Verschillende graden was qua sorteer. Ik heb bijv 60 graden wit (beddengoed oa) en 30 graden wit/licht (kleding), zo ook bij donker. Ik sorteer verder niet door op kleur buiten wit/donker en heb nooit dat ik dingen daarin ‘verwassen’.
Wow, ik vind de wasverdelingen die jullie maken echt intens specifiek. Ik heb drie soorten:
30°c: shirts etc.
40°c: ondergoed, sokken etc.
60°c: handdoeken, beddengoed etc.
En ik doe ene week 30, andere week 40, en de 60 soms tussendoor. Dus ongeveer 1,5 was per week, maar ik woon dan ook alleen, dat zal natuurlijk hierbij ook uitmaken.
Maar het boeit me niet dat mn vieze vaatdoekjes bijvoorbeeld bij mn handdoeken gaan want het wordt toch schoon.
En ik heb ook niet de dingen verkleuren, dat is echt iets wat alleen mee dan 20 jaar geleden gebeurde voor mijn gevoel.
Dat is ook zo, maar dat komt omdat vooral natuurlijke stoffen kleur afgeven. Katoen is het ergst. Tegenwoordig wordt er natuurlijk heel veel synthetische kleding gekocht en verkocht.
Wat ik zelf doe is nieuwe gekleurde kleding, of nieuw zwart katoen een nacht in een emmer met koud water en azijn. Dan ‘sluit je de kleur op’
Edit: of als ik lui ben van die kleurdoekjes in de wasmachine erbij
Ik was alleen volle trommels en heb niet zoveel kleren dat ik dingen 2 weken in de was kan laten liggen. Dus 30 graden en 40 graden voor kleding, 50-60 voor handdoeken/beddengoed/theedoeken etc. Als ik op kleur ga sorteren voordat het schoon mag moet ik in m’n blote kont naar kantoor.
Ik heb een kleine wasmachine, 6 kilo. Ook gelijk de reden dat ik veel verschillende wasjes doe maar daardoor eigenlijk altijd wel een volle trommel met 2 volwassenen en 1 kind. Niet alles wordt elke week gedraaid.
- Donkere bovenkleding
- Lichte bovenkleding
- Ondergoed, sokken, handdoeken, keukendoeken, poetsdoeken
- Kinderkleding
- Wasbare luiers
- Wolwas en fijne was
- Rood/roze
- Beddengoed
- Witte was
Even als tegenhanger van de mensen die altijd zeuren dat ze geen zin hebben om iedereens persoonlijke (vul in) ervaringen te lezen - ik vind het heerlijk om te zien hoe mensen hun was doen.
Wij hebben 4 wasmanden:
- handdoeken etc 60°
- donker & zwart 30° / 40°
- wit 60°
- kleur 30°
Ik heb ook 1 extra draagwasmand en sinds er een baby bij is hebben we zoveel lichtgekleurde babykleertjes dat ik die soms ook apart was.
4 a 5 wassen dus, maar wit bijvoorbeeld was ik maar heel weinig. Zeker niet elke week.
Sorry @Lemongrab nog een slaapverwekkende reactie
Ik heb een viervakswasmand:
- Hete was (60 graden): handdoeken, keukendoekjes, schoonmaakdoekjes, sokken en ondergoed
- Donkerbont (30 graden)
- Lichtbont (30 graden)
- Fijnwas (30 graden)
Daarnaast was ik beddengoed apart en wasbare luiers zijn ook hun eigen was. Ik was zodra ik een mand (of luieremmer) vol heb en beddengoed eens per week. And it never fucking ends haha
Zo te lezen faal ik echt as huisvrouw. Ben al lang blij als het gescheiden is op kleur.
Nee joh, zolang jouw was er schoon, mooi en heel uit komt is het prima toch. Sommige lijstjes zijn ook gewoon bezigheidstherapie hoor.
Om zelf dan maar een einde te maken aan dit:
2024 is voor jou tot nu toe:
- Fantastisch
- Overwegend positief verlopen
- Een jaar van plussen en minnen
- Overwegend negatief verlopen
- Ruk, maak me maar wakker in 2025
0 stemmers
Edit: ja ik maak dus nooit een poll dus uiteraard is hij anoniem, nu al klaar mee haha
Mijn 2024 is fantastisch! Echt het beste jaar in tijden
Hahaha ik dacht al, jammer dat ie anoniem is.
Het klinkt heel zuur maar als iemand een heel jaar als fantastisch ervaart dan vraag ik me af wat er allemaal voor geweldigs is gebeurd.
Ik heb volgens mij nog nooit een fantastisch jaar gehad. Heb overigens op overwegend positief gestemd.
Ik heb op fantastisch gestemd omdat dit jaar voornamelijk uit hoogtepunten bestaat. Kind gekregen, gestart bij mijn droombaan, nieuwe vrienden gemaakt en over het algemeen gewoon veel leuke dingen gedaan en gezien. En de afgelopen jaren ook best wat gedoe gehad met gezondheidsproblemen bij naasten met wie het dit jaar ook veel beter is gegaan.
Ik heb niet op fantastisch gestemd (overwegend positief), maar bij mij is het vooral in vergelijking tot vorig jaar een veel beter jaar. Nu kwamen veel dingen weer ‘goed’ en ik heb echt moeite gedaan in bijvoorbeeld de sportschool en om nieuwe contacten aan te knopen, waardoor mijn eigen insteek veel positiever is.
Ik wil echt spontaan m’n oogballen laten verwijderen
De dag na kerst is m’n toxische relatie uit gegaan dus 2024 is het vooral RUSSTTT in m’n leven zonder een klootzak erbij
Ik heb vrijwel altijd een volle trommel, zeker voor de donkere kleuren. Ik zet ook echt de machine niet aan voor 3 kledingstukken, dus soms duurt het wat langer voor er een was gedraaid wordt, maar meestal lukt het om alles te wassen.
Wie zet ook de wasmachine aan voor 3 kledingstukken. Vroeger mocht dat altijd van mn moeder, als we 1 bepaald shirtje wilden gewassen hebben voor het uitgaan. 1 shirtje!
Niet zelf gemaakt of opgezocht. Mijn ouders hebben gelukkig best unieke achternamen. Mijn vader z’n biologische familie heeft zo’n site met een heel stamboom.
Bij mijn moeder is een man heel fanatiek op MyHeritage geweest.
Holy shit wat draaien mensen veel wassen. Ik pleur altijd gewoon alles bij elkaar. Hooguit een keer een aparte was voor vaatdoekjes en theedoeken.
Daarbij wel de disclaimer dat de meeste van mijn kleren zwart zijn en ik geen wit heb. Het enige witte shirtje dat ik had heb ik wel verpest door deze wastechniek, maar ik koop gewoon geen wit meer.