Stel je persoonlijke vraag #50

Neejoh

Als je dit wil weten vanwege het loon dan kan je beter vragen hoeveel uur iemand werkt anders heb je er nog niks aan

4 likes

Hoe eet je broccoli het liefste?

• Rauw
  • Knapperig
  • Zacht
  • Ik eet geen broccoli

0 stemmers

Heel kort gekookt en dan even kort wokken in sesamolie :star_struck:

12 likes

Ik kan die structuur echt niet aan

2 likes

Nou ik vind dat ik inderdaad een prima salaris heb, maar ik ben alleen en heb behoorlijk hoge vaste lasten. Als ik dan kijk naar wat er over blijft per maand om vrij te besteden, dan is mijn smaak duurder dan wat ik daadwerkelijk kan kopen. En dat gaat dan niet om dure designer dingen ofzo.

Als ik bijv zou samenwonen en 400 per maand kwijt zou zijn aan wonen, dan zou ik vinden dat ik veel geld had omdat er dan flink wat geld te besteden zou zijn per maand.

3 likes

Nou ik rekende ze niet mee in de vraag die gesteld werd, of ik veel geld heb en een dure smaak? Omdat ik smaak hebben niet perse vind vallen onder je woonlasten/zorgverzekering etc? Smaak vind ik meer gaan over waar je geld aan uitgeeft als het gaat om eten/kleding/interieur?

Dus als ik kijk naar het geld dat ik kan besteden aan dingen die over het hebben van ā€˜smaak’ gaan, heb ik een duurdere smaak dan dat ik me zou kunnen veroorloven omdat ik dan mss wel een lekker salaris heb, maar daar dus minder van over blijft dan je zou denken.

3 likes

Ik denk dat als mensen denken aan veel geld hebben, ze eerder denken aan het geld dat ze overhouden om te sparen/vrij te besteden dan dat ze denken ja ik heb idd veel geld want ik betaal €1800 huur pm

13 likes

Is wel een bijzondere interpretatie. Ik stem ook ā€˜veel geld, veel smaak’, maar ik kan een heel groot deel van de dingen die ik zou willen echt niet zomaar kopen.

12 likes

Ik vind het mbt woonlasten en of dat ā€œmeeteltā€ in hoe rijk je bent wel dat het uitmaakt of je ergens voor de lol bent gaan wonen of uit ā€œnoodzaakā€/omdat je er vandaan komt bijvoorbeeld. Tuurlijk als je het kan betalen om in de randstad (of California haha) te wonen in iets anders dan sociale huur dan verdien je waarschijnlijk gewoon veel geld, anders zou je noodgedwongen vertrokken zijn of er niet heen gegaan zijn. Dus daar valt objectief verder niet aan de tornen. Maar als je het wel kan betalen maar verder bijna niets overhoudt snap ik wel dat je niet vind dat je veel geld ā€œhebtā€ (heb je misschien ook niet want het verdwijnt dus allemaal).

En sommige lasten heb je misschien ook niet zoveel keuze meer in (ik noem een studieschuld van 90k haha)

3 likes

Maar in Nederland woont toch echt niemand met een stevig inkomen ergens uit pure noodzaak? Ik wil de huizencrisis echt niet bagataliseren, maar het grootste deel heeft gewoon keuze en kiest gewoon niet voor de goedkope optie en dat kan je omdat je veel geld hebt. Balen van dat je voorkeursoptie niet beschikbaar is omdat er voor jou nog 10 anderen zijn is echt zuur, maar dan denk ik ook; read the room.

Nog los van dat een studieschuld van 90k ook een keuze is, maar dan start ik nu vast een andere discussie.

7 likes

Ik stemde dus veel smaak maar niet het geld om te kunnen kopen wat ik wil.

Idd beetje wat @Spaarlamp en @boonie zeggen. Ik zeg ook nergens dat ik mijn salaris niet boven modaal vind ofzo? Ik zeg alleen dat ik lekker verdien, maar niet daadwerkelijk veel geld over houd om naar wat mijn smaak is te spenden. En dat heeft idd te maken met hoge woonlasten, studieschuld en andere vaste lasten waar echt heel veel van mijn inkomsten naar toe gaan.

Tuurlijk kan ik er voor kiezen om in Schubbekutteveen te gaan wonen en daardoor 1/3e van de woonlasten te hebben. Maar ik heb idd wel de luxe om ervoor te kiezen om in een grote stad te willen blijven. Je hoort me ook nergens miepen dat ik mezelf skeer vind, het enige wat ik zeg is dat mijn smaak duurder is dan waar ik m’n geld aan kan uitgeven.

11 likes

Nee in Nederland geen pure noodzaak en daarom staat er ook /omdat je er bijvoorbeeld vandaan komt. Ik zeg toch ook dat er objectief niet aan te tornen valt dat je veel geld verdient. Maar als je bijvoorbeeld uit de randstad komt, daar bent opgegroeid en al je vrienden en familie daar hebt, dan vind ik het niet zo makkelijk om in Drenthe te gaan wonen omdat de lasten daar lager zijn ook al heb je daar verder helemaal niets. Dusja, als je het wel kan betalen in de Randstad (verdien je dus objectief veel geld), maar als je dan bijna geen geld over houdt aan andere dingen, snap ik wel dat het niet voelt alsof je veel geld ā€œhebtā€.

En verder ja natuurlijk het is als je 17/18 bent een keuze om te gaan studeren en als je gaat studeren soms een keuze om (veel) geld te lenen (en soms noodzaak). Maar goed, als je die schuld eenmaal hebt op je 30e speelt het ook wel mee in beleving van hoe rijk je bent en hoeveel geld je overhoudt en wat je wel of niet kan opbouwen.

2 likes

Ik snap precies wat je zegt, maar ik denk hier gewoon anders over. Er is een wereld tussen randstad dicht bij de binnenstad en Drenthe. Net als dat er een wereld is tussen gaan studeren en lenen en 90k. Uiteindelijk zit het gross van de mensen die dit soort betogen houdt met studieschuld in een zeer riant koophuis of luxe appartement te doen alsof die tussenwereld niet bestaat en al die gemaakte keuzes die wat je uiteindelijk over houdt omhoogjagen noodzakelijk zijn. Tuurlijk willen we allemaal meer geld overhouden, maar als je nog aanzienlijk zou kunnen downscalen snap ik echt niet waarom we ineens gaan doen alsof we vaste lasten buiten de equation moeten houden.

9 likes

Ik heb verder niet gezegd dat we vaste lasten buiten de equation moeten houden ik zeg alleen dat ik wel begrijp dat het kan voelen alsof je weinig geld hebt. Maar okĆ©, we zijn het inderdaad oneens. @Lula ik heb het verder niet eens over m’n eigen situatie gehad, ik heb ook braaf gezegd medium geld te hebben.

Mensen vergeten gewoon dat het een enorme luxe is om een keuze te hebben, in alles. Dankzij het hoge inkomen kunnen kiezen waar ze gaan wonen, ookal is het enorm duur en kun je janken over hoge lasten, het is een keuze die je hebt kunnen maken. Voor de minder bedeelden valt er niks te kiezen.

Ik ben nu voor het eerst in mijn leven een trip naar buiten Europa aan het plannen, enorme luxe dat ik dat kan doen! Maar ik heb dus de topics over vakanties en Noord Amerika zitten doorspitten voor tips en als ik zie hoeveel geld mensen er soms jaarlijks tegenaan smijten om op vakantie te gaan. You do you, maar het is een keuze die je hebt kunnen maken, en dus ook een luxe.

25 likes

Ik denk dat je op ā€œmijn redenatieā€ doelt maar ik heb dus niet gezegd dat we kunnen steggelen over rijk of niet rijk op basis van persoonlijke situatie, ik heb alleen gezegd dat ik mij kan voorstellen dat het niet voelt alsof je rijk bent als je weinig geld over houdt zonder exorbitante uitgaven te doen als je bijvoorbeeld in of rondom de stad woont. Maar dus ook dat je objectief gewoon rijkt bent als je het je kan veroorloven in de stad te wonen.

Er is niemand die zegt dat jij super rijk bent volgens mij.

4 likes

Jezus wat een onzin zeg om zo te reageren. Misschien is jouw reactie hierop ook wat overdreven. Ik zeg letterlijk: objectief rijk, subjectief misschien niet/minder.

En verder had ik het niet eens over mezelf :v:

Maar dat is het denk ik ook, je zit in een bubbel en dan ga je vergelijken met de mensen in die bubbel. En dan is er al snel iemand met nog meer geld, of lijkt wat je zelf hebt meer doorsnee. In Nederland heb ik ook een heel gepriviligeerde bubbel, als ik alleen al kijk wat mijn vriendinnen en familieleden (inclusief ikzelf) deze zomer aan vakantieplannen hebben met hun gezin is dat echt bizar.

Ik heb hier een wat gemengdere vriendenkring en dan voel je jezelf al snel veel rijker, omdat je ziet dat zij niet kunnen doen/kopen wat jij wel doet.

En wij zijn ook gewoon rijk, ik verdien belachelijk veel en mijn vriend ook (we zijn wel wat ouder dan het gemiddelde hier, maar alsnog is het enorm veel geld). Maar mijn vriend ziet dit niet, hij blijft onze situatie vergelijken met zijn bubbel. Terwijl als je objectief kijkt we in de bovenste paar procent van de statistieken zitten.

4 likes

Ik denk dat naast de eigen bubbel ook social media wel een belangrijke rol speelt in waarom zoveel mensen objectief gezien veel geld hebben maar gevoelsmatig weinig of medium geld. Ik denk dat mensen vaak vergelijken met hun eigen geprivilegieerde bubbel en (onbewust) met wat je op social media ziet. En als jij dan ziet wat je allemaal niet kan of hebt dan ga je je automatisch minder rijk voelen.

Als je ziet dat mensen huizen van >5 ton kopen, twee keer per jaar op vakantie gaan, daarnaast nog een stuk of drie stedentripjes, wekelijks in de horeca zitten, altijd de nieuwste outfits etc. en jij zit zelf in je huurhuis van 1500 euro per maand, gaat 1x per jaar op vakantie en nog een weekendje weg, gaat ieder maand een keer uit eten etc. dan vergelijk jij je daarmee waardoor je je niet zo rijk voelt als je eigenlijk bent. Ik denk dat daar die discrepantie tussen gevoel en realiteit vandaan komt.

5 likes