Stel je persoonlijke vraag #52

Familieopstelling op zich kunnen best nuttig zijn door connecties en patronen zichtbaar te maken, maar het gedoe eromheen maakt het wel een soort ‘geloof’. Ben een keer mee geweest met een vriendin naar een avond, want ik ben altijd wel te porren voor nieuwe belevenissen. Toen kwam er ook een verhaal over het ‘alwetende veld’ wat ontstaat, ‘ik weet niet hoe het werkt, maar het is zo’, waardoor iedere representant precies weet wat ie moet zeggen. Nu moest ik ook iemand spelen en ik dacht nou doe eens gek, speel gewoon mee voortbordurend op wat ik hoorde. En daarna komen mensen dan naar je toe of je net een magische belevenis hebt gehad, ‘voelde jij het ook’! Nou sorry maar ik ga daar slecht op, maar wel weer een interessante nieuwe belevenis :joy:

5 likes

Maar dan wel als toevoeging in bijvoorbeeld systeemtherapie edit zei ik als Spuit11 en nummer 456 :joy:

3 likes

Of deze :sob:
IMG_5261

14 likes

Zou je het geslacht van je kind willen weten voor de geboorte?

• Ja, en ik zou het ook met anderen delen
  • Ja, maar ik hou het tussen mij en m’n partner
  • Nee
  • Ik ben al eens zwanger geweest en heb het toen met anderen gedeeld
  • Ik ben al eens zwanger geweest en heb het toen tussen mij en mijn partner gehouden
  • Ik ben al eens zwanger geweest en wist het toen niet

0 stemmers

Zou je de naam van je kind voor de geboorte al delen met anderen?

• Nee
  • Ja, maar alleen met mensen die heel dicht bij me staan
  • Ja hoor, iedereen die dat wil mag het weten

0 stemmers

Stel, iemand die dichtbij je staat is zwanger en wil graag de naam waaraan ze denken met je delen. Het blijkt een echte Tragedeigh, zoals Log’han, Brenn’ley, Elyah’nor of Ella’noä. Diegene vraag wat je van de naam vindt.

• Ik lieg en zeg dat ik het een leuke naam vind
  • Ik probeer redelijk neutraal te blijven (NMSMVPE)
  • Ik geef aan het geen mooie naam te vinden
  • Ik geef aan dat het een belachelijke naam is en geef het zeer dringende advies een andere naam te kiezen
  • Dit zijn toch leuke namen?

0 stemmers

1 like

Het is ook vreemd. Ik heb dat bij een ggz traject gehad en ik dacht elke keer dat ik in een verborgen camera programma zat. Was afschuwelijk ongemakkelijk :sob::weary: en lachwekkend (terwijl dat dan niet sociaal wenselijk was). Nachtmerrie

2 likes

Ik heb nog nooit in het echt iemand gekend die zo’n naam gaf en vind lachen om babynamen heeeeeel vaak sick klassisme of racisme. Dus ik ben team baren of bek houden.

34 likes

Ik vind het hele gedoe omtrent geslacht echt overdreven nonsense. Geheimzinnig erover doen, gender reveal etc etc.
Als het aan mij had gelegen had ik het gehoord bij de
bevalling :sweat_smile: maar mijn vriend wilde het graag weten (en hier zit het in de nipt).

3 likes

Oke Chardonnay Mercedes

35 likes

Hoezo out je mijn zoon?? Straks gaan mensen hem nog pesten

Ben t denk ik deels wel met je eens, namen zijn natuurlijk ontzettend gebonden aan cultuur, regio, maar zeker ook sociaal milieu/status ed.

Maar wat je achtergrond ook is, je zal toch ook buiten je eigen ‘bubbel’ komen. En dan vind ik het lastig te begrijpen dat mensen hun eigen creativiteit/originaliteit belangrijker vinden dan wat voor invloed zo’n naam op hun kinderen zal hebben.

1 like

Vind je dat ook van traditionele namen uit andere culturen die hier ongewoon zijn? Want jullie hadden je kapot gelachen als ik mijn kind een naam uit mijn familie had gegeven zonder uitleg.

7 likes

Nee. En misschien maakt me dat dan hypocriet. Maar voor mij zit er een verschil tussen het kiezen voor een traditionele naam omdat die veel waarde voor je heeft, en het kiezen voor een naam waarbij je de spelling volledig willekeurig verbastert om het ‘uniek’ te laten lijken. Maar je hebt gelijk, ieder zn ding en het is niet aan mij

4 likes

Tenzij je je kind Gerard noemt. Dat is gewoon de lelijkste naam op aarde en verdient om afgestraft te worden

3 likes

Ik vind de naam Eugenie (inclusief uitspraak in shitty Nederlandse Frans) echt lelijker dan Gerard.

Wat vind jij lelijker?

• Gerard
  • Eugenie

0 stemmers

Namen met een G?

• Vind ik best oké voor namen
  • vind ik niet aantrekkelijk
  • hangt heel erg af van de uistpraak van de G
  • Als G van Gerard lelijk
  • Als G van Eugenie lelijk
  • Anders

0 stemmers

Zijn hier trouwens mensen die een ‘werknaam’ voor de baby hadden en die later ook hebben doorgevoerd als ‘echte’ naam?

• Ja
  • Nee
  • Een afgeleide
  • Ik heb geen kinderen
  • Nee want het was zoiets als ‘bean’ o.i.d.

0 stemmers

Wat is erger?

• ‘baargoud’
  • ‘push present’
  • even erg
  • allebei prima

0 stemmers

1 like

Zelf weten, ik denk wel dat de consequenties van je ‘dringende advies’ je zullen teleurstellen, maar jouw heuvel jouw keuzes

1 like

Haha toevallig dacht ik gisteren, Eugenie wel een leuke naam eigenlijk.
Maar los van klassisme of racisme in het reageren op een naam: niemand kiest lukraak een naam dus er lullig over doen vind ik wel erg onaardig. Zelfs neutraal reageren vind ik stom, wees blij dat iemand zich helemaal blij voelt met een naam.

2 likes

Vind het woord baargoud of push present an sich niet mooi maar aub geef me cadeaus nadat ik heb gebaard, don’t care hoe je het noemt.

24 likes

Ik vind dat mensen zich te gauw voelen aangevallen wat betreft namenkwesties. Ik heb zowel online als in het echte leven wel eens gehoord dat mijn naam zowel ‘ordinair’ als ‘saai’ was en ‘naam die veelal nare mensen hadden’. Van dat laatste moest ik hard lachen, want die vrouw wist niet dat ik zelf zo heettte. :grin:.

1 like

Nou ja, op oa die subreddit delen genoeg mensen hoe ze hun naam wel zouden willen veranderen omdat ze zich ervoor schamen of er last van hebben. Dus het is geen vooroordeel.

En ja, ik weet niet 100% zeker of iets traditioneels of een andere cultuur is oid. Maar ik vind het zelf bij sommige namen wel echt heel vergezocht. Overig zijn online ook genoeg mensen die zelf aangeven te kiezen voor een spelling met extra medeklinkers, klinkers of leestekens omdat het zo uniek is. Daar heb ik dan idd een mening over.

Maar oprechte vraag, hier worden namen als Annemiekel ook belachelijk gemaakt. Waarom wordt daar dan om gelachen en is dit een soort grote zonde die ik bega?

1 like

Ik vind dit oprecht wel een interessante. Ik zou het denk ik juist wel willen horen. Als iemand die dichtbij me staat al aangeeft er extra over na te denken is dat misschien wel een teken van wat een kind te wachten staat. Liever voor mij even pijnlijk dan dat mn kind er doodongelukkig mee is.

2 likes