![]()
![]()
![]()
![]()
Vind dit altijd van die truttige gesprekken. Ik ga mijn kind als hij 18 is 10.000 ballen geven maar alleen als hij cool is en er iets doms mee gaat doen.
en @AutumnStorm
Nou ja , dit is toch wel een groot wezenlijk verschil dat het maakt. Die ongelijkheid. Het feit dat je een (zelfs iets duurder) huis hebt kunnen kopen daarvan. Heel hard maar feitelijk gezegd: Er liggen mensen huilend in bed die ook een ouder moeten missen. En dat bed staat niet in een eigen woning.
Dus het is niet of het een of het ander. Dat je moet kiezen: Het fijn vinden dat je een smak geld hebt gekregen OF liever je ouder terug. Ja het is verdrietig om een ouder te verliezen. En ook ja: je hebt geluk dat je erfenis krijgt en dat je daarmee, bijv in jouw geval, een woning hebt.
Snap nooit waarom mensen direct de kaart trekken van ik had liever m’n ouder op een reactie zoals @dontgiveup geeft. @AutumnStorm Dat heeft iedereen liever die een ouder moet missen, lijkt me een vanzelfsprekend.
Het is een feit dat je een smak geld hebt gekregen en dat je daardoor vaak wel 3 stappen voor staat, punt. En dat is fijn voor je hoor. Snap nooit die verdediging dan ofzo.
Maar in zulke gesprekken en uit de polls realiseer ik me vaak weer dat de meesten hier toch in een bubbel leven. Er zijn veel mensen die een ouder zijn verloren, dus ook mensen die 0 geld in de familie hebben en 0 hebben meegekregen en daardoor met 3-0 achterstand in ‘t leven staan omdat ja, geld alles makkelijker en toegankelijker maakt. Dat is niks nieuws.
Vanuit die beleving en dat perspectief uit ongelijkheid dit soort gesprekken aanhoren/lezen is echt anders, kan ik je zeggen.
Ik vraag me dan af of er wordt ingezien dat zoiets als erfenis echt wel daadwerkelijk (bijv. nu heel duidelijk met de woningmarkt) groot wezenlijk verschil maakt of kan maken in jullie levens.
En nogmaals. Heel fijn voor iedereen die geld overhoudt van ouders. Zou het zelf ook willen hebben hoor. Ons verdriet om het verliezen van een ouder is niet meer of minder. Own dat gewoon. Maar ook: zie in dat dit wel wezenlijk uitmaakt in verschil en sla dat niet plat.
@dontgiveup dus absoluut geen first world problem hoor. Je hebt helemaal gelijk in je gevoel en dat zeg ik als iemand die en een ouder heeft verloren en daar 0 van heeft geërfd. Sterker nog ik herken me ook in je verhaal van juist meer kosten maken, uitvaart etc. Dat is gewoon weer een voorbeeld van die ongelijkheid die gewoon gecreëerd is en wordt. Ik herken het. Hoefde je niet zo te verdedigen vind ik, heel flauw ook van @AutumnStorm.
Ik heb (nog) geen kinderen, maar ik spaar wel voor mijn nichtjes. Een tientje per maand vanaf dat ze geboren zijn en dat krijgen ze als ze 18 zijn.
Wow ik ben echt een slechte tante hahaha ![]()
Wat een onzin
Niet iedereen heeft elke maand €10 per kind over, bovendien hebben ze daar ouders voor.
Zou jij mentaal moe worden van elke dag nieuwe spullen uit een advent kalender?
- Nee meer spullen is altijd goed
- Ja, maar alleen bij bepaalde spullen
- Ja, bij alle spullen behalve misschien 1 chocolaatje per dag
0 stemmers
Fair enough. Lief van je @hummus
Ik voelde me slecht omdat ik daar werkelijk nog nooit over nagedacht heb en alle cadeautjes voor verjaardagen al veel vind ![]()
Ik heb ooit een Rituals advent kalender gekregen, wat ik heel lief vond van die persoon, maar er zat zoveel troep in die ik niet gebruik. Heb nog geprobeerd wat producten aan andere mensen te geven. Ik zou zoiets echt nooit zelf vragen of kopen. Dit jaar heb ik een thee advent kalender gekregen waar ik wel heel blij mee ben. Thee drink ik elke dag wel, het is leuk om een keer wat luxere thee te drinken en ik zit niet met troep waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen.
Ben een sucker voor de Pickwick adventskalender.
Ja ik zit hier nog steeds met losse thee uit 2021 en ik ben dan zo dat ik het niet weg wil gooien waardoor zo’n lullig half leeg zakje jarenlang ruimte, fysiek en mentaal, in blijft nemen ![]()
Ik ben ook heeel slecht met cadeaus hoor maar dit voelt voor mij als laagdrempelig en leuk om te doen. Maar idd wat @Zemraluani zegt verder.
Ik heb dit jaar een Ritter Sport adventkalender gekregen en die is eigenlijk echt perfect. Kinder had ik ook gewaardeerd (of iets dergelijks, gewoon van die supermarktchocola), de rest zou ik kriegel van worden, zeker dingen die niet opgemaakt worden, of die juist heel bijzonder zijn en dus de drang aanwakkeren er ~een moment~ voor te moeten uitzoeken dat in mijn geval nooit komt haha.
Kerstkaartjes schrijven
- Doe ik niet
- “Fijne kerst en gelukkig 2025, groetjes!”
- Ik schrijf een korte persoonlijke wens (1-2 zinnen)
- Ik schrijf een lange persoonlijke wens (3+ zinnen)
0 stemmers
Ik verwen mijn nichtjes en neefjes genoeg vind ik maar ik heb echt geen 160 per maand liggen om voor ze allemaal elke maand 10 euro te sparen hahahahaha. Sorry dat doen de ouders maar lekker als ze die mogelijkheid hebben en dan krijgen ze van mij gewoon uitjes naar het trampolinepark, boek of een experimentendag/spadag thuis afhankelijk van welk budget ik heb op het moment dat ik ze zie.
Denk jij ook dat Deventer een lievig dorp/stadje is? Denk altijd daar wonen vast allemaal van die schattige boomers met hun Dickens’ kerst tradities enzo
- Ja heb positieve associaties
- Ik heb geen associaties
- Ik heb negatieve associaties
0 stemmers
Ja dat en die boekenmarkt maken ook dat ik dat gevoel heb
En de mandje van Tichelaar man heeft daar een antiekwinkel en dat vind ik ook schattig
Ik denk alleen maar aan dat Caroline van der Plas daar woont.
Ik mag hopen dat niemand deze polls/reacties nodig heeft om zich te realiseren dát er een mega verschil is, dat is mijn punt ook niet.