadministreerden maximaal te beschermen houdt de SILA zich uiteraard zeer strikt aan de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). De SILA verstrekt uitsluitend persoonsgegevens aan de aangesloten kerkgenootschappen. Alleen de Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Oud-Katholieke Kerk van Nederland, de Vrij-Katholieke Kerk in Nederland, de Nieuw-Apostolische Kerk en het Leger des Heils krijgen de gegevens van de SILA, verder niemand. Die kerkgenootschappen en hun plaatselijke kerken zijn op hun beurt ook gehouden aan de naleving van de AVG.
“Maar 7 kerkgenootschappen (waarvan 6 waarmee je dus niets te maken hebt) krijgen al je gegevens, wat zeur je??!?!”
Ook leuk:
Welke gegevens registreert de SILA?
De SILA registreert een beperkt aantal burgerlijke gegevens: de geslachtnaam, voornamen, geboortedatum, adres, het naamgebruik (bijv. “Eigen geslachtsnaam” of “Geslachtsnaam partner”) en eventueel de geslachtsnaam van de partner, de begin- of einddatum van de burgerlijke staat en de overlijdensdatum alsmede voor welk(e) kerkgenootschap(pen) of genootschap(pen) op geestelijke grondslag u geregistreerd bent.
Beperkt aantal gegevens, registreren nog net niet de datum van je laatste menstruatie