Ligt heel erg aan de verhouding tussen de ouders en grootouders lijkt me. In mijn leven waren al mijn grootouders heel belangrijk, maar mijn ouders hadden ook een goede band met hun (schoon)ouders (en nog steeds met de enige nog levende, ook mijn vader die al meer dan 35 jaar niet meer met mijn moeder samen is heeft nog steeds regelmatig contact met mijn oma/zijn ex-schoonmoeder). Ik was ook bijna elke schoolvakantie wel (een deel) bij mijn grootouders bijvoorbeeld, want mijn ouders moesten werken, zag ze meerdere keren per maand en ging er altijd met heel veel plezier heen.
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat als je geen sterke band met je ouders hebt, of heel ver weg woont, dat het belang van de grootouders dan ook minder wordt. En dan bedoel ik wel echt ver weg, niet Nederlands āmeer dan 30 minuten met de auto is verā ver weg - mijn dichtstbijzijnde opa en oma woonden op dik 1,5 uur rijden, de andere op meer dan 2.
Edit: en het ligt er natuurlijk ook aan hoe belangrijk de grootouders in kwestie zelf willen zijn. Als ze er weinig/geen behoefte aan hebben werkt het natuurlijk ook niet, dan moet je het ook niet af willen dwingen