Stel je persoonlijke vraag #52

Hoe belangrijk vind je het dat kinderen aan elkaar leren schrijven?

• Super belangrijk
  • Beetje belangrijk
  • Niet echt belangrijk
  • Helemaal niet belangrijk

0 stemmers

1 like

Ik dacht dat aan elkaar schrijven makkelijker te leren is voor kinderen en ook de fijne motoriek beter hielp. Maar ik weet het niet zeker, ik ga het nu googlen :sweat_smile:

3 likes

Er worden toch bijna geen anologen klokken meer gebruikt (want overbodig) waarom zou dat dan super belangrijk zijn? We leren kinderen toch ook niet meer hoe een floppy disk of een cassettebandje werkt.

7 likes

Het zal wel goed zijn voor de ontwikkeling van de fijne motoriek. Maar verder…Zolang het maar leesbaar is.

Ik had vroeger een klasgenootje die als enige met blokletters mocht schrijven in plaats van aan elkaar. Aan elkaar was zijn handschrift dusdanig dramatisch dat het niet te ontcijferen viel. Blokletters waren nog enigszins leesbaar

Hmm, blijkbaar is er niet veel recent onderzoek naar en hebben blokschrift en verbonden schrift allebei hun eigen voordelen. Ik ben voor allebei leren op school

Samenvatting

Motorisch gezien hebben blokschrift en verbonden schrift ieder hun eigen uitdagingen. Uit enkele onderzoeken kan geconcludeerd worden dat blokschrift in groep 3 makkelijker is aan te leren. In latere schooljaren is verbonden schrift vaak iets beter leesbaar, en tegen het eind van de basisschool leidt een persoonlijk, gemengd handschrift tot het hoogste schrijftempo. Ten slotte blijkt dat leerlingen met een hoge handschriftvaardigheid (blokschrift of verbonden schrift) in het algemeen hoger scoorden op spelling en stellen.

Uit onderzoek blijkt voorts dat leren schrijven is gerelateerd aan de cognitieve ontwikkeling. Blokschrift komt qua vorm meer overeen met de leesletters, en het leren van blokschrift lijkt daarom meer bij te dragen aan de ontwikkeling van de leesvaardigheid en het leren lezen. Verbonden schrift lijkt gerelateerd aan hogere spelling- en stelvaardigheden.

Of het schrijven in blokletters gevolgen heeft voor het lezen van verbonden schrift is vanuit de recente wetenschappelijke literatuur niet te beantwoorden. Op basis van een studie van 70 jaar geleden lijkt het zo te zijn dat het zelf verbonden schrijven geen voorwaarde is voor het lezen van verbonden schrift.

Voegt schrijven - blokschrift of verbonden - iets toe?

2 likes

Ik heb er zelf weinig verstand van, maar er is een stichting die zich hard maakt voor onzin omtrent schrijfonderwijs en die denken er wel wat anders over. Met hun methode heb ik zelf mijn hele handschrift kunnen verbeteren. Mocht je het nog interessant vinden;

3 likes

Ik zag een poosje geleden een item op het journaal dat jongeren dit niet goed kunnen. Maar nu gaan steeds meer scholen mobielloos. En moeten ze op een analoge klok in de gaten houden hoe laat de les begint en velen kunnen dat dus niet.

13 likes

In Europa heeft ieder dorp/elke stad een kerkklok. En veel openbare gebouwen hebben ook een analoge klok hangen. Best handig als je die kunt lezen.

14 likes

Wat zouden jullie doen als je een reanimatie cursus hebt, maar je super verkouden bent (incl. veel niezen en hoesten).
Er blijkt ook maar 1 pop te zijn (die wel schoongemaakt wordt maar oke).
Zou je gaan of niet? Ik ben in dit geval de verkouden persoon en twijfel zo… Wil ook niet de persoon zijn waarvan mensen denken of ik niet gewoon thuis had kunnen blijven, na Corona liggen die dingen toch anders heb ik het idee. (Heb gewoon een kantoorfunctie, deze training is niet nodig/essentieel voor mijn werk)

• Ik zou gaan
  • Ik zou niet gaan
  • Anders

0 stemmers

4 likes

Lekker je snot op die reanimatie pop

3 likes

Ja, dat leek mij dus ook heel goor. Maar collega’s vonden het raar dat ik hierover twijfelde en zeiden dat dat prima kan (zij zijn niet bij de training morgen)

Ja die hoeven geen mond op mond beademing op die pop doen, terwijl jij net vijf minuten geleden erin hebt gehoest met consumptie. Ik zou niet gaan

3 likes

Ik weet echt niet waar jullie komen, maar de wereld hangt toch nog steeds vol met analoge klokken? De makkelijkste manier om in de stad waar ik woon aan de tijd te komen is de kerktoren. Waarom zou je een kind tekort doen door dingen die nog in gebruik zijn niet aan te leren? Omdat een kleine minderheid het niet onder de knie krijgt?

@FrozenFlame niet gaan. Lastigste aan leren reanimeren vond ik hoe je goede mond op mond beademing doet en niemand wil met zijn mond op de plek waar jij net verkouden hebt lopen hijgen. De volgende cursus is zo gepland.

40 likes

Ik kan me nog herinneren dat ik op de basisschool sommen moest maken over hoeveel uren/minuten verschil er tussen twee tijdstippen zit. En die tijdstippen moest je dan van een analoge klok aflezen en dan stond erbij of het overdag of ‘s nachts was. En zo oud ben ik nou ook weer niet :thinking:.

(Ik vond het wel moeilijk, daarom weet ik het nog)

1 like

@Schaakmat @Shaaar Bedankt voor jullie reacties. Ik ging gewoon twijfelen door mijn collega’s.

Aan elkaar schrijven gaat geloof ik wel sneller, en het gaat er natuurlijk vooral om dat je veel schrijft en het zelf nog kan teruglezen voor je ontwikkeling maar ook omdat de handeling ervoor zorgt dat je dingen leert.

2 likes

Ik ben al incapabel maar ik heb het idee dat de nieuwe generatie er echt een van downies is.

Ze kunnen het slechtste lezen van heel Europa, het slechtste rekenen en niet eens fucking klok kijken of aan elkaar schrijven. Wat kan je dan wel?

44 likes

Maar ik ken echt niemand, behalve wellicht 80 plussers, die nog volledig aan elkaar schrijven, zoals geleerd op school… uiteindelijk wordt het een eigen handschrift ( al dan wel of niet leesbaar).

En sommige ‘ aan elkaar letters’ zijn ook zo onlogisch, de kleine s bijvoorbeeld of de r. Lijkt in geen velden of wegen op de blokletter s of r.
Ik vind dat zelf ook super verwarrend voor de kinderen die dus net leren lezen en schrijven.

2 likes

Ja klopt heb ik ook, maar als je dus alleen blokletters aanleert krijg je een minder snel handschrift en met een minder snel handschrift maak je ook minder schrijmeters etc.

1 like

Hmm ja hier kan ik wel inkomen. Als ik naar mijn eigen handschrift kijk ( die de laatste 10 jaar schrikbarend verslechterd is door niet tot nauwelijks schrijven), is dit ook een mix van blokletters en ‘aan elkaar’.

Eén ding weet ik wel, ik typ of praat sowieso sneller. :joy:

Ik zit echt even na te gaan hoeveel minuten per week ik iets met de hand schrijf. Ik denk dat dat echt onder de 5 minuten komt.