Bij mij ook op latere leeftijd. Zo’n 10 jaar geleden nu. Was wel echt nodig. Herstel was verschrikkelijk.
Ze zijn wel weggehaald maar blijkbaar niet erg goed want ze zijn ook weer teruggegroeid. Toen ik in mijn twintiger jaren vaak keelpijn had suggereerde de dokter namelijk om ze eens weg te laten halen want ze waren zo vaak ontstoken. Maar nooit gedaan want ben mijn kindertrauma van boze verpleegkundigen met rakeltjes nooit te boven gekomen
Ja, het was bij mij ook geen fijne ervaring (maar dat kwam vooral door de narcose en niet door de ingreep en het herstel daarvan).
Heb het even opgezocht en het was in 2018 @Foefjeisthuis.
Ik heb ze vroeger wel gehad, maar die vallen op een gegeven moment uit je oren.
Oh wist ik niet lol, maar bedoel idd wel met de poll of je ze als kind hebt gekregen
Bij mij zijn ze idd ook teruggegroeid!
Ja buisjes ook! Buisjes mocht ik dan weer niet van de dokter terwijl ik wel oorproblemen heb. Er is wel 3x vocht achter mijn oren weg gehaald, 1x als baby, 1x als peuter weer vocht achter mijn oren + mijn neus amandelen en dat ik 4 jaar was dus nog een keer oor, neus en keelamandelen.
Jaa van mij en mn siblings allemaal al vrij vroeg. Ik ben van 1993
Kwam er pas een paar jaar geleden achter dat dit helemaal niet meer zo gebruikelijk is nu??? Een vriendin van mij heeft het op latere leeftijd weg laten halen (en idd herstel was hels voor haar) en daar hoorde ze dus dat ze dat voortaan helemaal niet meer zo snel doen. Ik dacht dat het een soort moetje was
Toen ik een paar jaar geleden (4 ofzo) op de kinderafdeling werkte, was het echt lopende band werk hoor, amandelen verwijderen. Was dan een paar ochtenden per week dat dat gedaan werd en was altijd propvol. Ze zeiden wel altijd dat hoe jonger het gedaan wordt, hoe minder last de kinderen er van krijgen ofzo? Maar het verschilde natuurlijk wel altijd per kind.
Ik kom uit 86 en de mijne zijn ook pas verwijderd in 2012, toen ik dus 26 was. Had wel gemiddeld 7 keelontstekingen per jaar.
Haha nou niet echt scam als in alleen maar doen om geld te verdienen oid (want dat verdien je er niet aan), maar de inzichten zijn afgelopen 30 jaar wel veranderd. Toen werd oprecht gedacht dat het effectief was en het de nadelen van een chirurgische ingreep al snel waard was. Inmiddels blijkt dat het verwijderen van keelamandelen eigenlijk aleen zinvol is als kinderen extreem vaak ernstige keelontstekingen hebben (meer dan 5 per jaar oid). Dus de indicatie is idd wel veel strenger.
Gelukkig want heb opeens flashbacks naar mn KNO-coschap ochtendje per week ‘sluderen’, nou ik kan je zeggen, die amandelen laten niet vanzelf los dus gaat er best hardhandig aan toe
Haha ja zo bedoel ik de scam inderdaad! Het is niet dat ik mijn kno arts er van verdenk dat hij een ferrari heeft gekocht van mijn amandelen .
Maar meer dat echt iedereen gewoon die operatie kreeg. Vooral met 4-5 jaar een soort standaard dingetje van hup dan ben je er maar vanaf en als kind heb je er minder last van.
@anon86562306 je zou dan juist denken dat jij de operatie wel veel eerder nodig had!
Zoooo, dit is een herinnering die ik volledig weggestopt had
Nou over relatief kleine ingrepen die bij kinderen aan de lopende band worden uitgevoerd gesproken: aan besnijdenissen kan wel prima geld verdiend worden. Het is geen ingewikkelde ingreep en mag door elke arts die zich bekwaam genoeg voelt uitgevoerd worden. Wordt (als er geen medische indicatie is) niet verzekerd dus lekker cashen.
@Insouciance haha ja ik had het ook diep weggestopt maar toen maakte ik net de fout om te gaan googlen hoe die ingreep ook alweer werd genoemd. Kwam ik op deze column uit en tja…nu is alles weer terug Blog Marooi - Te vroeg om te sloederen | medischcontact (triggerwarning: niet voor als je een zwakke maag hebt, wordt vrij expliciet omschreven allemaal. Dus als je niet wilt weten wat je eigenlijk echt als 5-jarige is aangedaan vooral niet lezen.)
Ik heb ooit toen ik 14 was breezer gedronken, maar al die andere Bacardi soorten ken ik niet.
M’n neus amandel is verwijderd toen ik ergens in de 20 was. Keelamandelen heb ik nog. Waar moet ik anders m’n amandelsteentjes groeien?
Mijn kind is 2 en die heeft een jaar geleden al buisjes gekregen en zijn de neusamandelen verwijderd. Ik was een van de eerste op de ochtend in het uitslaapkamer met haar en het ging echt aan de lopende band door. 4 zalen naast elkaar met alleen maar kinderen van 1 tot 10 jaar (denk ik). Allemaal eerst janken wanneer ze wakker worden, dan ging overal de tv/ipad aan, kreeg iedereen een ijsje, daarna wat te eten en mochten ze weg. (En ik uren daar kind wiegen want te klein om iets te snappen of ijs in de mond te duwen).
Mijn dochter kreeg buisjes en dat is ook mega lopende band werk. Lekker met acht kinderen tegelijkertijd in een zaal uitslapen, en als er 1 weg ging kwam er binnen vijf minuten een nieuw kind binnen.
Mijn dochter werd niet goed wakker dus ik heb er een hele tijd gezeten en echt iets van 30 kinderen zien komen en gaan
Haha ik weet nog dat ik tijdens “het ochtendje sluderen” die kinderen in die metalen bedjes/boxen net biggen vond die naar de slacht gingen.
Omg ik was dit ook helemaal vergeten maar wat een horror inderdaad. Wel heel accuraat opgeschreven in deze blog, zie de instrumenten ineens ook weer voor me
Ja zo’n heel stroef gevoel op mn tanden kreeg ik er altijd van. Tegenwoordig minder