Stel je persoonlijke vraag #51

Oh dit doet me denken aan een oude collega die vroeg of er vlees in mn lunch zat (chili) en toen ik nee zei reageerde als een soort vampier op knoflook.

Ten eerste, ik was niet van plan met je te delen, ten tweede, alsof je zelf smeerworst op een oreo smeert.

Zo vermoeiend.

7 likes

Ik ben echt trots want heb mijn ouders beĂŻnvloed en nu is mijn moeder ook vega sinds een paar jaar en vader voor 95% :partying_face:

Maar verder heb ik weinig tot geen vertrouwen in boomers en geen vlees eten want ik heb vorige week nog ruzie gemaakt op werk omdat een stel boomers het nodig vond om zelf vleeswaren mee te nemen uit protest omdat we een teamuitje hadden op een locatie waar alles vegetarisch was. En het was echt zoooooooo’n lekkere lunch met salades, broodjes, dips allemaal zelf gemaakt, echt extreem uitgebreid. Maar omdat ze boos waren en het betuttelend vonden dat er geen keuze was gingen ze eerst heel veel zeuren en daarna zelf eigen broodjes met vleeswaren meenemen. En het heeft gewerkt ook want de baas heeft beloofd nooit meer naar deze locatie te gaan (terwijl het echt een geweldige plek is). En ps. dit is niet in een gehucht in een uithoek van Nederland (overigens respect voor uithoeken in Nederland), maar dit zijn ambtenaren in een stad in de Randstad. Sorry geen antwoord op deze poll maar ben nog steeds boos.

11 likes

Sorry, laat.

Maar als kind was ik een eetzeikerd, ik lustte bijvoorbeeld geen Frans brood en croissant, friet, pizza, appelmoes etc. Random dingen, maar sommige dingen vond ik vies en anderen dingen niet en er was geen patroon. Ik weet niet hoe maar m’n moeder kon altijd voorspellen waar ik wel en niet een probleem mee zou hebben, dus dan gaf ze me iets te eten en zei ze “dat vind je lekker!” En dat was dan ook altijd zo :thinking:

Misschien was dit polder psychologie, maar ik at dus wel ALLES wat m’n moeder me gaf dus ze wist dat kennelijk ?

8 likes

Ja ik vind dit ook niet raar hoor. Heb zelf als baby ook een week bij opa en oma gelogeerd terwijl mn ouders op vakantie waren. Opa en oma vonden het leuk, m’n ouders konden relaxt op vakantie en ik kan me er niks van herinneren maar ben vast prima verzorgd en heb er niks aan over gehouden. En dit was uiteraard nog ver voor de tijd van mobiele telefoons e.d. dus denk dat ze wellicht een keer gebeld hebben hoe het ging en me verder wel weer zagen na de vakantie.

5 likes

Wat ik de kinderen leerde bij dit soort lessen is dat een goed geheim altijd een einddatum heeft. Zoals jullie nu verrassing omschrijven. Maar een geheim zonder einddatum is altijd fout.

23 likes

Nemen kinderen volgens jou nu meer ruimte in dan toen jij zelf kind was?

Met meer ruimte innemen bedoel ik gillen, door volwassenen heen praten, voor mensen hun voeten heen rennen, met speelgoed op tafel slaan etc.

• Ja
  • Nee
  • Let ik niet op / geen idee

0 stemmers

Voor de ja stemmers:

• Kinderen van nu zijn drukker
  • Ouders van nu geven minder grenzen aan
  • Ik stemde wel ja, maar ik vind kinderen gewoon sowieso irritant
  • Ik stemde wel ja, maar ik denk dat ik helemaal geen realistisch beeld heb van hoe het ging toen ik kind was

0 stemmers

Ouders, hebben jullie het idee dat je vaak wordt beoordeeld op jouw opvoedstijl?

• Ja
  • Nee
  • Geen idee, let ik niet op

0 stemmers

Ik vind dit echt zoiets dat oudere generaties altijd over de jongere zeggen. Maar vroeger was het kinderen mag je zien, maar niet horen. Daarbij vergeleken is het al snel te aanwezig, maar het lijkt me ook niet heel gezond.

12 likes

Over dat laatste, soms denk ik wel dat mensen kijken en er iets van denken als ik weer ‘gentle parenting’-stijl de gevoelens van mijn kind aan het valideren ben maar dat we nu toch echt even schoenen moeten dragen omdat het regent, of wat dan ook. Maar nog nooit heeft iemand er een opmerking over gemaakt dus ik denk dat het wel meevalt. En anders judgen ze lekker stilletjes, dit werkt voor mijn kind en daar hebben ze het maar mee te doen. Verder een hartstikke net en braaf kind, maar het blijft een peuter.

5 likes

Groepen met kinderen zijn altijd al veel te luid geweest. Dat vond ik toen ik zelf kind was al en dat vind ik nog steeds. Eentje is over het algemeen ok (mits een beetje normaal opgevoed en geen schreeuwtantrums midden in de supermarkt), twee tot vier kan soms goed gaan, maar meer dan dat is automatisch eigenlijk altijd gewoon tyfusherrie.

Ook qua door volwassenen heenpraten en al die andere dingen, dat is niet meer of minder dan vroeger voor mijn gevoel (gewoon nog steeds veel :laughing:)

1 like

Het enige wat me opvalt qua meer ruimte innemen zijn die baby/kindertablets met geluid aan :sweat_smile:

3 likes

Wie nemen er te weinig ruimte in?

Meerkeuze

Heb alleen man/vrouw want anders wordt het te specifiek allemaal

• Niemand
  • Kinderen
  • Tieners
  • Vrouwen van boven de 25
  • Vrouwen van boven de 50
  • Vrouwen van boven de 75
  • Mannen van boven de 25
  • Mannen van boven de 50
  • Mannen van boven de 75

0 stemmers

3 likes

Ja ik vind dat oude vrouwen zo langzaam uit het zicht verdwijnen terwijl zij echt dragers zijn man.

6 likes
  • ja 100% wellicht zelfs causatie
  • nee

0 stemmers

is er een correlatie tussen (vaak) bananenbrood maken en saai zijn

2 likes

Als ik naar mezelf kijk; mijn ouders waren van mening dat kinderen onderdanig moeten zijn en alleen mogen praten als een volwassene dat zegt. Ik heb wel het idee dat ouders van tegenwoordig dit minder hebben.

3 likes

Zeker als je courgette bananenbrood maakt

3 likes

Jezus ik las dit als “wie nemen er te veel ruimte in” dus ik had vol overtuiging alle mannen-opties aangevinkt, vond de uitslag al zo raar

8 likes
Totaal ongevraagd pedagogisch advies

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar hou er wel rekening mee dat jonge kinderen helemaal niet zo goed snappen wat een geheim is. Het is op jonge leeftijd dus heel normaal dat kinderen vertellen dat oma stiekem snoep geeft, ook als er net aan oma beloofd is dat er niks verteld wordt. Naarmate kinderen ouder worden is een geheimpje hebben belangrijk. Ze ontdekken dat ze dingen niet kunnen vertellen en dat dat effect en functie heeft. Dat dat afstand creëert tot jou als ouder of juist nabijheid bij vrienden. Je kind stimuleren om altijd alles te vertellen kan dus ook averechts werken. Uiteindelijk hoop je dat je kind snapt dat er verschillende types geheimpjes zijn. Geheimen die je zelf hebt, die je met anderen deelt, die leuk zijn maar ook geheimen die naar zijn. Je kunt je kind dus ook uitleggen dat het ene geheim het andere geheim niet is en vertellen welke geheimen volgens jou belangrijk zijn om te delen. Uitleggen dat een kind prima dingen voor zichzelf mag houden, maar ook uitleggen dat jij hoopt dat je kind weet dat het altijd en zonder consequentie met jou mag delen, bijvoorbeeld geheimen waarvan je een naar gevoel krijgt, waarvan je verdrietig wordt, dingen die je eigenlijk helemaal niet voor jezelf wilt houden.

49 likes

Tering wat een losers

5 likes

Ben jij koopverslaafd?

• Ja 100%
  • Eerder wel dan niet
  • Weet ik niet
  • Eerder niet dan wel
  • Nee

0 stemmers

Ben jij onmisbaar op je werk?

• Ja, zonder mij gaat het fout
  • Mwah, deels
  • Weet ik niet
  • Niet echt
  • Nee, niemand is onmisbaar

0 stemmers

4 likes

Ben 6 weken weg geweest en had 40 ongelezen mails, totaal misbaar, zo zie ik het graag.

20 likes