Stel je persoonlijke vraag #52

Heb je daar een linkje van? Zou het graag willen lezen!

1 like

Ik heb het ook nooit gehad, eerst door administratief gedoe rondom de immigratie/erkenning van mijn vader en daarna omdat er gewoon geen reden voor was (inmiddels is er de EU). Maar de laatste tijd hoor ik wel vaker mensen (die niet gek/wappie zijn) zeggen van, als je dat tweede paspoort kan krijgen dan is het geen slecht idee om er twee te hebben. Er is natuurlijk altijd een kans dat er een kleine of grote pleuris uitbreekt en je weet maar nooit of er dan een voordeel is. Kan ook zoiets doms zijn als iets Brexit achtigs. Ergens denk ik ook, een geldig en geaccepteerd paspoort waarmee je een land naar wens in kan is echt ontzettend waardevol en is het dan verwend van mij dat ik zeg, nee dank je??

Een andere overweging is dat mijn kind het paspoort dan ook kan krijgen en we al helemaal niet weten hoe zijn leven/de wereld er over 50 jaar uitziet. Maar ja misschien is dit allemaal super overdreven.

13 likes

Ik kan geen tweede paspoort krijgen, maar twijfel om precies dezelfde redenen wel om (zoals veel familieleden hebben) een pas aan te vragen waarmee ik visumloos naar Suriname kan en daar langer dan normaal kan blijven. Ik denk echt dat het als de pleuris uit breekt nooit kwaad kan om opties te hebben en die moet je niet dan pas gaan regelen. Dus als het geen invloed heeft op je situatie hier zou ik het gewoon doen.

En ik ben echt geen er komt sowieso oorlog type, maar ik denk ook dat het naïef is om te denken dat we hier hoog en droog zitten. Als dit land de afgelopen jaren iets heeft laten zien is het dat we slecht voorbereid zijn.

6 likes

Is er een reden (voor jou) om het niet te doen? Anders zou ik dit zelf reden genoeg vinden om het wel te doen.

2 likes

Nee hoor! Behalve dat ik er tot nu toe altijd een beetje te lui voor ben geweest (moet dan wel echt veel papierwerk aanvragen overal). Maar misschien moet ik gewoon eens een begin maken.

1 like

Ik hoor bij de paar landen waarbij je überhaupt geen afstand kan doen van de nationaliteit :morocco:. Zelf zou ik dat ook niet willen, ik kom er het land makkelijker mee in en ik kan naar een aantal landen ook visumvrij reizen waarbij dat met een NL paspoort niet kan. Dit is bij bijv Turkije, Indonesië en Jordanië het geval.

2 likes

Ik heb het papierwerk bij het consulaat voor mn 2e nationaliteit jarenlang uitgesteld omdat ik het en niet begreep en echt geen zin in had🫠 uiteindelijk was het meeste gedaan met een internationale geboorteakte en een pasfoto. Mijn burgerlijke staat ging van single naar getrouwd en moeder :rofl:

Het is zo erg dat ik me er als kind en puber echt lang voor heb geschaamd, dat ik nog een nationaliteit heb! Alsof ik altijd iets fout deed of een profiteur was. Door de sfeer die er omheen hangt en alle opmerkingen daarbij. Nederlanders zijn wat dat betreft echt heeeeel erg kortzichtig.

6 likes

Ik vind dat niet perse heel erg? Ja je moet droge sokken aantrekken maar dat doe ik liever dan een droge trui of broek.

Maar laat je mensen in de steek als je ze geen diagnose adhd geeft? Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten dat ze niet de enige zijn die tegen sommige dingen aanlopen en vooral ook dat er manieren zijn om daarmee om te gaan. Maar moeten we dat meteen pathologiseren?

Denk dat het belangrijk is dat om een psychiatrische classificatie te stellen je bij elke stoornis moet voldoen aan het volgende:
‘De symptomen veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke terreinen.’

Ik snap niet hoe natte sokken haten, het vervelend vinden je make-up af te halen en plannen wanneer je je haar wast daar in enige manier mee samenhangen.

En ja, bij vrouwen wordt ADHD vaker onder gediagnosticeerd dus het is belangrijk dat daar meer aandacht voor is. Maar wat mij betreft is het presenteren van je quirky eigenschappen als symptoom daar niet de manier voor.

27 likes

In Nederland is inderdaad op de een of andere manier het idee ontstaan dat een dubbele nationaliteit iets slechts zou zijn. Want ‘niet loyaal’, wat ik persoonlijk echt een bizarre redenatie vind, zeker als je de andere nationaliteit gewoon door geboorte hebt gekregen. Toen mijn kind geboren werd heb ik van Nederlanders ook heel vaak de vraag gekregen welke nationaliteit ze kreeg, het feit dat ze er automatisch twee had wilde er bij de meesten niet in. En nog steeds zeggen ze vaak ‘ja maar straks als ze 18 is moet ze kiezen!!’.
Ik vind het ook een vervelend idee dat wij als gezin nooit allemaal dezelfde nationaliteit kunnen krijgen, tenzij ik of mijn vriend onze nationaliteit opgeven. Allemaal omdat Nederland een van de weinige landen is met zo’n bijzondere opvatting over een dubbele nationaliteit.

4 likes

Dit 100%. Plus zo quirky is het ook niet als het merendeel van de mensen deze eigenschappen heeft (92% van de 115 stemmers hier bijvoorbeeld op dit moment, misschien dat je op een internetforum wel een wat hoger percentage neurodivergente mensen hebt dan gemiddeld, maar dan zit je misschien aan 75-80% gemiddeld, nog steeds niet echt een klein percentage)

8 likes

Sensorische overprikkeling is toch gewoon een symptoom van adhd?

5 likes

Dat zeg ik ook niet. En wat jij zegt over in de steek laten zonder diagnose heeft een 1 op 1 verband met wat je zegt over lijdensdruk. De vrouwen/ mensen die nu op late leeftijd gediagnosticeerd worden hebben lijdensdruk want anders wordt de diagnose niet gesteld (en kom je zelfs niet bij de ggz binnen). Dus ja die vrouwen hebben ‘we’ in de steek gelaten door het niet op tijd op te merken en niet de steun en begeleiding te bieden die vrouwen met deze diagnose (inclusief lijdensdruk) nodig hebben én verdienen.

6 likes

Dit ben ik wel met je eens ja. Dit gebeurde ook toen de term overprikkeling ineens overal verscheen.
De mensen op tiktok willen de leuke en quirky kanten maar niet de zelfhaat die bij slechte executieve functies komt, en niet het gedoe in vriendschappen door het snelle gevoel van afwijzing.

9 likes

Nee, maar de meeste neurotypische mensen worden niet fysiek ziek van (dus kotsen van de overprikkeling. Of kiespijn van de herrie). En zijn ‘s avonds nog wel in staat om voor zichzelf te zorgen ipv kapot neervallen op de bank.

Overprikkeling en sensorische ongemakken heeft iedereen wel last van. Maar het gaat vooral om hoe heftig jij die sensorische ongemakken ervaart en hoe vaak je ze hebt.

Met die filmpjes heb ik niet zo veel problemen mee. Hierdoor kunnen mensen die (pas gediagnosticeerd zijn of vermoeden hebben dat) een laagdrempelige vorm van herkenbaarheid vinden.
Maar ik ben wel van mening dat diegene die de filmpjes maakt zelf neurodivergent moet zijn en alleen zijn/haar/hun ervaringen deelt

3 likes

Gok andere dingen. Ik zit meer in de autisten algoritme. Ik heb tot nu toe geen quirky filmpjes daarover gezien. Maar die zullen er vast zijn

2 likes

Fysiek ziek door overprikkeling?
Ik heb heel veel ADHD’er in mijn omgeving maar dat is echt geen standaard bijwerking. Zelf ook geen last van.
En ook zeker niet waarop de diagnose wordt gesteld.

6 likes

Heb jij een boekenkast in je woonkamer?

• Ja :books:
  • Nee

0 stemmers

Hoe groot is jouw woonkamer (ommenabij)

• Ik heb geen (losse) woonkamer
  • 10m2
  • 20m2
  • 30m2
  • 40m2
  • 50m2