Stel je persoonlijke vraag #49

Mensen die stijldansles hebben gehad: moest jij ook de cha cha cha dansen op dit nummer?
(luister vanaf ongeveer 1:00 voor het meest herkenbare gedeelte)

• Ja inderdaad!
  • Ik weet het niet meer
  • Nee
  • Ik heb geen stijldansles gehad maar wil wel stemmen

0 stemmers

Ik zat ineens weer met dit nummer in mijn hoofd en ging het googlen, en het staat overal als ‘ballroom’/danslesnummer haha. Het album waar het van is staat ook aangegeven als ‘liedjes om op te dansen’.

Ik ben waarschijnlijk de “enige” maar ik vind dat net gezellig. Onze keuken is aan de straatkant en ik hang bewust niets voor de raam omdat ik het wel wat vind hebben zo.

Onze zetel staat wel uit het zicht, daarvan begrijp ik natuurlijk wel dat je liever niet recht recht vanaf de straat gezien wordt.

4 likes

Ben jij neurodivergent?

Wikipedia: Mensen met een neurologische ontwikkeling met een afwijking (divergentie) van het gemiddelde worden neurodivergent of a-typisch genoemd. ‘Neurodivergentie’ omvat meestal autisme, dyslexie, dyscalculie, ADHD, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.
Andere site: Neurodivergent wordt gebruikt als parapluterm voor alles op het autisme spectrum, maar ook schizofrenie, Tourette, ADHD, dyslexie, OCD, enz. Eigenlijk voor alle mensen wiens hersenen anders werken dan wat standaard is.

• Ja, in mijn jeugd gediagnosticeerd door een professional
  • Ja, op latere leeftijd gediagnosticeerd door een professional
  • Ik denk het wel, nooit vastgesteld
  • Er waren/zijn wel vermoedens door professionals, (nog) geen diagnose
  • Wel vermoedens door m’n omgeving, geen diagnose
  • Ik geloof niet in al deze diagnoses
  • Ik geloof niet in sommige van deze diagnoses
  • Anders

0 stemmers

• Nee
  • Ik heb geen hersenen

0 stemmers

4 likes

Niets van dit allemaal.

4 likes

Ik mis Ik heb geen hersenen

16 likes

Ja precies, ik ben niet neurodivergent en ik ben niet genoeg op de hoogte om een mening te vormen of iets als hoogsensitief een echte diagnose is of niet.

4 likes

Nee! :smiling_face_with_three_hearts:

12 likes

Als kind hoogbegaafd en onlangs adhd. Ik geloof niet in sommige diagnoses, in de zin dat ik niet denk dat adhd oid een soort aanwijsbare afwijking en daarmee onderliggende oorzaak in de hersenen is. En ik “weet” ook hoe diagnoses ontstaan en dat is doordat mensen ze bedenken :stuck_out_tongue: niet omdat ze worden gevonden. Ik vind neurodivergent ook een rare term want de essentie van hersenen is dat ze allemaal anders zijn en ook nog eens dat de hersenen plastisch zijn en dus je leven lang veranderen, dus iedereen is neurodivergent. Ik geloof overigens wel dat sommige mensen verder van de norm liggen en daar (soms extreem veel) last van ondervinden omdat de wereld niet/steeds minder is ingericht op diversiteit. Maar dat is probleem ligt mijn inziens dus meer in hoe we de wereld inrichten en minder in het individu.

Maar goed het is een gevoelig onderwerp. Voor de duidelijkheid: ik geloof wél in het leed dat mensen kunnen hebben die een bepaalde classificatie hebben, het is niet dat ik denk dat die mensen zich aanstellen.

9 likes

Ja vastgesteld door een professional, maar die stelde dat vast zonder verder te kijken naar waar mijn problemen vandaan kwamen (ook al vroeg ik daar meerdere keren om). Uiteindelijk is het allemaal trauma en geen autisme en add, in mijn geval.

2 likes

Hahahah oh crap, vergeten

@FredPaillet fixed

4 likes

Wel intens dat bijvoorbeeld dyslexie en tourette onder de zelfde noemer vallen.

9 likes

Nouja, dat is dus juist letterlijk wel zo

30 likes

Heb jij wel eens gestaakt?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Nou nee niet dus, er is geen onderzoek dat dat kan aantonen. Er is wel heel veel geld gegaan naar onderzoek om biomarkers te vinden! Maar er is nog geen causaal verband gevonden

Er zijn ook wel media die sommige onderzoeken foutief zo interpreteren en publiceren maar als je dan het daadwerkelijke onderzoek leest kan je dat er niet uithalen

Al moet ik zeggen dat ik mij er de afgelopen twee jaar niet mee bezig heb gehouden dus misschien heb ik iets gemist, maar ik denk het niet dan had ik het wel meegekregen

5 likes

Ooit op de middelbare school tegen die 1040-urennorm hahaha, was vooral om niet naar de les te hoeven natuurlijk

47 likes

Dit zijn de eerste drie artikelen die ik op scholar tegenkom, of lees ik ze dan zo verkeerd?

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959438814002335
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272735806000079

5 likes

Ook wel :sparkles:neurospicy :sparkles: genoemd op mijn werk

4 likes

Ik denk dat dit een onpopulaire mening is, vooral onder wetenschappers.

@anon59849077 Deze parlance of our times is ook al tot datingapps doorgedrongen, kan ik je vertellen.

Ligt er aan welke wetenschappers je het vraagt, er zijn neurowetenschappers die er hun carrière van hebben gemaakt biomarkers te vinden die zullen zeggen dat het er wel is als ze lang genoeg zoeken. Maar er zijn ook veel wetenschappers die er van terug zijn gekomen omdat er na al die jaren en biljarden euro’s eigenlijk niets gevonden is. En volgens mij word deze mening steeds minder onpopulair.

@vitaminwater op het eerste oog tonen deze onderzoeken volgens mij niet aan dat er een onderliggende oorzaak van adhd is. Ik kan er straks wel op terugkomen maar ik moet nu naar therapie :joy:

3 likes

Nja my 2 cents: op groepsniveau zijn er zeker aanwijzingen dat bij mensen met ADHD bepaalde hersengebieden meer actief zijn of anatomisch kleiner oid dan bij mensen zonder adhd. Maar niet iedereen met ADHD heeft afwijkingen in de hersenen en niet iedereen met afwijkingen in de hersenen heeft ADHD. Dus het is wat simplistisch om te zeggen ‘ik heb adhd en dat komt omdat er iets mis is met mn hersenen’.

Maar conclusie/recommendation: meer onderzoek is nodig :clown_face:

9 likes