Stel je persoonlijke vraag #50

Nu ingevuld obv mijn flexibele baan naast mijn studie maar als ik fulltime zou werken zou het 35+ zijn

Maar dat doet @Fatso toch ook niet? Ze zegt een paar keer dat ze goed verdient. Ze maakt alleen een kanttekening dat de levensstandaard waar ze woont anders is dan in NL en dat is toch fair?

17 likes

Ze begon met de vraag dat het er toch aan ligt waar je woont en ik denk van niet, dat het idd eerder te maken heeft met inzien dat je überhaupt dat kunt veroorloven

2 likes

Denk dat het weinig verschil maakt of je in Drenthe of Amsterdam woont. Maar 50K in Roemenië of in Denemarken is natuurlijk wel een ander bedrag in verhouding. Maar ook anders in verhouding tot het modaal van daar waarschijnlijk

18 likes

De woonkosten in Amsterdam zijn toch veel hoger, dus met een gelijk inkomen houd je daar minder over lijkt me?

5 likes

Nog een keer die “hoeveel spaargeld heb jij?”-poll en we zijn weer compleet voor vandaag

21 likes

Ik gooi ‘m er toch even in:

Hoeveel dagen per week werk je?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Ik krijg een uitkering

0 stemmers

1 like

Eigenlijk 7 maar dat doe ik zelf, op contract gewoon 5

Daar krijg je hopelijk ook voor betaald dan

1 like

Neejoh

Als je dit wil weten vanwege het loon dan kan je beter vragen hoeveel uur iemand werkt anders heb je er nog niks aan

4 likes

Hoe eet je broccoli het liefste?

• Rauw
  • Knapperig
  • Zacht
  • Ik eet geen broccoli

0 stemmers

Heel kort gekookt en dan even kort wokken in sesamolie :star_struck:

12 likes

Ik kan die structuur echt niet aan

2 likes

Nou ik vind dat ik inderdaad een prima salaris heb, maar ik ben alleen en heb behoorlijk hoge vaste lasten. Als ik dan kijk naar wat er over blijft per maand om vrij te besteden, dan is mijn smaak duurder dan wat ik daadwerkelijk kan kopen. En dat gaat dan niet om dure designer dingen ofzo.

Als ik bijv zou samenwonen en 400 per maand kwijt zou zijn aan wonen, dan zou ik vinden dat ik veel geld had omdat er dan flink wat geld te besteden zou zijn per maand.

3 likes

Nou ik rekende ze niet mee in de vraag die gesteld werd, of ik veel geld heb en een dure smaak? Omdat ik smaak hebben niet perse vind vallen onder je woonlasten/zorgverzekering etc? Smaak vind ik meer gaan over waar je geld aan uitgeeft als het gaat om eten/kleding/interieur?

Dus als ik kijk naar het geld dat ik kan besteden aan dingen die over het hebben van ‘smaak’ gaan, heb ik een duurdere smaak dan dat ik me zou kunnen veroorloven omdat ik dan mss wel een lekker salaris heb, maar daar dus minder van over blijft dan je zou denken.

3 likes

Ik denk dat als mensen denken aan veel geld hebben, ze eerder denken aan het geld dat ze overhouden om te sparen/vrij te besteden dan dat ze denken ja ik heb idd veel geld want ik betaal €1800 huur pm

13 likes

Is wel een bijzondere interpretatie. Ik stem ook ‘veel geld, veel smaak’, maar ik kan een heel groot deel van de dingen die ik zou willen echt niet zomaar kopen.

12 likes

Ik vind het mbt woonlasten en of dat “meetelt” in hoe rijk je bent wel dat het uitmaakt of je ergens voor de lol bent gaan wonen of uit “noodzaak”/omdat je er vandaan komt bijvoorbeeld. Tuurlijk als je het kan betalen om in de randstad (of California haha) te wonen in iets anders dan sociale huur dan verdien je waarschijnlijk gewoon veel geld, anders zou je noodgedwongen vertrokken zijn of er niet heen gegaan zijn. Dus daar valt objectief verder niet aan de tornen. Maar als je het wel kan betalen maar verder bijna niets overhoudt snap ik wel dat je niet vind dat je veel geld “hebt” (heb je misschien ook niet want het verdwijnt dus allemaal).

En sommige lasten heb je misschien ook niet zoveel keuze meer in (ik noem een studieschuld van 90k haha)

3 likes

Maar in Nederland woont toch echt niemand met een stevig inkomen ergens uit pure noodzaak? Ik wil de huizencrisis echt niet bagataliseren, maar het grootste deel heeft gewoon keuze en kiest gewoon niet voor de goedkope optie en dat kan je omdat je veel geld hebt. Balen van dat je voorkeursoptie niet beschikbaar is omdat er voor jou nog 10 anderen zijn is echt zuur, maar dan denk ik ook; read the room.

Nog los van dat een studieschuld van 90k ook een keuze is, maar dan start ik nu vast een andere discussie.

7 likes