Stel je persoonlijke vraag #50

Nou als iemand zegt “ik heb last van een depressie” is de reactie over het algemeen heel anders dan als iemand zegt “ik ben een narcist”. Er is weinig begrip of empathie voor deze groep. Het heeft een hele negatieve lading en wordt ook nog te pas en onpas gebruikt voor iedereen die negatieve trekjes heeft. Er wordt ook vaak gezegd dat narcisten niet te behandelen zijn en dat je daar geen relatie (vriendschappelijk of romantisch) mee moet aangaan, zelfs door psychologen zelf.

Dat is echt ontzettend jammer want mensen met een persoonlijkheidsstoornis kunnen hier absoluut aan werken in therapie maar het is super belangrijk dat ze daarin worden aangespoord door geliefden.

Er is veel aandacht voor bijvoorbeeld kinderen of (ex) partners van narcisten die slachtoffer zijn (en terecht natuurlijk) maar de persoon met npd is ook slachtoffer, en dat wordt vaak vergeten. Vaak hebben deze mensen veel trauma en zijn van binnen heel ongelukkig.

18 likes

Wordt het vaak vergeten of loopt het online gesprek over mensen met dit type persoonlijkheidsstoornissen behoorlijk uit de pas met het offline gesprek. Ik ken werkelijk niemand die naaste, partner, kind is van iemand met een persoonlijkheidsstoornis die die persoon zomaar af doet, zonder aan te sporen op hulp, het (te) lang te proberen of iets van empathie te voelen voor hoe iemand zo geworden is. Ik ken daarnaast ook mensen die lijden aan bijvoorbeeld depressie en daar (zeker wanneer het langdurig wordt) ook echt niet per se begripvolle reacties op krijgen.

11 likes

Je zegt nu zelf stigmatiserende woorden als “te lang” en “proberen” empathie te voelen :face_with_raised_eyebrow:

Ik ben het er totaal niet mee eens dat dit alleen online het geval is. Ja online loopt het gesprek nogal uit de hand maar het is niet zo alsof offline opeens iedereen begrip heeft voor npd. Dat is echt het tegenovergestelde van mijn ervaring en ik heb een familielid in mijn leven met npd. Zoals ik al zei is er zelfs onder psychologen een stigma als het om stoornissen zoals npd en bpd aankomt.

Wel mee eens dat er ook voor depressie niet altijd begrip is. Maar in ieder geval wel meer dan voor persoonlijkheidsstoornissen.

2 likes

Jij mag het stigmatiserend vinden vanuit jouw N=1. Ik heb persoonlijk een hele andere ervaring.

3 likes

Het gaat er niet om wat ik vind. Dat er stigma heerst omtrent npd is gewoon een feit en iets waar je zoveel onderzoek naar kan vinden. Dus jouw bericht is eerder n=1.

3 likes

Er heerst stigma rondom alle persoonlijkheidsstoornissen ook rondom ndp. Dat is echter niet hetzelfde als dat er vergeten wordt dat mensen zelf ook slachtoffer zijn, dat er geen empathie voor hen is.

Sorry? Dat is echt letterlijk een groot deel van het stigma. Wat denk je dat het stigma inhoud dan? Er wordt constant gezegd dat mensen met npd slecht of kwaadaardig zijn of niet kunnen veranderen. Dat is geen empathie en dit is gewoon schadelijk.

3 likes

Je hoeft toch ook niet voor iedereen empathie te hebben?

• Klopt, 90% van jullie kan branden en zou me niet boeien
  • Klopt niet, empathie is zó zó zó belangrijk

0 stemmers

Haha echt hoe jij altijd dingen tegenover elkaar weet te zetten zonder enige nuance :sweat_smile:

8 likes

Heb ik een persoonlijkheidsstoornis ?

• Ja sowieso allemaal
  • Nee jij bent mentaal ongeëvenaard stabiel en gezond

0 stemmers

En jij zelf?

• Ja ik heb wel wat issues ja
  • Nee ik ben helemaal goed zoals ik ben

0 stemmers

1 like

Ben prima met m’n issues :relieved:

8 likes

Maar het moeilijke met stoornissen als narcisme is dat deze mensen door de bank genomen niet (kunnen) erkennen dat er iets met ze aan de hand is en daarom ook geen hulp zoeken/accepteren.

Ik denk dat dat ook het meest schadelijke is voor de omgeving van zo’n persoon. Zo iemand is niet aan te spreken op zijn/haar gedrag, zal nooit sorry zeggen, laat staan er iets aan proberen te doen.

Dit laatste is mijn eigen ervaring.

14 likes

Maar dan weet je toch eigenlijk niet of iemand echt een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft?

1 like

Het idee dat mensen met een persoonlijkheidsstoornis zoals npd per definitie niet kunnen veranderen is feitelijk onjuist.

Door dit soort dingen te zeggen versterk je negatieve stereotypen en stigma, waardoor het moeilijker wordt voor personen met npd om hulp te zoeken of worden ze daardoor ontmoedigd om een behandeling voort te zetten of inspanningen te leveren om hun gedrag te verbeteren.

2 likes

Oh man, hoorde ik hier maar dit soort muziek. De rijke overburen hebben een feesttent in hun tuin staan en LIVE volksmuziek. Ik word echt helemaal gek hier. Heb zelf het raam om wat af dte koelen dichtgedaan om maar iets van die schijtdeuntjes te dempen maar het gaat steeds harder en de avond is nog jong. Wordt natuurlijk alleen maar beter met drank erin straks 🫠😩

2 likes

Ik herken heel erg wat je zegt. Als directe naaste (kind van, en ex-partner van) hebben wij altijd gezien en benoemd dat zij een van haar grootste slachtoffers is in feite (bpd overigens, niet npd)
Maar mensen om ons heen, inclusief enkele therapeuten, vinden dat met regelmaat een bijzondere kijk na “wat er allemaal is gebeurd ‘dankzij’ haar”.

Wat ik haar wel lang kwalijk nam is dat ze ondanks aanbod nooit in therapie is gegaan. En tegelijkertijd is dat omdat ze zo ‘ziek’ is dat ze dat niet kan. En dat is voor ons, maar bovenal voor haar, heel verdrietig.

8 likes

Ja god, het spijt me dat ik door te delen hoe mijn jeugd is geweest een negatief stereotype bevestig.

@Karl_Lagerfeld nee, dat weet ik idd niet 100% zeker.

Het enige wat ik weet is dat ons hele gezin er kapot aan is gegaan en dat alle kinderen er nu de gevolgen van dragen en wél in therapie zijn om een gezonde kijk op dingen te krijgen en veiligheid voor zichzelf te creëren.

16 likes

Heb jij een: (Anoniem)

• Cluster A-persoonlijkheidsstoornissen: Paranoïde-persoonlijkheidsstoornis, schizoïde-persoonlijkheidsstoornis en schizotypische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster B-persoonlijkheidsstoornissen: Antisociale-persoonlijkheidsstoornis, borderline-persoonlijkheidsstoornis, histrionische-persoonlijkheidsstoornis (voorheen: theatrale) en narcistische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster C-persoonlijkheidsstoornissen: Vermijdende-persoonlijkheidsstoornis, afhankelijke-persoonlijkheidsstoornis en dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis (voorheen obsessieve-compulsieve).

0 stemmers

3 likes

Ken jij iemand met (niet-anoniem):

• Cluster A-persoonlijkheidsstoornissen: Paranoïde-persoonlijkheidsstoornis, schizoïde-persoonlijkheidsstoornis en schizotypische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster B-persoonlijkheidsstoornissen: Antisociale-persoonlijkheidsstoornis, borderline-persoonlijkheidsstoornis, histrionische-persoonlijkheidsstoornis (voorheen: theatrale) en narcistische-persoonlijkheidsstoornis.
  • Cluster C-persoonlijkheidsstoornissen: Vermijdende-persoonlijkheidsstoornis, afhankelijke-persoonlijkheidsstoornis en dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis (voorheen obsessieve-compulsieve).

0 stemmers

2 likes

Ik ken ze alledrie.

18 likes