Stel je persoonlijke vraag #52

Ik zeg ook niet dat ze het per definitie níet kunnen, maar gemiddeld genomen is hetgeen gevraagd wordt hierin voor adolescenten echt nog een stuk moeilijker. Ik verricht veel onderzoek bij adolescenten en o.a. op aspecten die gaan over ‘‘impulsiviteit’’ (waarbij geld uitgeven een onderdeel is hiervan) wordt bijv. veel coulanter gescoord - als in of het al dan niet aanwezig is als ‘kenmerk’ - juist omdat dit nog voor de meeste (dus lang niet iedereen) moeilijker is dan voor een volwassene; dat je inziet (en daar vervolgens na kan handelen) dat je collegegeld en je huur niet enkel nu betaald moet worden, maar ook bijv. over 5 jaar als je onverwachts nog langer door moet studeren of whatever.

Ik zou zelf in ieder geval ‘op maat’ kijken wat mijn eigen kind hierin wel / niet zou kunnen en zeker niet in 1x 20.000e beschikbaar stellen op 18-jarige leeftijd maar wel een X bedrag van die 20.000e om bijv. eigen keuzes te leren maken.

2 likes

Een score op een lijst ten opzichte van het volwassen eindproduct is uiteindelijk niet hetzelfde als geleefde praktijk. Die impulsiviteit dient ook een doel, ontdekken wie je bent en dan volgt de vraag: buiten de excessen (verslavingen etc) wie bepaalt wat voor een adolescent een verantwoordelijke uitgave is? Ik verzin maar wat, maar waarom is een week sziget onverantwoordelijk en het geld niet aanraken voor collegegeld volgend jaar verantwoordelijk?

Ben het verder met je eens, ik zou een achttienjarige ook geen 20.000 euro geven, want er is altijd het risico dat het wel fout gaat en ik vind het principieel ook gewoon een raar iets.

6 likes

Ik kreeg op m’n 21e ongeveer 1500 euro wat mijn oma’s gespaard hadden. Van m’n ouders kreeg ik geen geld zelf, maar ze hebben een zeer aanzienlijk deel van mijn studie betaald.

1 like

was niet te bedoeling tot een humble brag, heb het met best veel druk meegekregen onder “alleen uitgeven bij hele hele belangrijke dingen” waardoor ik er nooit aan durfde te komen. wist op zo’n leeftijd echt niet waar de grens ligt voor wat een verantwoordelijke besteding is en wat niet.

dus zou zelf ook nooit zoiets doen

1 like

Ik kreeg niets en moest vanaf de maand waarin ik 18 werd fors kostgeld betalen. Hierdoor mijn eerste studie niet gehaald, ik was altijd aan het werken.

5 likes

Ik vind het ook echt heel raar om kostgeld te vragen in dit soort situaties, vooral gezien de onderhoudsplicht tot je 21e.

Vind het anders als je niet studeert en gewoon werkt. Of dat ze vragen dat je bepaalde kosten op je neemt (bijbaantje voor bepaalde uitgaven etc, vooral persoonlijke uitgaven of als het om een wat financieel krap huishouden gaat) maar dusdanig kostgeld buiten die situaties nah.

10 likes

Dit soort gesprekken over ouders en geld geven nooit echt een goed beeld. De een krijgt niets, de ander een smak geld, de derde geen smak geld maar wel huur en/of studiegeld en/of boeken, de ander moest juist bijdragen aan huishoudinkomen, en de laatste krijgt het allemaal incl een huis gekocht door ouders én mag de huurtoeslag houden. Dat krijg je niet goed samengevat in een paar polls.

60 likes

Ja ik snap dit ook niet en zou het zelf ook niet doen. Mijn ouders kunnen ook niet goed verwoorden waarom ze het deden. Ze zeggen zoiets als dat ik hen alleen maar geld kostte en ze er geen vergoeding voor kregen. Ik ging ook vrij snel uit huis, dat was financieel aantrekkelijker.

Voor mijn kinderen doe ik dit absoluut anders.

:cry::cry::broken_heart::broken_heart:

1 like

Vind dit altijd van die truttige gesprekken. Ik ga mijn kind als hij 18 is 10.000 ballen geven maar alleen als hij cool is en er iets doms mee gaat doen.

21 likes

Ze geven toch juist een prima beeld. Er is mega verschil en dat is precies wat je in deze reacties ziet.

3 likes

en @AutumnStorm

Nou ja , dit is toch wel een groot wezenlijk verschil dat het maakt. Die ongelijkheid. Het feit dat je een (zelfs iets duurder) huis hebt kunnen kopen daarvan. Heel hard maar feitelijk gezegd: Er liggen mensen huilend in bed die ook een ouder moeten missen. En dat bed staat niet in een eigen woning.

Dus het is niet of het een of het ander. Dat je moet kiezen: Het fijn vinden dat je een smak geld hebt gekregen OF liever je ouder terug. Ja het is verdrietig om een ouder te verliezen. En ook ja: je hebt geluk dat je erfenis krijgt en dat je daarmee, bijv in jouw geval, een woning hebt.
Snap nooit waarom mensen direct de kaart trekken van ik had liever m’n ouder op een reactie zoals @Girasol geeft. @AutumnStorm Dat heeft iedereen liever die een ouder moet missen, lijkt me een vanzelfsprekend.
Het is een feit dat je een smak geld hebt gekregen en dat je daardoor vaak wel 3 stappen voor staat, punt. En dat is fijn voor je hoor. Snap nooit die verdediging dan ofzo.

Maar in zulke gesprekken en uit de polls realiseer ik me vaak weer dat de meesten hier toch in een bubbel leven. Er zijn veel mensen die een ouder zijn verloren, dus ook mensen die 0 geld in de familie hebben en 0 hebben meegekregen en daardoor met 3-0 achterstand in ‘t leven staan omdat ja, geld alles makkelijker en toegankelijker maakt. Dat is niks nieuws.
Vanuit die beleving en dat perspectief uit ongelijkheid dit soort gesprekken aanhoren/lezen is echt anders, kan ik je zeggen.

Ik vraag me dan af of er wordt ingezien dat zoiets als erfenis echt wel daadwerkelijk (bijv. nu heel duidelijk met de woningmarkt) groot wezenlijk verschil maakt of kan maken in jullie levens.
En nogmaals. Heel fijn voor iedereen die geld overhoudt van ouders. Zou het zelf ook willen hebben hoor. Ons verdriet om het verliezen van een ouder is niet meer of minder. Own dat gewoon. Maar ook: zie in dat dit wel wezenlijk uitmaakt in verschil en sla dat niet plat.

@Girasol dus absoluut geen first world problem hoor. Je hebt helemaal gelijk in je gevoel en dat zeg ik als iemand die en een ouder heeft verloren en daar 0 van heeft geërfd. Sterker nog ik herken me ook in je verhaal van juist meer kosten maken, uitvaart etc. Dat is gewoon weer een voorbeeld van die ongelijkheid die gewoon gecreëerd is en wordt. Ik herken het. Hoefde je niet zo te verdedigen vind ik, heel flauw ook van @AutumnStorm.

34 likes

Ik heb (nog) geen kinderen, maar ik spaar wel voor mijn nichtjes. Een tientje per maand vanaf dat ze geboren zijn en dat krijgen ze als ze 18 zijn.

27 likes

Wow ik ben echt een slechte tante hahaha :joy:

5 likes

Je bedoelt “wat een lieve tante ben jij @hummus

39 likes

Wat een onzin

Niet iedereen heeft elke maand €10 per kind over, bovendien hebben ze daar ouders voor.

24 likes

Zou jij mentaal moe worden van elke dag nieuwe spullen uit een advent kalender?

• Nee meer spullen is altijd goed
  • Ja, maar alleen bij bepaalde spullen
  • Ja, bij alle spullen behalve misschien 1 chocolaatje per dag

0 stemmers

4 likes

Fair enough. Lief van je @hummus
Ik voelde me slecht omdat ik daar werkelijk nog nooit over nagedacht heb en alle cadeautjes voor verjaardagen al veel vind :joy:

4 likes

Ik heb ooit een Rituals advent kalender gekregen, wat ik heel lief vond van die persoon, maar er zat zoveel troep in die ik niet gebruik. Heb nog geprobeerd wat producten aan andere mensen te geven. Ik zou zoiets echt nooit zelf vragen of kopen. Dit jaar heb ik een thee advent kalender gekregen waar ik wel heel blij mee ben. Thee drink ik elke dag wel, het is leuk om een keer wat luxere thee te drinken en ik zit niet met troep waarvan ik niet weet wat ik ermee moet doen.

7 likes

Ben een sucker voor de Pickwick adventskalender.

2 likes