Stel je persoonlijke vraag #50

Ik stemde dus veel smaak maar niet het geld om te kunnen kopen wat ik wil.

Idd beetje wat @Spaarlamp en @boonie zeggen. Ik zeg ook nergens dat ik mijn salaris niet boven modaal vind ofzo? Ik zeg alleen dat ik lekker verdien, maar niet daadwerkelijk veel geld over houd om naar wat mijn smaak is te spenden. En dat heeft idd te maken met hoge woonlasten, studieschuld en andere vaste lasten waar echt heel veel van mijn inkomsten naar toe gaan.

Tuurlijk kan ik er voor kiezen om in Schubbekutteveen te gaan wonen en daardoor 1/3e van de woonlasten te hebben. Maar ik heb idd wel de luxe om ervoor te kiezen om in een grote stad te willen blijven. Je hoort me ook nergens miepen dat ik mezelf skeer vind, het enige wat ik zeg is dat mijn smaak duurder is dan waar ik m’n geld aan kan uitgeven.

11 likes

Nee in Nederland geen pure noodzaak en daarom staat er ook /omdat je er bijvoorbeeld vandaan komt. Ik zeg toch ook dat er objectief niet aan te tornen valt dat je veel geld verdient. Maar als je bijvoorbeeld uit de randstad komt, daar bent opgegroeid en al je vrienden en familie daar hebt, dan vind ik het niet zo makkelijk om in Drenthe te gaan wonen omdat de lasten daar lager zijn ook al heb je daar verder helemaal niets. Dusja, als je het wel kan betalen in de Randstad (verdien je dus objectief veel geld), maar als je dan bijna geen geld over houdt aan andere dingen, snap ik wel dat het niet voelt alsof je veel geld ā€œhebtā€.

En verder ja natuurlijk het is als je 17/18 bent een keuze om te gaan studeren en als je gaat studeren soms een keuze om (veel) geld te lenen (en soms noodzaak). Maar goed, als je die schuld eenmaal hebt op je 30e speelt het ook wel mee in beleving van hoe rijk je bent en hoeveel geld je overhoudt en wat je wel of niet kan opbouwen.

2 likes

Ik snap precies wat je zegt, maar ik denk hier gewoon anders over. Er is een wereld tussen randstad dicht bij de binnenstad en Drenthe. Net als dat er een wereld is tussen gaan studeren en lenen en 90k. Uiteindelijk zit het gross van de mensen die dit soort betogen houdt met studieschuld in een zeer riant koophuis of luxe appartement te doen alsof die tussenwereld niet bestaat en al die gemaakte keuzes die wat je uiteindelijk over houdt omhoogjagen noodzakelijk zijn. Tuurlijk willen we allemaal meer geld overhouden, maar als je nog aanzienlijk zou kunnen downscalen snap ik echt niet waarom we ineens gaan doen alsof we vaste lasten buiten de equation moeten houden.

9 likes

Ik heb verder niet gezegd dat we vaste lasten buiten de equation moeten houden ik zeg alleen dat ik wel begrijp dat het kan voelen alsof je weinig geld hebt. Maar okĆ©, we zijn het inderdaad oneens. @Lula ik heb het verder niet eens over m’n eigen situatie gehad, ik heb ook braaf gezegd medium geld te hebben.

Mensen vergeten gewoon dat het een enorme luxe is om een keuze te hebben, in alles. Dankzij het hoge inkomen kunnen kiezen waar ze gaan wonen, ookal is het enorm duur en kun je janken over hoge lasten, het is een keuze die je hebt kunnen maken. Voor de minder bedeelden valt er niks te kiezen.

Ik ben nu voor het eerst in mijn leven een trip naar buiten Europa aan het plannen, enorme luxe dat ik dat kan doen! Maar ik heb dus de topics over vakanties en Noord Amerika zitten doorspitten voor tips en als ik zie hoeveel geld mensen er soms jaarlijks tegenaan smijten om op vakantie te gaan. You do you, maar het is een keuze die je hebt kunnen maken, en dus ook een luxe.

25 likes

Ik denk dat je op ā€œmijn redenatieā€ doelt maar ik heb dus niet gezegd dat we kunnen steggelen over rijk of niet rijk op basis van persoonlijke situatie, ik heb alleen gezegd dat ik mij kan voorstellen dat het niet voelt alsof je rijk bent als je weinig geld over houdt zonder exorbitante uitgaven te doen als je bijvoorbeeld in of rondom de stad woont. Maar dus ook dat je objectief gewoon rijkt bent als je het je kan veroorloven in de stad te wonen.

Er is niemand die zegt dat jij super rijk bent volgens mij.

4 likes

Jezus wat een onzin zeg om zo te reageren. Misschien is jouw reactie hierop ook wat overdreven. Ik zeg letterlijk: objectief rijk, subjectief misschien niet/minder.

En verder had ik het niet eens over mezelf :v:

Maar dat is het denk ik ook, je zit in een bubbel en dan ga je vergelijken met de mensen in die bubbel. En dan is er al snel iemand met nog meer geld, of lijkt wat je zelf hebt meer doorsnee. In Nederland heb ik ook een heel gepriviligeerde bubbel, als ik alleen al kijk wat mijn vriendinnen en familieleden (inclusief ikzelf) deze zomer aan vakantieplannen hebben met hun gezin is dat echt bizar.

Ik heb hier een wat gemengdere vriendenkring en dan voel je jezelf al snel veel rijker, omdat je ziet dat zij niet kunnen doen/kopen wat jij wel doet.

En wij zijn ook gewoon rijk, ik verdien belachelijk veel en mijn vriend ook (we zijn wel wat ouder dan het gemiddelde hier, maar alsnog is het enorm veel geld). Maar mijn vriend ziet dit niet, hij blijft onze situatie vergelijken met zijn bubbel. Terwijl als je objectief kijkt we in de bovenste paar procent van de statistieken zitten.

4 likes

Ik denk dat naast de eigen bubbel ook social media wel een belangrijke rol speelt in waarom zoveel mensen objectief gezien veel geld hebben maar gevoelsmatig weinig of medium geld. Ik denk dat mensen vaak vergelijken met hun eigen geprivilegieerde bubbel en (onbewust) met wat je op social media ziet. En als jij dan ziet wat je allemaal niet kan of hebt dan ga je je automatisch minder rijk voelen.

Als je ziet dat mensen huizen van >5 ton kopen, twee keer per jaar op vakantie gaan, daarnaast nog een stuk of drie stedentripjes, wekelijks in de horeca zitten, altijd de nieuwste outfits etc. en jij zit zelf in je huurhuis van 1500 euro per maand, gaat 1x per jaar op vakantie en nog een weekendje weg, gaat ieder maand een keer uit eten etc. dan vergelijk jij je daarmee waardoor je je niet zo rijk voelt als je eigenlijk bent. Ik denk dat daar die discrepantie tussen gevoel en realiteit vandaan komt.

5 likes

Andersom is het natuurlijk ook zo dat niet iedereen ā€˜rijk’ is, omdat er altijd mensen zijn die minder geld en keuzes hebben. Dat is dezelfde gedachtengang als dat het niet realistisch is om jezelf te vergelijken met mensen die een miljoen verdienen.

In mijn omgeving werken veel mensen in de zorg. Die mensen verdienen ongeveer modaal, wat niemand van hen echt weinig vindt. Maar daarmee kom je niet in aanmerking voor sociale huur, verdien je te weinig voor de inkomenseisen van particuliere huur, en kun je geen huis kopen. Een deel van hen woont nog thuis, of op een kamer. Daarmee ontstaat dan de gekke situatie dat ze geld hebben voor vakanties/kleding/mooie spullen, maar zolang ze geen relatie hebben kunnen ze niet zelfstandig verder met hun leven. Dus als je kijkt naar hun bestedingspatroon zijn ze rijk, maar als je kijkt naar de toekomst valt dat weer tegen.

16 likes

Die andere kant is op social media gewoon veel minder zichtbaar. Ik denk ook niet dat het zo’n bewust proces is zoals jij het nu zegt maar dat je meer onbewust beĆÆnvloed wordt door wat je daar ziet. En ik doel overigens ook niet alleen op influencers maar ook je eigen vriendenkring op social media. Mensen posten daar ook vooral de leuke (dure) dingen die ze doen, zoals vakanties, festivals, uit eten etc. waardoor je beeld ook onbewust vertekend kan raken.

3 likes

Modaal is 44.000 en sociale huur kan tot ~ 47.500 dus wat je hier zegt klopt niet.

1 like

Dan verdienen ze iets boven modaal (daarom zei ik ongeveer modaal). Ik ken in ieder geval meerdere mensen die daardoor dus net niet in aanmerking komen. Dat is ook het punt: hun inkomen is dus verder ook helemaal niet laag.

4 likes

Ja ik denk dat als je het mensen op de man af vraagt dat ze dat natuurlijk wel snappen. Maar ik denk ook dat er een sterk stukje onbewuste subtielere beĆÆnvloeding in schuilt. Als je heel veel van dat soort beelden ziet ga je dat normaler vinden.

Edit: en ik denk zelf dat de beĆÆnvloeding het sterkst is niet door de uitersten zoals een Monica Geuze en Elise Boers, maar juist ook door een Bonnie bijv. als influencer en mensen uit je eigen omgeving.

2 likes

Ja dit!!! Alsof je niet ook zelf kiest wie je volgt (ja en algoritmes ook blablabla maar je hebt echt wel iets te zeggen over hoe je tijdlijn er uit ziet). En als jouw social media consumptie er blijkbaar voor zorgt dat jij met je meer dan modale inkomen weinig geld hebt, moet je daar misschien wat in veranderen.

4 likes

Ik denk alleen niet dat het zo bewust is. Misschien interpreteer ik het nu verkeerd maar ik krijg het idee dat men nu denkt dat ik het heb over mensen die naar Monica Geuze kijken en dan sip worden omdat zij dat allemaal niet kunnen betalen, en die mensen zijn er vast ook, maar dat is niet wat ik nu hier bedoel.

Ik denk alleen dat er een grote groep is die zonder dat ze het zich er zo van bewust zijn beĆÆnvloedt wordt omdat social media een soort grote sluikreclame kan zijn voor het rijke geprivilegieerde leven. Daardoor zie je dat als normaler dan het in werkelijkheid is. En ik denk dat je eigen Instagram vriendenkring en meer relatable instagrammers daar meer aan bijdragen dan de excessen.

Ik probeer het overigens ook niet goed te praten maar te verklaren met mijn psychologie van de koude grond.

2 likes

Maar dat je in die onwetendheid kan blijven leven bewijst alleen maar meer hoe enorm geprivilegieerd je bent.

3 likes

Waar woon je? (Geen uitputtende lijst, dus kies het best passende antwoord.)

• Arbeiderswijk
  • Dorp
  • Gated community
  • Gehucht
  • Historische binnenstad
  • In the middle of nowhere
  • Nieuwbouw (< 10 jaar)
  • Tuindorp
  • Vinex-wijk
  • Villawijk
  • Vogelaarwijk
  • Ik weet het echt niet / woon nergens.

0 stemmers

2 likes

28 likes

Ik moet zeggen dat deze discussie me wel bepaalde inzichten geeft. Ik vind namelijk niet dat ik veel verdien (gewoon gemiddeld), maar ik heb er wel laatst voor gekozen om 4 dagen te gaan werken en heb samen met mn vriend een huurhuis in een goede buurt in Amsterdam. Hou ik veel geld over om leuke dingen te doen en te kopen? Nee. Maar ik besef me nu wel dat ik luxe leef.

3 likes