Stel je persoonlijke vraag #50

Love Italië, wil wel eens iets anders zien maar het is sowieso super druk op vakantiebestemmingen in augustus.

1 like

Oh ben het eigenlijk wel eens met alles wat je zegt hoor! Coping is denk ik idd nog de betere term dan karaktereigenschappen.

En ook dat het een stoornis is als je eronder lijdt en op meerdere terreinen vastloopt. Maar dan zou high functioning anxiety op zichzelf al niet kunnen bestaan, of in ieder geval niet als gegeneraliseerde angststoornis: die twee spreken elkaar tegen.

3 likes

Op zich niet toch? High functioning gaat helaas heel veel over ‘buitenkant’ terwijl je wel veel leed van binnen kunt ervaren en bijvoorbeeld veel sneller uitgeput bent dan iemand zonder deze klachten. Sowieso ben ik echt tegen die term want het heeft naar mijn mening meer de betekenis hoeveel last de ‘buitenwereld’ van je heeft.

5 likes

High functioning is eigenlijk dat je nog naar dingen kunt toe zetten ondanks je intern kapot gaat. En waarschijnlijk is je hersteltijd ervan korter. Maar waarschijnlijk kom je jezelf op een gegeven moment tegen als je constant jezelf dwingt om mee te doen aan alles in de maatschappij.

@Hippe_kikker : doel je op maskeren :smirk:

4 likes

Haha dat waren de mijne denk ik :sweat_smile: Normaal doe ik geen eindtijd, maar bij hen heb ik wel de neiging om dat wel te doen (of ze zich er ook aan houden is weer een ander verhaal) :laughing:

1 like

Nee dat is iets wat mij totaal onbekend is :rofl:

Edit: dit is sarcasme (ondertiteling voor de ASS’ers)

3 likes

Ja ik beschouw zelf (maar ben een totale leek hoor) high-functioning altijd meer als de mensen waarvan anderen helemaal verbaasd zijn als ze psychische klachten blijken te hebben (meestal omdat ze wel aan het werk zijn en dat oké doen). Maar dat is wel een andere uitleg dan wat in dit voorbeeld staat eigenlijk.

Wel nieuwsgierig - hoe wordt “meerdere terreinen” dan gezien bijvoorbeeld? Ik kom niet echt verder dan werk en privé maar als het “meerdere” kan zijn is het mss specifieker?

Misschien meer verschillende domeinen? Vrienden, relatie, familie, werk, vrije tijd, gezondheid bijvoorbeeld.

3 likes

Perfectionistische hypochonder. Dat lijkt mij echt een ‘top’ combinatie

2 likes

Italie eigenlijk❤️ maar zo verdomd heet in augustus de laatste jaren & drukkk met alle Italianen die dan ook in eigen land vakantie houden.

3 likes

Ja het is een beetje arbitrair misschien, maar als je jezelf uitput om je leven vol te houden, of zoals @Schaakmat zegt intern kapotgaat, dan doe je jezelf misschien wel tekort als je zegt dat je ‘high functioning’ bent. Dat je je klachten misschien zelf ook bagatelliseert omdat anderen het niet merken en het dan wel mee zal vallen.

Vind het gewoon een stomme term. En ergens is stoornis natuurlijk ook een stomme term want tja, de grens stellen of je aan 5 of 6 criteria van een DSM stoornis voldoet en dus al dan niet een diagnose krijgt slaat eigenlijk natuurlijk ook nergens op.

Maar in de ideale situatie (naar mijn idee) kunnen mensen accepteren dat ze zichzelf gigantisch in de weg kunnen zitten en soms disfunctionele coping hebben, maar er meestal zelf wel weer uitkomen. Dat dat geen ziekte is en dat die coping soms juist ook helpend is. Maar dat die eigenschappen soms kunnen doorschieten en je dan gaan tegenwerken, ipv helpen. En dat kan je kapot maken en dat verdient aandacht/hulp.

Maar zo makkelijk is het allemaal niet natuurlijk :skull:

10 likes

Ik houd ook echt van Italië 🥹 ben er al zeker 5 keer geweest (ok niet alsof ik het hele land gezien heb maar vind dat nog best vaak) maar wil eigenlijk elke keer weer terug. Amalfi kust zou ik zo voor een 3e keer willen doen. En toscane nog een 2e keer en pff eigenlijk alles.

5 likes

Echt vreselijk lijkt me dat hoor, neem aan dat ze iig 50+ zijn. Hebben die mensen dan echt 0.0 sociale radar? Ik zou zeggen, “ik wil nu even tijd voor mezelf/mn gezin doei”. Na 8 uur lang ofzo ongevraagd te blijven.

2 likes

Klopt zo beginnen de meeste burn-outs bij mensen.
En als je een coping mechanisme hebt die niet helemaal gezond is, maar je komt er zelf (in redelijk relatief korte termijn) eruit is het geen stoornis over het algemeen. Want je hebt er controle over, het is niet over een lange periode en belemmert je leven dusdanig beperkt.

Geldt denk ik trouwens niet voor elke coping mechanism. Als jij regelmatig naar de drank gaat om het leven aan te kunnen, zou ik toch eventjes een andere uitlaatklep zoeken

En iedereen doet een vorm van coping. Een rondje rennen als je gestresst bent, aan de yoga voor ontspanning of iets anders. Het moet vooral jezelf niet schaden

3 likes

Heb jij taalgevoel? Voor de Nederlandse taal?

• Ja enorm
  • Ja redelijk
  • Mwah
  • Meh
  • Nee

0 stemmers

4 likes

Draag jij regelmatig nagellak op je tenen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En zo ja, welke kleur het liefste?

• Nude
  • Donkere tinten
  • Felle tinten
  • Zachte tinten
  • Nail art
  • Anders

0 stemmers

1 like

Nude ivm werk, maar anders liever donker.

1 like

Ik vind het niet zo gek hoor, vrienden van me doen dat altijd, die vieren hun verjaardagen altijd overdag vanwege de kinderen. En het is niet zo dat ze stipt op de eindtijd iedereen naar huis sturen maar het geeft gewoon wel een richtlijn. Lijkt me wel fijn want dan kun je daarna nog rustig alles opruimen en afwassen en zo, want dat is altijd ook nog een hele klus.

6 likes

In de lente/zomer liefst wit of lichtpaars en in de winter donkere kleuren.

1 like

Rood of felroze. En ik had ooit turquoise die was ook wel geschikt.
Heb nu rood, maar hierna wordt het sowieso weer roze

2 likes