Ik denk soms wel is die is crazy bij iemand met een mondkapje maar dat komt dan niet door het mondkapje… misschien denken de dragers van wel
Op Twitter heeft iedereen het over extreemlinks D66
Wat is IJBOL?
- Ik heb dit nog nooit gezien
- Een afkorting
- Een Nigeriaanse term
0 stemmers
Het is I Just Burst Out Laughing; is uit de msn tijd maar ik dacht heel lang dat het een Nigeriaans woord voor fun was ofzo, weet niet waarom maar het oogde heel Nigeriaans voor me
Nou heb ik heel wat uren op msn doorgebracht maar nog nooit gezien (of verdrongen)
Wie is er meer Nederlands?
- Iemand met Nederlandse ouders, grootouders, die geboren en getogen is buiten NL en geen Nederlands spreekt
- Iemand met niet-Nederlandse ouders, grootouders die hier geboren en getogen is en Nederlands spreekt
0 stemmers
Is degene met Nederlandse ouders een Nederlander?
- Alleen als diegene een paspoort heeft
- Ja sowieso ook zonder paspoort
- Nee ook met paspoort niet
0 stemmers
Als diegene is opgegroeid in Amerika, dan is het:
- Een Europeaan, want afkomst is Europees
- Een Amerikaan, want geboren en getogen daar
- Beiden
0 stemmers
Diegene is Nederlands als ik tegen mn Engelse vrienden kan zeggen ‘wist je dat die Nederlands is.’
Cobie Smulders bijvoorbeeld.
Wie van deze twee is meer latina?
- Jenna ortega (brunette), haar overgrootouders zijn vanuit PR en Mexico naar USA gekomen, zij en haar (groot)ouders spreken geen Spaans en hebben alleen de Amerikaanse nationaliteit
- Anya taylor joy (blondine), haar (over)grootouders zijn grotendeels Europees, maar zij is opgegroeid in Argentinië, heeft de nationaliteit en spreekt Spaans als eerste taal
0 stemmers
Het is een enorm hot topic op Spaanstalig Twitter haha. Die vinden dat Jenna zich geen latina mag noemen, maar in de VS richten ze meer op afkomst dan op taal/nationaliteit dus daar is ze wel latina.
Nouja het is opzich wel interessant toch dat bijna iedereen hier de meest Nederlandse aanwijst als degene die hier getogen is en de taal spreekt, maar dat het ineens anders is als het om een latina draait?
Ja ik merkte bij mezelf ook dat ik dus best veel waarde hecht aan uiterlijk. Amerika heeft zo een immigrantenverleden dat ik dan denk ja, een Peter die daar geboren is en getogen is vind ik mss ook wel Europees Amerikaans, maar het verschil lijkt me niet mega dus zou alleen Amerikaans ook gewoon logisch vinden klinken. Zou het daarentegen gaan om iemand met een (zichtbaar) Aziatische afkomst bijv dan zou mijn antwoord toch anders zijn. Ook omdat Amerikanen dat onderscheid ook lijken te maken.
Ja oneens haha, mijn oma’s zus is naar Amerika geëmigreerd en haar kinderen en kleinkinderen spreken geen Nederlands en hebben geen paspoort, voor mij zijn dat 100% Amerikanen, die weten echt niet hoe het is om hier te wonen.
Maar het is idd persoonlijk ook, maar vond het wel opvallend dat mensen bij de latina niet stemmen en bij die andere wel duidelijk een keuze maken.
Etnisch is anders misschien, want er is geen ethnische groep latino, althans in Latijns Amerika niet. Je kan Aziatisch-, Europees-, Afro- zijn maar je blijft latino, het is niet of ze indigenous mensen meer Latino vinden dan witte latinos. Maar in de VS zien ze latino vaak wel als ethnische groep, aka bruine mensen.
Ik vind het ook een interessante vraag. Denk dat het voor mij vooral afhangt waar diegene opgroeit. Bijvoorbeeld iemand die op 6-jarige leeftijd naar Nederland is gekomen en hier verder opgroeid, beschouw ik als Nederlander.
Maar dat betekent tegelijkertijd ook niet dat diegene diens culturele of etnische afkomst moet vergeten, dit kan naast elkaar bestaan.
Heb Anya gegoogeld en volgens wikipedia is ze trouwens op haar 6e naar Londen gekomen. Op basis daarvan zou ik zeggen dat ze zowel Brits als Latina is.
Ik mis de optie: dat mogen ze lekker voor zichzelf beslissen. Groetjes Whitey McWhitecracker.
Was het bij Jenna ook niet zo dat zij in interviews voor meer representatie van Latina’s in films uitsprak? Volgens mij vonden mensen dat krom.
Ik vind sommige Nederlanders die al generaties in de VS wonen ook geen Nederlanders. Zijn (van wat je van die Hollandse dorpen ziet) enorm conservatief en hebben een heel vooroorlogs idee van ons land. Dat zag je toen ook bij die Hoekstra.
Ja dat vind ik ook hoor, maar dat maakt een saaie poll
De trigger was een Amerikaanse latina (ff los van hoe je je erover voelt iemand met de Amerikaanse nationaliteit en Engelse spraak maar afkomst uit Latijns amerika) die Jenna (ook Amerikaanse latina) vertelde dat ze latina genoeg was.
En toen werden alle mensen die haar niet-latina vinden getriggered haha.
ben je wel eens ontslagen?
- ja, meerdere keren
- ja, een keer
- ja, vanwege een werksituatie
- ja, vanwege bezuiging
- ja, andere reden
- nee, nog nooit
- nvt
0 stemmers
heb je wel eens ontslag genomen?
- ja, meerdere keren
- ja, een keer
- nee, nog nooit
- ja, had ander werk gevonden
- ja, vanwege een privesituatie
- ja vanwege een werksituatie
- ja, vanwege een andere reden
- nvt
0 stemmers
Ik denk dat je je echt in dat laatste vergist: de mensen die hier actief zijn hebben allerlei kenmerken gemiddeld meer of juist minder dan de algemene bevolking.
Als je denkt aan dingen als inkomen, opleidingsniveau, politieke oriéntatie enzovoort dan zie ik toch wel een heel duidelijk profiel.
Ben destijds bij mijn bijbaantje ontslagen. Ik had vakantie aangevraagd, was goedgekeurd, maar dat ging allemaal nog gewoon met fysieke brieven.
Ik was mijn goedkeuring kwijt geraakt, maar normaal is dat geen probleem.
Nu wel, want ik werd ingepland. Dus ik had aangegeven dat ik vrij had gevraagd etc. en ik ben gewoon op vakantie gegaan.
Toen ik terugkwam ben ik ontslagen haha😅
Vond ik toen wel echt heel erg en beschamend, terwijl ik echt 100% gelijk had.
Ontslagen als in niet door m’n proeftijd heen bij m’n bijbaan op m’n 18e doet nog steeds pijn haha
Was in een relatief chique restaurant in Utrecht en hoewel ik het er nog steeds mee oneens ben was ik ook niet super goed in de bediening/vond ik het niet zo leuk