Stel je persoonlijke vraag #50

wat vind je ervan dat vanaf zondag nieuwe auto’s gaan piepen als je 3% te hard gaat?

• super irritant, laat me me leve leve
  • prima, ik rij toch nooit te hard
  • stom want ook al rij ik nooit echt te hard, ik wil niet ge piep-shamed worden als ik een x met 110 moet inhalen

0 stemmers

Dit lijkt me irritant, maar niet omdat ik graag te hard wil rijden, maar omdat bij Google maps de toegestane snelheid regelmatig niet klopt…

5 likes

Je kent toch gewoon de verkeersregels?

2 likes

Ja, ik snap niet wat je bedoelt?

2 likes

Ja maar op basis waarvan piept die auto? Mijn auto geeft ook de maximale snelheid aan, ik weet niet hoe die daar aan komt, maar hij klopt vaak niet

Edit: dus ik denk dat noodle bedoeld dat als ie dat van Google haalt, dat het dan vaak niet klopt en dat is irritant

2 likes

Lijkt me superirrtant en afleidend als zo een auto steeds gaat piepen als je iemand inhaalt
En de auto heeft het niet altijd goed met het snelheidslimiet

3 likes

Nee, want die bomen worden vaak geplant op plekken op het zuidelijk halfrond, want zelf willen ‘we’ hier daar geen ruimte aan opofferen. Vruchtbare grond wordt dus weggekocht en voor lokale gemeenschappen niet meer beschikbaar voor voedselproductie. Daarnaast duurt het tientallen jaren voordat een boom groot genoeg is om CO2 op te slaan. En als laatste blijkt ook nog regelmatig dat er niet inheemse boomsoorten worden geplant maar exoten, wat dus alleen maar nog meer schade kan aanleveren aan het lokale ecosysteem.

59 likes

Toch gewoon hetzelfde als wanneer je geflitst zou worden neem ik aan

@Noodle nou als je gewoon de toegestane snelheid rijdt is er niks aan de hand, daar heeft google maps niks mee te maken toch

1 like

Ik dacht dat het ging om een ingebouwd systeem in de auto, maar volgensmij is dat niet wat je bedoeld?

1 like

Ja maar stel op borden langs de weg staat 70, dus ik rijd max 70. Dan is het soms dat Google maps aangeeft dat ik maar 50 mag (wat dus fout is). Als zo’n moderne auto zich op dezelfds gegevens als Google baseert, dan loopt ie dan de hele tijd te piepen. Dus dan is er wel 'iets aan de hand", das gewoon irritant namelijk

9 likes

Ja of 120 na 7 uur, snapt ie ook nooit.

7 likes

130 zelfs.

4 likes

Maar flitsen is toch door een extern systeem?er geluidsgolven en weet ik het. dat is toch niet hetzelfde als hoe de auto de snelheid van de auto weet + de toegestane snelheid. Dat moet ie ergens anders vandaan halen

2 likes

De EU zou nooit samen gaan werken met een bedrijf die een monopolie heeft. Dus geen zorgen over Google

1 like

Ik denk verkeersbordherkenning: https://autochristiaan.nl/blog/wat-is-verkeersbordherkenning-en-hoe-werkt-het

Maar is nog niet altijd adequaat, klopt bij onze auto wel voor zo’n 90% - 95% van de tijd.
En als ik te hard rijd, piept ie ook. Maar dat is alleen een waarschuwingspiepje, hij blijft niet doorpiepen. Dus voor inhalen oid is dat prima, vind ik.

5 likes

Wow zo slecht :joy:

1 like

Ja dat staat ook in het artikel:

Hiervoor zijn technologieën ontwikkeld zoals voertuigcamera’s en software voor de herkenning van verkeersborden, ook zijn er digitale snelheidskaarten gemaakt voor navigatiesystemen.

Toch zijn die systemen nog niet waterdicht, zegt Kleijwegt van Autoweek. “Die informatie klopt negen van de tien keer, maar als het systeem ernaast zit, krijg je ook met piepjes te maken terwijl je je aan de snelheid houdt.””

Maar ik deel wel de ervaring van anderen dat zeker die snelheidskaarten mega vaak achterhaald zijn en dat de verkeersborden herkenning vaak nie twerkt bij bijv 130 na 19u

1 like

Mijn auto heeft verkeersbord herkenning. Maar als er bijvoorbeeld op de snelweg een afslag is waar dan maar 70 gereden mag worden en op de snelweg 100, dan pakt de auto soms die 70 op. Ik krijg in mijn dashboard dan een knipperende bord in beeld dat ik te hard rijd.

Pas bij het volgende 100 bord gaat dat weer goed. Ik mag hopen dat het nog verbeterd voordat het piepjes worden.

4 likes

Jaa helemaal eens. Inmiddels gaat dit wel een stuk beter gelukkig! Vaker worden bestaande bossen nu beschermd, ingezet op bescherming tegen bosbranden, veenmoerassen behouden of er wordt samen met de lokale bevolking een voedselbos opgezet of ecotoerisme opgezet zodat er ook financiële onafhankelijkheid gecreëerd wordt voor zowel mens als natuurgebied. Ook wordt er nieuw koraal geplaatst of mangroeve beschermd om zo ook onder water aan natuurbehoud te doen.

Wel goed om als je dan geld wil geven dit niet via een vinkje te doen a 3 euro je vlucht naar Rio compenseren maar om te kijken naar gedegen projecten. Een uitheems stokje (want zo klein zijn de bomen die ze planten) in de grond heeft inderdaad weinig zin.

6 likes

Dit lijkt me echt vreselijk, ik rijd op de teller altijd tussen de 5 en 10 km harder dan de maximumsnelheid omdat mijn teller wat overdrijft. Dat zie ik aan die snelheidsmeters die wel eens langs de weg staan. Gelukkig is mijn auto 18 jaar oud, die geeft nergens piepjes voor :laughing:

6 likes