Stel je persoonlijke vraag #50

Maar het moeilijke met stoornissen als narcisme is dat deze mensen door de bank genomen niet (kunnen) erkennen dat er iets met ze aan de hand is en daarom ook geen hulp zoeken/accepteren.

Ik denk dat dat ook het meest schadelijke is voor de omgeving van zo’n persoon. Zo iemand is niet aan te spreken op zijn/haar gedrag, zal nooit sorry zeggen, laat staan er iets aan proberen te doen.

Dit laatste is mijn eigen ervaring.

14 likes

Maar dan weet je toch eigenlijk niet of iemand echt een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft?

1 like

Het idee dat mensen met een persoonlijkheidsstoornis zoals npd per definitie niet kunnen veranderen is feitelijk onjuist.

Door dit soort dingen te zeggen versterk je negatieve stereotypen en stigma, waardoor het moeilijker wordt voor personen met npd om hulp te zoeken of worden ze daardoor ontmoedigd om een behandeling voort te zetten of inspanningen te leveren om hun gedrag te verbeteren.

2 likes

Oh man, hoorde ik hier maar dit soort muziek. De rijke overburen hebben een feesttent in hun tuin staan en LIVE volksmuziek. Ik word echt helemaal gek hier. Heb zelf het raam om wat af dte koelen dichtgedaan om maar iets van die schijtdeuntjes te dempen maar het gaat steeds harder en de avond is nog jong. Wordt natuurlijk alleen maar beter met drank erin straks 🫠😩

2 likes

Ik herken heel erg wat je zegt. Als directe naaste (kind van, en ex-partner van) hebben wij altijd gezien en benoemd dat zij een van haar grootste slachtoffers is in feite (bpd overigens, niet npd)
Maar mensen om ons heen, inclusief enkele therapeuten, vinden dat met regelmaat een bijzondere kijk na “wat er allemaal is gebeurd ‘dankzij’ haar”.

Wat ik haar wel lang kwalijk nam is dat ze ondanks aanbod nooit in therapie is gegaan. En tegelijkertijd is dat omdat ze zo ‘ziek’ is dat ze dat niet kan. En dat is voor ons, maar bovenal voor haar, heel verdrietig.

8 likes

Ja god, het spijt me dat ik door te delen hoe mijn jeugd is geweest een negatief stereotype bevestig.

@Karl_Lagerfeld nee, dat weet ik idd niet 100% zeker.

Het enige wat ik weet is dat ons hele gezin er kapot aan is gegaan en dat alle kinderen er nu de gevolgen van dragen en wél in therapie zijn om een gezonde kijk op dingen te krijgen en veiligheid voor zichzelf te creëren.

16 likes

Heb jij een: (Anoniem)

• Cluster A-persoonlijkheidsstoornissen: Paranoïde-persoonlijkheidsstoornis, schizoïde-persoonlijkheidsstoornis en schizotypische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster B-persoonlijkheidsstoornissen: Antisociale-persoonlijkheidsstoornis, borderline-persoonlijkheidsstoornis, histrionische-persoonlijkheidsstoornis (voorheen: theatrale) en narcistische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster C-persoonlijkheidsstoornissen: Vermijdende-persoonlijkheidsstoornis, afhankelijke-persoonlijkheidsstoornis en dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis (voorheen obsessieve-compulsieve).

0 stemmers

3 likes

Ken jij iemand met (niet-anoniem):

• Cluster A-persoonlijkheidsstoornissen: Paranoïde-persoonlijkheidsstoornis, schizoïde-persoonlijkheidsstoornis en schizotypische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster B-persoonlijkheidsstoornissen: Antisociale-persoonlijkheidsstoornis, borderline-persoonlijkheidsstoornis, histrionische-persoonlijkheidsstoornis (voorheen: theatrale) en narcistische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster C-persoonlijkheidsstoornissen: Vermijdende-persoonlijkheidsstoornis, afhankelijke-persoonlijkheidsstoornis en dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis (voorheen obsessieve-compulsieve).

0 stemmers

2 likes

Ik ken ze alledrie.

18 likes

Ik heb borderline (gediagnostiseerd) heb er veel last van gehad maar heb het nu sinds een paar jaar goed onder controle. Emotioneel 100% stabiel zal ik nooit worden, maar heb door therapie wel beter met mn emoties leren omgaan. Ik word daardoor ook minder snel tering boos enzo

6 likes

Oja kut, onderste poll niet meerkeuze gemaakt :cry:

Een oom heeft een paranoide persoonlijkheidsstoornis, mijn zusje heeft bpd en een vriendin heeft een vermijdende persoonlijkheidsstoornis.

Ik was op vakantie in een chique stad en ineens was er een vrouw die aan een andere vrouw vroeg of ze haar Hermes tas mocht aanraken en voelen. Ik dacht echt wtf gebeurt hier nou, wordt die tas zo meteen gejat. De eigenaar van de tas zei gewoon ja en stak de tas naar de vrouw uit, maar zij nam het hengsel en al en zwiept zo de tas van de eigenaar af. Ik dus helemaal overtuigd dat dit diefstal was, wilde al filmen voor evt bewijs later. Ineens kreeg de eigenaar de tas terug en werd uitgebreid bedankt voor het laten vasthouden. Maar dit was op een plek waar meerdere mensen met luxe tassen enz rondliepen, misschien waren anderen daarom niet zo achterdochtig. Ik met mijn 300 euro handtas zou hebben geweigerd haha

5 likes

Het gaat mij meer om wat er in de tas zit eigenlijk, als je alle pasjes enzo moet vervangen, telefoon, sleutels…

2 likes

Heb jij wel eens een bloedzuiger op je gehad?

• Nee
  • Ja maar met mijn toestemming
  • Ja maar zonder mijn toestemming
  • Ja één keer ging ik op Gran Canaria zwemmen in een meertje met vrienden en toen we er uit kwamen hadden we allemaal tientallen bloedzuigers aan onze benen hangen als een soort horrorfilm en ik voel me weer ziek nu ik dit typ

0 stemmers

1 like

Tientallen.

Het leek ons een goed idee, toen we een jaar of 8/10 waren, om voorop een surfplank te gaan zitten en dan je benen in het water van een sloot te doen, je te laten duwen en dat je dan alle waterplanten/gras met je benen eruit trok.

Wisten wij veel dat die sloot vol zat met bloedzuigers. :sob:

1 like

In de jungle van Sri Lanka, maar ze waren maar klein. We lazen ons in en er stond geschreven dat ze daar waren, maar het leek zo onwaarschijnlijk. Was ook echt een ding toen een van ons de eerste had :rofl: Ze zaten dan bijv bij de rand van je sok of in je elleboog.

1 like

Ja ik heb ze ook uit de knieholtes van vrienden moeten pulken :sob::sob::sob:

Wist ook helemaal niet dat die dingen in water (kunnen) leven, dacht ik ben veilig.

1 like

Ben jij meer iemand van de artiest of iemand van nummers/singles? Als in: ben je eerder fan van iemand en luister je albums, ga naar concerten van specifieke artiest, hebt merch etc. Of luister je meer playlists, gaat meer naar festivals of helemaal niet en hebt geen merch?

• Ik ben meer van de artiest
  • Ik ben meer van de nummers
  • Ik ben beiden niet

0 stemmers

2 likes

Loop op zondagmiddag in de stad en voel dit

6 likes