Stel je persoonlijke vraag #49

Was vroeger ook al zo eigenlijk, maar ik vind soms dat de mensen die het het hardst roepen vaak zelf ook enorme Karens zijn als het hun uitkomt.

5 likes

Ik zou het even vragen. Toen een heel nabij familielid van mij overleden was heeft een bepaalde tak ook geen kaart gehad, ook omdat er jaren geen contact was door een voorval, en ik was echt helemaal niet goed geworden als ze toch op waren komen dagen. Dat hadden ze van harte mogen doen toen de persoon in kwestie nog leefde, maar kom niet op zo’n moment met hangende pootjes aan. Waren ze zelf erg verbolgen over en waren dus wel voornemens gewoon te komen, omdat ze dus wel gehoord hadden waar en wanneer anderen afscheid kwamen nemen/de uitvaart was. Gelukkig niet gebeurd.

Geen idee wat de reden van geen contact is in jouw geval, maar ik zou nooit zomaar gaan als je geen kaart hebt gehad.

3 likes

Stel jouw kind wordt geboren met flaporen. Wat zou je dan doen?

• Niets
  • Ik zou de oren van mijn baby laten spalken, hiermee kan de stand vaak worden gecorrigeerd
  • Ik zou mijn kind laten opereren zodra dit kan (vanaf leeftijd 5/6 jaar)
  • Zodra mijn kind aangeeft hier last van te hebben mag hij/zij zich laten opereren
  • Mijn kind mag zich pas laten opereren als hij/zij 12 jaar of ouder is
  • Mijn kind mag zich pas laten opereren als hij/zij volwassen is

0 stemmers

1 like

Ik ken het viva forum niet. Is dat niet leuk/negatief/haatdragend/iets anders?

1 like

Niets, want flaporen zijn leuk en ik laat liever mijn kind erover beslissen

10 likes

Ja ik vind het dus echt een lastig dilemma. Ik heb zelf flaporen gehad en ben daarmee gepest en heb me er jarenlang ongelukkig mee gevoeld. Ik durfde me alleen als kind niet te laten opereren, dat vond ik veel te spannend. Pas als puber heb ik die stap gezet maar het had me echt jaren ellende bespaard als mijn ouders dit op jonge leeftijd voor mij hadden besloten.

Mijn eerste neiging zou dus zijn om ze te spalken, zeker omdat dat ook wat minder ingrijpend is dan een operatie. Aan de andere kant vind ik het misschien ook wel een fout signaal wat je afgeeft aan je kind. Alsof het niet goed genoeg is met flaporen. Aan de andere kant vindt men een beugel bij (erg) scheve tanden ook heel vanzelfsprekend en geef je naar mijn idee ook niet dat signaal af. Maar misschien vindt mijn hypothetische kind zijn of haar flaporen ook helemaal niet erg en dan heb ik die beslissing al voor hem/haar gemaakt, dat zit me dan ergens ook niet helemaal lekker. Maar goed ik vraag me ergens ook af hoeveel kinderen er zijn die geholpen zijn aan hun flaporen en die echt zoiets hebben van nou dat had ik liever niet gehad.

7 likes

Ik snap dat het lastig is als je er zelf ook mee gepest bent.
Beugel vind ik persoonlijk anders. Dat is ook voor de groei van je kaken en gebit. Van flaporen wordt je gehoor niet slechter bijvoorbeeld.

1 like

Mijn dochter is ook geboren met kleine flaporen, exact zoals ik ook had als baby en peuter, maar volledig in gegroeid ben (mn oren zitten nu zonder ingrijpen gewoon zo goed als tegen m’n hoofd). Maar ik heb van het cb en de huisarts begrepen dat spalken een beetje achterhaald is ook. Heb dr oren als baby vaak in dr mutsjes en haarbanden gestopt om ze toch een beetje tegen dr hoofd te plakken en er heel erg op gelet of ze plat lagen als ze op dr zij lag/bij voeden, maar ze groeit er naar mijn idee eigenlijk best prima in nu ze wat groter wordt en dr haar ook lang is. Vind het niet zo extreem bij dr ook, misschien scheelt dat.
Maar mocht ze er zelf last van krijgen zou ik niet wachten tot een bepaalde leeftijd met bij artsen met haar uitzoeken wat het beste is.

2 likes

Ik vind het vooral iets waar een ander niet zoveel over te zeggen heeft. Dus je mag het prima niet vinden kunnen en verminking vinden en dan doe je het niet met jouw baby.

Als het enige wat je dwars zit als volwassene dat je ouders je oorbellen hebben gegeven als baby dan heb je imho alsnog een gezegende jeugd gehad.

22 likes

Onze dochter is geboren met flaporen. Wij hadden aan verschillende artsen gevraagd of we daar niets konden aan doen om dit “tegen” te gaan (zoals bv plakkers op haar oortjes plakken). Tegen ons zeiden ze dat dat geen nut heeft dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het spalken. Al vrees ik dat het voor haar een beetje te laat zal zijn, ze wordt binnenkort 2 jaar.

1 like

Onze oppas heeft vanaf baby af aan een strakke haarband om mijn broers hoofd gedaan omdat hij flaporen had :joy:.
Maar ik vind flaporen echt heel leuk. Vind het altijd leuk en vrolijk staan.

1 like

Dat is toch allang niet meer zo. Heel veel kinderen hebben nu en ook “in mijn tijd” beugels vanwege cosmetische redenen (al dan niet aangepraat door orthodontist), gewoon omdat een strak gebit mooier wordt gevonden. Volgens mij was er met mijn eigen gebit ook niets mis als het om gezondheid gaat

9 likes

N=3 maar ik ken dus drie mensen die in hun vroege puberteit hun flaporen hebben laten opereren en die hebben er alle drie nu als volwassene spijt van. Dus mijn hypothetische kind zou het pas als volwassene mogen opereren als het dat nog steeds wil tegen die tijd

1 like

Wel interessant dat spijt hierin ook zo vaak voorkomt dan. Weet je waarom ze spijt hebben?

4 likes

kijk @JustinBieber een poll over echte flaporen!

2 likes

Hoe heet het eigenlijk als een kind een ‘lui oog’ heeft maar ook dat echt 1 ooglid dus helemaal naar beneden hangt. Ik plakte vroeger soms een pleister op mn oog omdat ik dat ook wilde hebben smh. Maar bij zoiets zou ik m’n kind wel laten opereren. Ken een meisje die daar haar halve jeugd is mee gepest.

2 likes

Ik vind dat die nieuwe blonde actrice met die grote tieten dus echt van die luie ogen heeft die nooit gecorrigeerd zijn.

Mensen snappen wel wie ik bedoel toch, geen zin om te googelen

8 likes

Sydney sweeney oid

5 likes

Ken jij mensen in directe omgeving waarbij je nu twijfelt of ze nou wel of niet een bril dragen in het dagelijks leven?

• Ja meerdere
  • Nee
  • Ja 1

0 stemmers

Ik weet ineens niet meer of mn moeder dagelijks een bril draagt. Volgens mij niet.

3 likes

Tuurlijk wel. Genoeg van mijn vriendinnen hadden dit, omdat bijvoorbeeld de tanden niet genoeg ruimte hadden om door te groeien en dan krijg je problemen met kauwen. Misschien zat ik wel in een pechklas daarmee, maar niemand liep voor de lol op 10-jarige leeftijd met een kwijlerige blokbeugel.

2 likes