Ik was 7/8 en wilde elk weekend bij twee vriendinnen (zusjes) slapen. En elk weekend kon mij vader me 's avonds laat weer ophalen omdat ik heimwee had, haha. En toch elke week weer stug proberen, zowel mijn ouders als de ouders van mijn vriendinnen vonden het prima. En heb er, ondanks de heimwee, zulke goede herinneringen aan!
Haha nou moeilijk te zeggen natuurlijk?? Zal niet aan dit ene incident liggen maar ben niet bepaald veilig gehecht/mentaal mega stabiel nee
En verder maakt het mij ook niet uit maar vind het wel frappant en ken verder geen mensen die hun drie maanden oude baby graag twee weken ergens achter laten - en is zeker in contrast met dat mensen hun kind nu blijkbaar überhaupt niet laten logeren om welke reden dan ook? Daarom zei ik het
Ik vind het ook echt lastig want tuurlijk zou ik het mijn eventueel toekomstige kinderen gunnen om ergens te logeren/op kamp te gaan etc. maar ik ben ook wel echt bezorgd. Misschien lichtelijk beroepsgedeformeerd ook, ik zou er wel echt moeite mee hebben mijn kind uit logeren te sturen of op kamp te laten gaan. Ik zou niet alles willen ontnemen, maar veiligheid wel boven alles. Als hij of zij wil slapen bij een vriendinnetje die bij alleen een moeder woont helemaal prima. Bij mannen in huis, tsja sorry moet ik toch echt 1000 x over nadenken.
Ik ben sws een overbezorgd typje, ben ik al met mijn huisdieren
Nou maar ik vind deze bezorgdheid dus wel terecht. Statistisch gezien gebeurt de meeste rotzooi toch met mensen die het kind ākentā ipv stranger danger? En dit is iets wat, ALS het gebeurt, een afschuwelijke en ver reikende impact heeft. Dan ben ik maar overbezorgd.
Ben ik met andere dingen helemaal niet. Speel naar, klim maar, doe maar, probeer maar. Je zal mij niet de hele tijd horen roepen nee kijk uit niet doen pas op gevaarlijk etc.
Maar dit⦠tsjah. Dan maar overbezorgd.
heb/had jij heimwee?
- ja altijd gehad
- vroeger wel nu niet
- vroeger niet nu wel
- nee nooit gehad
- anders??
0 stemmers
At jij als kind thuis veel vlees?
veel = 6 vd 7 avonden vlees op tafel
of 5 vd 7 maar dan wel bijv vlees op brood als ontbijt/lunch oid
- Ja
- Nee wij aten vegetarisch thuis
- Nee wij aten af en toe vlees
0 stemmers
En hoe is dat nu?
- Ik at als kind veel vlees, eet nu vega(n)
- Ik at als kind geen vlees, nu nog steeds niet
- Ik at als kind geen vlees, nu wel veel
- Ik at als kind geen vlees, maar nu af en toe
- Ik at als kind af en toe vlees, maar nu veel vlees
- Ik at als kind af en toe vlees, maar nu geen vlees
- Ik eet nog steeds dezelfde hoeveelheid aan vlees (veel!)
- Ik eet nog steeds dezelfde hoeveelheid vlees (af en toe!)
0 stemmers
en nu
- Vader eet vega(n)
- Moeder eet vega(n)
- Vader eet veel vlees
- Moeder eet veel vlees
- Moeder eet af en toe vlees
- Vader eet af en toe vlees
- Mijn broer/zus eet ongeveer hetzelfde als ik
- Mijn broer/zus eet anders dan ik
0 stemmers
Maar hoe vaak gebeurt er nou echt zoiets?
Vroeger was het Ć”ltijd vlees, nu eten mān ouders (geĆÆnspireerd door vegan maaltijden van ons) ook een 1 of 2 dagen in de week geen vlees. Maar dat zou ik dus niet āsoms vleesā noemen.
Waarschijnlijk vaker dan je denkt en waarschijnlijk gaat het vaker goed dan niet goed, maar ALS het niet goed gaat en er gebeurt zoiets dan is de impact mij te groot om dat risico te lopen. Dan vergeef je het jezelf nooit meer en is je kind mogelijk voor het leven getekend.
Mijn kind mag prima uit logeren en kamp, zodra ik zeker weet dat hij goed snapt wat wel / niet normaal is, grenzen kan en durft aan te geven en goed kan uitleggen of er iets gebeurd is en zo ja, wat. Dan maar een paar jaartjes later.
Anders: als kind veel vlees, nu af en toe
Jawel! Dat staat toch ook in mijn eerste reactie? Als dat ook meetelt moet ik mijn stem aanpassen, want hij logeert wel bij mijn ouders (die ik ook volledig vertrouw). Niet zo vaak, maar gewoon af en toe. Laatst ook twee keer een nachtje bij ze in de camper gelogeerd toen ze daarmee op pad waren etc. En dus een keertje bij mijn broer ook. En hij speelt heel veel en vaak met zijn neefjes en nichtje etc.
Ik doel meer op logeren bij vriendjes waarvan ik de ouders alleen ken van kletsen op het schoolplein of een kamp met begeleiders die ik niet ken etc.
Wat vreselijk dat dit je overkomen is. Ben het helemaal met je eens dat het altijd en overal kan gebeuren en dat ik me ook niet door die angst wil laten leiden, maar ik merk dat ik een hele nacht ergens verblijven, waarin het toch makkelijker is voor een potentiƫle dader om stiekem iets te doen, me meer tegenstaat. Zal vast niet rationeel zijn, maar het is waar ik nu wel mijn keuze op baseer.
En wij doen inderdaad precies hetzelfde als jij: heel vroeg al begonnen met seksuele voorlichting en uitleggen wat wel en niet normaal is qua aanraken, hij hoeft nooit iemand een knuffel of kus te geven als hij niet wil en als iemand dat probeert af te dwingen zijn we daar heel fel in etc.
Ja goeie, dat doen wij ook inderdaad. Proberen ook echt al heel duidelijk het verschil uit te leggen tussen een verrassing (dus bijv als hij even geheim moet houden wat voor cadeautje we hebben gekocht voor papa, dat dat wel mag) en een geheim. En ja dan hoop je maar dat je je kind daarmee goed genoeg voorbereid op de naarheid die helaas bestaat bij mensen.
Vlees stond dagelijks op tafel, maar ik weigerde het altijd te eten of met heel veel strijd Op mijn 12e hebben mijn ouders het maar opgegeven en kon ik eindelijk vega worden.
ik wist dat ik een optie zou vergeten haha
Nou gemiddeld is 1 kind per basisschoolklas slachtoffer van seksueel misbruik. Dat is echt veel toch?
Dat is een combi van misbruik op de sportclub, tijdens kamp, door familieleden op verjaardagsbezoek, ouders die hun kind langdurig misbruiken etc en geen idee hoe vaak dat gebeurt tijdens logeerpartijtjes,
maar ik vind het niet gek dat je als ouder er meer over nadenkt en dat het anders voelt als je kind een nacht of weekend van huis is en je helemaal geen toezicht kan houden. Als het misgaat kan het lang misgaan, ik kan me voorstellen dat dat anders aanvoelt dan een speelafspraak na school.
Mijn ouders eten soms vega en vinden dat lekker. Vooral vega kroketten hahaha! Maar mijn broer is echt een zeikerd en vleeseter gebleven. Die had na een barbecue nog een doosje vega worsten over en een doosje frikandellen van een ander feestje. Stuurt hij in paniek dat ik langs moet komen om het te eten, want hij en zijn vriendin eten dat echt niet. Alsof het fukking vies is en hij er dood van gaat.
Nee nog erger. Straks vindt āie het lekker en wordt hij vegetariĆ«r. Of nog erger een veganist.
OMFG nou zal ik je wat vertellen⦠hij ging op zoek naar een kinderopvang. Viel er een kinderopvang af, omdat de kinderen daar vegan lunchen
Alsof een boterham met jam en limonade niet vegan is
Ik vind het helemaal niet heel raar eigenlijk? Maar ik was 6 weken toen ik mee ging naar het buitenland naar familie en mijn ouders daar me bij mijn oma lieten en zelf ergens anders met zān 2 ertussenuit gingen. (Werden nog even kort teruggestuurd om mān eigen paspoort te maken omdat ze niet doorhadden dat je niet weg kon met het vliegtuig zonder je kind als je een gedeeld paspoort hebt haha).
Ik was met mensen die helemaal gek op me waren en mijn ouders konden zich even opladen.