Ik ben binnen 10 jaar van een zeer laag inkomen (werken in retail ) naar een modaal inkomen (voor parttime werk) gegaan en ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn hoofd nog steeds weinig geld heb (scarcity mindset volgens de influenza’s!). Gek hoe dat werkt.
Ligt dat ook niet heel erg aan waar je woont? Wij verdienen goed, maar hier in de omgeving koop je geen fatsoenlijk huis voor minder dan 650k. Makkelijk $800 per maand aan boodschappen voor 2 personen en een peuter.
Sowieso went het snel hoor. Ik ben als kind ook opgegroeid in de bijstand, en tot een jaar of 22 had ik altijd een zo goed als lege bankrekening haha. Kon alleen maar dromen van het geld wat we nu hebben/verdienen. Maar als ik nu naar m’n spaarrekening en investments kijk denk ik ook “hm kan beter.” Vroegahhhh had ik niet eens een spaarrekening.
Zijn de boodschappen bij jou duurder? Hoe kan dat dan of woon je niet in Nederland
Ik woon niet in Nederland
Je verdient veel.
Ik heb nu relatief veel te besteden maar dat komt omdat zoals ik eerder al had gepost omdat mijn bijbaan goed betaald en studiefinanciering + toeslagen geen belastbaar inkomen zijn. Verdien nu tijdelijk wel minder omdat ik minder uren heb.
Ja dat zei ik toch ook?
Ik denk eerder dat het ligt aan dat je ook naar je inkomen wilt leven.
Hot take maar eerlijk gezegd vind ik het ook echt een beetje ondankbaar en wereldvreemd
Hier loop ik best wel tegenaan. Bijvoorbeeld: ik kan redelijk boos worden als m’n partner meer dan “diens helft” opeet van lekkere of luxe dingen. En dat kan ook iets zijn van 3 euro. Hij zegt dan waar heb je het over dan kopen we toch weer nieuwe? Maar het zit zo bij mij ingebakken dat je misschien 1x per maand wat lekkers hebt, daar een soort run voor moet maken en dat meer kopen echt geen optie is. Ontzettend irritante gewoonte van me.
Ugh ik herken dit van mn vriend. Hij moet bijvoorbeeld altijd van bepaalde producten de meest goedkope versie hebben (margarine ipv smeerbare roomboter), maar wil dan eigenlijk ook liever de lekkere versie die ik koop. Vervolgens staat die margarine nog maanden in de koelkast.
Zoals ik je bericht las zei je dat je goed verdient, maar voor waar jullie wonen niet per se veel (want het is daar blijkbaar duur). Maar als je geld hebt om ‘investments’ te hebben verdien je gewoon sowieso veel, onafhankelijk van waar je woont.
Ja ik leef prima, maar niet enorm luxe ofzo. Maar het leven is hier gewoon duur. Als ik kijk naar huur huizen dan ben je makkelijk $3500+ per maand kwijt. Een apartment is $2600-2800. Dat is toch veel? Ik kocht vandaag brood in de supermarkt, $6.50.
Wij verdienen goed en hebben niks te klagen, maar leven is hier alsnog gewoon duur. We kopen geen caviaar ofzo
Maar je kan het dus betalen om in een dure omgeving te wonen?
Ik denk niet dat er veel banen zijn waar je >50k kan verdienen met maar 24u werken, of je moet jezelf als zzper in de it verlonen ofzo, of oud zijn en recht hebben op ouwelullendagen
Nee dat was een voorbeeld, maar met 30K gaat dit wel op. Denk ik althans. Als er mensen zijn die 60K verdienen met 40u, zullen er ook best zijn die 30K verdienen met 24u.
Maar in diezelfde categorie “30-35” zitten waarschijnlijk ook de mensen die wel fulltime werken voor dat bedrag maar het zich niet kunnen veroorloven parttime te gaan werken zegmaar.
Ja maar het zou niet onze keuze zijn. We wonen hier omdat mijn man militair is, dan krijg je een basis toegewezen en “good luck”
Maar nee we hebben geen problemen om rond te komen. Ja, jaar of 4/5 terug leefde we van paycheck to paycheck maar inmiddels niet meer. We kunnen nu niet klagen.
Jullie wonen samen maar hij wil graag ook een goedkope variant kopen?
Heb even geen idee of het gaat om mijn eigen inkomen of dat van mn huishouden?
Ja. Als hij boodschappen doet haalt hij altijd het goedkoopste van het goedkoopste. Als we samen gaan dan moppert hij altijd dat ik dat niet doe. Maar als die beide producten dan in huis zijn, eet hij ook de duurdere/luxe variant en staat de goedkope ongebruikt in de kast.