Stel je persoonlijke vraag #52

Ik heb heus wel eens wat gezegd over bepaalde reacties tegen iemand, wat ik eigenlijk al belachelijk vind van mezelf.
Maar met een hele (app)groep roddelen over wat er hier allemaal wordt gezegd en door wie en wat je daar van vindt, vind ik wel next level treurig :smiling_face_with_tear:

21 likes

Hahaha ik OMG hierop

Roddelen heeft toch gewoon een bewezen sociale functie

7 likes

Ik vind dat ook best jammer om te bedenken. Vooral omdat je juist op zo een forum niet kan zien wat iemand ergens precies mee bedoeld of de achtergrond van iemand.
En de lijn tussen roddelen en echt slecht praten is maar heel dun

3 likes

Elk jaar is er wel iemand die zegt dat haar vol angstige mensen zit die zich niet durven uit te spreken. So, I guess so.

3 likes

Ik lees dat ook op andere plekken, als er toch één plek is om je assertiviteit te oefenen is het achter je toetsenbord

3 likes

Jullie willen echt niet weten wat er besproken wordt :kissing:

2 likes

Kan iemand even het verhaal van de mol moeke delen?

4 likes

:100:

1 like

Sjongejonge. Gaan jullie dit nou echt goedpraten? :joy: Own het gewoon.

Ik geloof echt niet dat iemand hier verder van wakker ligt hoor.

7 likes

Wel erg positief benaderd dit. Ik heb ook even artikelen gelezen en já roddelen heeft goede functies, maar dat zijn dan roddels zoals ‘x levert nooit op tijd iets in’ zodat je gewaarschuwd bent en hem niet als projectpartner kiest. Roddelen in de zin van ‘informatie uitwisselen’ kan dus positief zijn.
Roddelen in de zin van anderen neerhalen richt meer kwaads aan dan goeds. En mensen doen dat vooral om zichzelf beter te voelen door anderen naar beneden te halen. Zelfs het vermoeden hebben dat er over je(negatief) geroddeld wordt, kan al tot negatieve gevolgen leiden bij mensen. Dus ja: óók dit negatieve roddelen heeft een functie, anders deden mensen het niet zoveel. Maar of dat nou zo fantastisch is
 vind ik niet.
Ik roddel ook echt niet over mijn vrienden, nooit. Tenzij het positief is. Vroeger op de middelbare wel gedaan hoor.

11 likes

zou je t erg vinden als mensen roddelen over jouw posts?

• ja ik zou dat wel kut vinden
  • mwah beetje
  • nee boeit me niet

0 stemmers

en zou je willen weten wie wat zegt?

• ja graag
  • nee hoor
  • twijfel

0 stemmers

Nee klopt het is een internetforum, vind dit hier niet zo belangrijk. Maar ik vind negatief roddelen zeker een onveilige sfeer creëren, en boeie als dat hier zo is, maar in een vriendengroep of idd op werk tsja niet zo wenselijk vind ik dat.

—

Je komt erachter dat je vriendin tegen een andere vriendin over jou heeft geroddeld. Zou dit een reden zijn voor het verbreken van contact?
En dan bedoel ik niet ‘oh zij komt nooit op tijd’ of ‘haar nieuwe schoenen zijn best lelijk’ maar wel iets kutters.

• Ja zou wel kunnen
  • Neh boeit me niet
  • Misschien een goed gesprek voeren, meer niet

0 stemmers

1 like

Verbreken van het contact is wat dramatisch, maar ik weet dan wel waar ik sta en ik zie aan de hand van hoe ik me dan voel wel wat dat voor de vriendschap betekent. Maar dat moet ook wel een heel stuk verder gaan dan de voorbeelden die jij noemt.

20 likes

Ja wat is het verschil tussen roddelen en klagen? Want wij als vriendinnen roddelen/klagen echt zoveel over andere vriendinnen. Ik kan me niet voorstellen dat ze het niet over mij doen? Maar ik zou dat niet echt erg vinden eigenlijk.

Ik moet wel zeggen dat we dit eigenlijk nooit doen over de andere “normalo” in de groep, en ik vind mezelf ook wel normaal :joy:

1 like

Ligt een beetje aan wat. Als ik haar wat vertel wat nogal gevoelig en privé ligt en ze lult daarover. Ja, dan houdt het wel op.

2 likes

Ik vraag me ook af wat jij geaccepteerd klagen vindt? En waarom doe je dat bij je andere vriendinnen ipv bij die vriendin zelf? Of doe je het beide?

Als ik naar mezelf kijk zou ik ook nooit bij een andere vriendin over een vriendin gaan klagen. Tenzij er echt iets speelt en ik advies nodig heb, praat ik sowieso echt nooit negatief over vriendinnen. En die situaties gebeuren niet zo vaak omdat ik mensen om me heen heb die daar net zo in staan.

Maar ja wat ik zelf nog niet zo erg zou vinden ‘oh Noa die komt altijd te vroeg
 ben ik nog niet eens klaar en dan is ze er al!’ of ‘Noa is wel heel erg van de structuur zeg, soms een beetje teveel’ ofzo. Alles wat daar boven gaat qua roddelen vind ik al wel eh ja heel kut om over vriendinnen te zeggen ipv tĂ©gen vriendinnen.

Oh en toevoeging: ik ben echt vrij direct in vriendschappen en ik vind ook dat je bijna alles tegen elkaar moet kunnen zeggen, maar niet achter iemands rug.

Ik heb op dit moment ook een vriendin die elke keer weer in van die gare situaties terechtkomt met mannen en wiens keuze me nu zo frustreert dat ik af en toe wel m’n frustraties over haar uit bij andere vriendinnen of familie, maar die frustraties uit ik ook bij haar (wel meer genuanceerd dan bij anderen). Vraag me af dat echt onder roddelen valt; ze weet zelf immers ook hoe ik erover denk. Maar goed, misschien is dit ĂŒberhaupt een heel andere situatie haha

4 likes

Like jij soms een post niet, omdat je “bang” bent dat een andere forummer ziet dat je het eigenlijk met deze post eens bent?

• Ja
  • Nee
  • Soms

0 stemmers

Anoniem btw :joy:

4 likes

Er zijn wel eens dingen over mij verzonnen om zelf beter uit een situatie te komen nou dan is het wel bye bye hoor

2 likes