en @AutumnStorm
Nou ja , dit is toch wel een groot wezenlijk verschil dat het maakt. Die ongelijkheid. Het feit dat je een (zelfs iets duurder) huis hebt kunnen kopen daarvan. Heel hard maar feitelijk gezegd: Er liggen mensen huilend in bed die ook een ouder moeten missen. En dat bed staat niet in een eigen woning.
Dus het is niet of het een of het ander. Dat je moet kiezen: Het fijn vinden dat je een smak geld hebt gekregen OF liever je ouder terug. Ja het is verdrietig om een ouder te verliezen. En ook ja: je hebt geluk dat je erfenis krijgt en dat je daarmee, bijv in jouw geval, een woning hebt.
Snap nooit waarom mensen direct de kaart trekken van ik had liever m’n ouder op een reactie zoals @Girasol geeft. @AutumnStorm Dat heeft iedereen liever die een ouder moet missen, lijkt me een vanzelfsprekend.
Het is een feit dat je een smak geld hebt gekregen en dat je daardoor vaak wel 3 stappen voor staat, punt. En dat is fijn voor je hoor. Snap nooit die verdediging dan ofzo.
Maar in zulke gesprekken en uit de polls realiseer ik me vaak weer dat de meesten hier toch in een bubbel leven. Er zijn veel mensen die een ouder zijn verloren, dus ook mensen die 0 geld in de familie hebben en 0 hebben meegekregen en daardoor met 3-0 achterstand in ‘t leven staan omdat ja, geld alles makkelijker en toegankelijker maakt. Dat is niks nieuws.
Vanuit die beleving en dat perspectief uit ongelijkheid dit soort gesprekken aanhoren/lezen is echt anders, kan ik je zeggen.
Ik vraag me dan af of er wordt ingezien dat zoiets als erfenis echt wel daadwerkelijk (bijv. nu heel duidelijk met de woningmarkt) groot wezenlijk verschil maakt of kan maken in jullie levens.
En nogmaals. Heel fijn voor iedereen die geld overhoudt van ouders. Zou het zelf ook willen hebben hoor. Ons verdriet om het verliezen van een ouder is niet meer of minder. Own dat gewoon. Maar ook: zie in dat dit wel wezenlijk uitmaakt in verschil en sla dat niet plat.
@Girasol dus absoluut geen first world problem hoor. Je hebt helemaal gelijk in je gevoel en dat zeg ik als iemand die en een ouder heeft verloren en daar 0 van heeft geërfd. Sterker nog ik herken me ook in je verhaal van juist meer kosten maken, uitvaart etc. Dat is gewoon weer een voorbeeld van die ongelijkheid die gewoon gecreëerd is en wordt. Ik herken het. Hoefde je niet zo te verdedigen vind ik, heel flauw ook van @AutumnStorm.