Stel je persoonlijke vraag #52

Heb jij je ouder(s) wel eens geld geleend?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En dan bedoel ik niet iets voorschieten omdat de ander zn portemonnee niet mee heeft.

1 like

Ik heb veel betaald voor m’n ouders maar niet als lening. Ik vraag nooit geld terug van m’n ouders.

10 likes

Ja, van mijn opa, maar hij wilde niet dat het geld op mijn 18e direct naar mij zou gaan. Toen heeft mijn vader bedacht dat ik het geld meteen naar hem moest overmaken en dan kreeg ik in ruil daarvoor wat extra studiespaargeld van mijn vader, en hij hield een schriftje bij met mijn studie uitgaven/laptop etc.

Later zou ik het ook zo doen met mijn kinderen. Wel sparen voor de studie, niet in één klap een smak geld overhandigen als ze 18 zijn.

3 likes

Begrijpelijk natuurlijk :heart:. Ik doelde op erfenissen waarbij de persoon nog leeft. Ken genoeg mensen die vanuit de ‘warme hand’ toegift krijgen. Hier kan ik geld toe gaan geven en juist uitvaarten gaan betalen straks. Doe dat met liefde, maar sparen voor een koopwoning ain’t gonna happen en onze particuliere huurprijs rijst de pan uit. Voelt soms gewoon zo hopeloos.

Maarrrrrrr ja super first world problem dus ik relativeer het uiteindelijk altijd wel weer.

Werd getriggerd door de ‘niet roken, rijbewijs krijgen’. Hier voldeed ik aan en vervolgens door geldproblemen thuis uiteindelijk alsnog niks gekregen. Ook geen spaargeld oid. En alles zelf betaald vanaf 17 en daardoor altijd in zo’n halve status financieel gezeten oid.

Kan het niet goed uitleggen merk ik. Is gewoon een gevoel haha.

Ga mijn kind iig geen geld beloven als ze niet roken oid. Eerst maar kijken of ik wat mee kan geven straks. Hopelijk wel!

11 likes

Jaaa die mc2 was echt mijn favo. Nou wat een teleurstelling was dat zeg, heb de 2e burger uit dat pak weggegooid omdat ik m zo vies vond :joy:

4 likes

Ik had de weddenschap en nooit gerookt maar ook mijn rijbewijs lekker zelf mogen dokken.

1 like

Ook even mijn plasje

Hier gaat alle kinderbijslag en kindgebonden budget vanaf zijn geboorte naar zijn eigen spaarrekening. Dit is straks voor studie/rijbewijs/auto/meubels/reis etc.

3 likes

Nou idd @Girasol
Dankbaar dat ik een iets duurder huis kan kopen met een erfenis, maar ik lig wel zeker 4x per week huilend in bed omdat mijn vader dat huis nooit gaat zien

Edit: oh sorry, ik lees nu pas verder. Sorry @Girasol
Ja wel eens met wat je zegt verder overigens hoor, lekker makkelijk als je nooit zelf hebt hoeven werken voor je geld/spullen!

Note to self: niet midden in de nacht forummen uit emotie :sweat_smile:

Wel gespaard door mijn ouders maar oa voor rijbewijs, studie etc. Soms als ik iets groots wilde/nodig had, ging dat daarvan in overleg bijv meubels studentenkamer. Ik zou ook nooit gaan sparen voor kind & dat geven op jonge - bijv 18 jarige - leefijd. Kan dat brein helemaal nog niet overzien tav korte- en lange termijn gevolgen.

2 likes

Dit verschilt toch echt per individu? Moet zeggen dat ik zelf inderdaad echt niet met geld om kon gaan, had ook direct rood staan aangevraagd de maand nadat ik 18 was geworden lol.

Maar ik ken ook mensen/vrienden die wel gewoon een goede opvoeding over geld hebben gehad.

4 likes

Nouja goed er zijn uitzonderingen natuurlijk maar je hersenen ontwikkelen door tot je 25e en met name deze ‘hogere’ functies ontwikkelen later: kunnen plannen, kunnen overzien van ‘dat geld heb ik mogelijk over X jaar nodig voor X’. Een adolescentenbrein gaat gewoon goed op snel ‘gewin’ dus bijv nu een toffe vakantie, nu een dure broek ipv ‘later en ooit’. Los van dat de waarde van geld nog weinig betekent voor adolescenten, als je ‘opeens’ bijv 20.000e op je spaarrekening hebt staan no idea wat dat echt is.

Dat die functies nog in ontwikkeling zijn wil echt niet zeggen dat 18-jarigen het per definitie niet kunnen. De piek van hersenontwikkeling ligt dan echt al wel achter je. Het is geen puberbrein meer. De doorsnee 18-jarige snapt echt wel dat 20.000 euro een significant bedrag is waar je verantwoordelijk mee om moet gaan. Zeker als die achttienjarige uit een gezin komt waar geld aanwezig is (en je dus 18-jaar hebt kunnen zien en oefenen hoe je daarmee omgaat en je financieel niet met 10- achter start) kun je er vanuit gaan dat dat echt niet allemaal ineens down the drain gaat.

Hierboven lijkt ook echt het beeld te ontstaan dat als dat geld vervolgens relatief snel op gaat, dat sowieso onverantwoordelijk is, terwijl er sociaal op uit gaan, je rijbewijs halen, wat van de wereld willen zien, een eigen stijl ontwikkeling ook gewoon hele passende doelen zijn in die periode. Je hebt dat geld niet over x jaar nodig voor x, je hebt het ook echt nu nodig voor de dingen die je aan het doen bent. Dat je dat geld zou moeten oppotten voor een auto of huis of whatever is ook maar onzin. Dat kan enkel alleen als er meer dan genoeg geld is. Anders gaat het sowieso op.

Of je als ouder met zo’n fors bedrag mee wilt betalen en je kind dus een soort ongelimiteerde toegang wilt geven is een ander verhaal, want ik zou ook willen dat een kind gestimuleerd wordt om zelf wat te verdienen en leert dat geld dus eindig is en je er keuzes mee moet maken, maar het is echt niet allemaal gevolg van onverantwoordelijk gedrag.

22 likes

Maar over wat voor bedrag praten jullie dan?

Want ik kreeg iets minder dan €2000 (ondanks arme ouders) en een deel ging naar mijn rijbewijs en een ander deel naar het eerste jaar college geld en toen was het echt wel op hoor. :sweat_smile: Daarvoor hoef je nou niet echt heel goed met om te kunnen gaan hahah

Ik kreeg ongeveer:

• 1-1.000
  • 1.001-2.000
  • 2.001-3.000
  • 3.001-5.000
  • 5.001-10.000
  • 10.001-20.000
  • Meer dan 20.000

0 stemmers

4 likes

Niks. Ik was al mega blij dat er genoeg was om mijn winkelkar bij de ikea af te rekenen en mijn moeder betaalde de eerste maand huur omdat de stufi pas eind september kwam. Was ook meer dan voldoende. Ik zou zelf ook eerder het collegegeld, studieboeken, zorgkosten betalen en een basis aan spaargeld meegeven (1.000-2.000) meegeven, dan een grote smak geld. Vind het gewoon onnodig.

18 likes

Ik kreeg het ook niet op mijn 18e, maar op mijn 20e toen ik uit huis ging (huur appartement). Ik heb het geld vooral gebruikt om mijn huis in te richten en rest weer gespaard.

Collegeld, boeken etc hebben mijn ouders altijd voor mij betaald. Rijbewijs hebben ze ook volledig betaald. Dus daar ook wel echt super mazzel mee gehad.

5 likes

en ik heb er nog nooit een cent van uitgegeven :joy:

Ik kreeg vanaf mijn 16e (toen ik naar het hbo) ging toegang tot die spaarrekening met ongeveer 14.000 erop maar het werd me wel op het hart gedrukt is alleen voor school etc, dus ik heb er heel wat jaren collegegeld van betaald (ik ben al 8 jaar aan het studeren) en ook mijn inrichting toen ik uit huis ging. Toen was het wel op. Best veel geld, ik ben ook enig kind dus alles was voor mij. Ik denk niet dat ik zoveel geld zou kunnen sparen voor mijn kind en het hoeft ook niet per se. Vind het wel belangrijk dat ik de studie zou kunnen betalen maar meer niet.

3 likes

Wow verbaast me eigenlijk dat iedereen zoveel geld cash van zijn ouders kreeg? Was bij mij en mijn vrienden in ieder geval niet het geval.

Mijn ouders betaalden mijn studie en mijn boeken.

11 likes

Dat was ook de bedoeling bij mij hoor, voor zulke dingen, maar ze dachten dat het goed was als ik die betalingen zelf zou regelen en doen met dat geld. En er verantwoordelijk mee leer omgaan.

3 likes

Wat heerlijk voor je!

2 likes