Hier loop ik best wel tegenaan. Bijvoorbeeld: ik kan redelijk boos worden als m’n partner meer dan “diens helft” opeet van lekkere of luxe dingen. En dat kan ook iets zijn van 3 euro. Hij zegt dan waar heb je het over dan kopen we toch weer nieuwe? Maar het zit zo bij mij ingebakken dat je misschien 1x per maand wat lekkers hebt, daar een soort run voor moet maken en dat meer kopen echt geen optie is. Ontzettend irritante gewoonte van me.
Ugh ik herken dit van mn vriend. Hij moet bijvoorbeeld altijd van bepaalde producten de meest goedkope versie hebben (margarine ipv smeerbare roomboter), maar wil dan eigenlijk ook liever de lekkere versie die ik koop. Vervolgens staat die margarine nog maanden in de koelkast.
Zoals ik je bericht las zei je dat je goed verdient, maar voor waar jullie wonen niet per se veel (want het is daar blijkbaar duur). Maar als je geld hebt om ‘investments’ te hebben verdien je gewoon sowieso veel, onafhankelijk van waar je woont.
Ja ik leef prima, maar niet enorm luxe ofzo. Maar het leven is hier gewoon duur. Als ik kijk naar huur huizen dan ben je makkelijk $3500+ per maand kwijt. Een apartment is $2600-2800. Dat is toch veel? Ik kocht vandaag brood in de supermarkt, $6.50.
Wij verdienen goed en hebben niks te klagen, maar leven is hier alsnog gewoon duur. We kopen geen caviaar ofzo
Maar je kan het dus betalen om in een dure omgeving te wonen?
Ik denk niet dat er veel banen zijn waar je >50k kan verdienen met maar 24u werken, of je moet jezelf als zzper in de it verlonen ofzo, of oud zijn en recht hebben op ouwelullendagen
Nee dat was een voorbeeld, maar met 30K gaat dit wel op. Denk ik althans. Als er mensen zijn die 60K verdienen met 40u, zullen er ook best zijn die 30K verdienen met 24u.
Maar in diezelfde categorie “30-35” zitten waarschijnlijk ook de mensen die wel fulltime werken voor dat bedrag maar het zich niet kunnen veroorloven parttime te gaan werken zegmaar.
Ja maar het zou niet onze keuze zijn. We wonen hier omdat mijn man militair is, dan krijg je een basis toegewezen en “good luck”
Maar nee we hebben geen problemen om rond te komen. Ja, jaar of 4/5 terug leefde we van paycheck to paycheck maar inmiddels niet meer. We kunnen nu niet klagen.
Jullie wonen samen maar hij wil graag ook een goedkope variant kopen?
Ja. Als hij boodschappen doet haalt hij altijd het goedkoopste van het goedkoopste. Als we samen gaan dan moppert hij altijd dat ik dat niet doe. Maar als die beide producten dan in huis zijn, eet hij ook de duurdere/luxe variant en staat de goedkope ongebruikt in de kast.
Ah zo, ja precies. Dat heb ik dan niet maar ik snap wel zijn idee dat je niet het duurste of wat duurder kan kopen omdat dat ergens een angstig gevoel geeft dat je het niet kan betalen.
“soort huis dat daarmee komt” is een OG jaren 70 huis met 2 slaapkamers en 1 badkamer. 1 verdieping. Onze sociale huurwoning waar ik woonde als een kind in de bijstand was groter. Hope this helps
Ik denk dat het meer gaat om dat als je een huis van 3k per maand kan betalen je dan gewoon extreem goed verdient. Ongeacht hoe dat huis er dan uit ziet of hoe duur het brood is.
Is je salaris dan wel vergelijkbaar met als je je huidige baan in NL zou uitvoeren?
Jouw eigen dus, niet jouw huishouden.
Maar je vertelt dat het leven daar ongeveer 2x zo duur als in Nederland. Dan is 100 tot 120k toch nog steeds boven modaal?
Als kind thuis vroeger zoooo vaak. Een van mn grootste trauma’s. Ik weet nog dat buurvrouw Gerda (echt onze heldin) altijd die kutbrieven van de voordeur aftrok en snel in onze brievenbus gooide zodat niet heel de wereld steeds kon meekrijgen dat dit ons overkwam
Die angst als kind!
Maargoed heb al vaker hierover mijn ongenoegen gepost en over mijn hele kwaadheid en boosheid over instanties vroeger met geen enkel gevoel of emotie voor de kinderen in huis! Al die ervaringen en leed hebben ook gemaakt dat ik bepaalde keuzes heb gemaakt in m’n carrière zodat ik een verschil kon/kan maken in levens van kinderen
Nee idd maar ook niet zo “onwetend” zijn of je dan rijk bent toch, want dat ben je dus zeker wel zo te lezen
Even gekeken, heb deze baan nooit in NL gedaan maar gemiddeld brutosalaris voor mijn baan zou zo’n 2800 euro bruto zijn. Ik denk dat het wel moeilijk vergelijken is want deze baan doe ik nu hier in de VS maar voor de overheid (federal), en ik denk niet dat die optie in NL bestaat.
Ik zeg nergens dat we slecht verdienen. We komen goed rond. Ik hoef niet 2x na te denken over nieuwe schoenen. Ik maak vaak geld over naar mijn ouders. We rijden geen luxe of nieuwe auto’s maar zijn beide fijne auto’s die minder dan 10 jaar oud zijn. We zijn de laatste 5 jaar 2x op vakantie geweest, 1x naar NL en 1x 3 uur verderop. Ik hoef me nooit zorgen te maken over het betalen van de maandelijkse rekeningen, en dat voelt echt als een blessing.
Ja 10 jaar terug zou ik stfuuuu hebben gezegd als ik mezelf nu zou horen hoor, sorry