Stel je persoonlijke vraag #52

Ja, dat leek mij dus ook heel goor. Maar collega’s vonden het raar dat ik hierover twijfelde en zeiden dat dat prima kan (zij zijn niet bij de training morgen)

Ja die hoeven geen mond op mond beademing op die pop doen, terwijl jij net vijf minuten geleden erin hebt gehoest met consumptie. Ik zou niet gaan

3 likes

Ik weet echt niet waar jullie komen, maar de wereld hangt toch nog steeds vol met analoge klokken? De makkelijkste manier om in de stad waar ik woon aan de tijd te komen is de kerktoren. Waarom zou je een kind tekort doen door dingen die nog in gebruik zijn niet aan te leren? Omdat een kleine minderheid het niet onder de knie krijgt?

@FrozenFlame niet gaan. Lastigste aan leren reanimeren vond ik hoe je goede mond op mond beademing doet en niemand wil met zijn mond op de plek waar jij net verkouden hebt lopen hijgen. De volgende cursus is zo gepland.

40 likes

Ik kan me nog herinneren dat ik op de basisschool sommen moest maken over hoeveel uren/minuten verschil er tussen twee tijdstippen zit. En die tijdstippen moest je dan van een analoge klok aflezen en dan stond erbij of het overdag of ‘s nachts was. En zo oud ben ik nou ook weer niet :thinking:.

(Ik vond het wel moeilijk, daarom weet ik het nog)

1 like

@Schaakmat @Shaaar Bedankt voor jullie reacties. Ik ging gewoon twijfelen door mijn collega’s.

Aan elkaar schrijven gaat geloof ik wel sneller, en het gaat er natuurlijk vooral om dat je veel schrijft en het zelf nog kan teruglezen voor je ontwikkeling maar ook omdat de handeling ervoor zorgt dat je dingen leert.

2 likes

Ik ben al incapabel maar ik heb het idee dat de nieuwe generatie er echt een van downies is.

Ze kunnen het slechtste lezen van heel Europa, het slechtste rekenen en niet eens fucking klok kijken of aan elkaar schrijven. Wat kan je dan wel?

44 likes

Maar ik ken echt niemand, behalve wellicht 80 plussers, die nog volledig aan elkaar schrijven, zoals geleerd op school… uiteindelijk wordt het een eigen handschrift ( al dan wel of niet leesbaar).

En sommige ‘ aan elkaar letters’ zijn ook zo onlogisch, de kleine s bijvoorbeeld of de r. Lijkt in geen velden of wegen op de blokletter s of r.
Ik vind dat zelf ook super verwarrend voor de kinderen die dus net leren lezen en schrijven.

2 likes

Ja klopt heb ik ook, maar als je dus alleen blokletters aanleert krijg je een minder snel handschrift en met een minder snel handschrift maak je ook minder schrijmeters etc.

1 like

Hmm ja hier kan ik wel inkomen. Als ik naar mijn eigen handschrift kijk ( die de laatste 10 jaar schrikbarend verslechterd is door niet tot nauwelijks schrijven), is dit ook een mix van blokletters en ‘aan elkaar’.

Eén ding weet ik wel, ik typ of praat sowieso sneller. :joy:

Ik zit echt even na te gaan hoeveel minuten per week ik iets met de hand schrijf. Ik denk dat dat echt onder de 5 minuten komt.

Ja dat is het probleem met al die ‘ach joh niet nodig’ vaardigheden, je maakt een generatie enorm afhankelijk van techniek die er in allerlei situaties ook een keer (of langere tijd) niet kan zijn. Het boeit niemand of je een keer geen cd kunt draaien maar tijd aflezen en goed op papier schrijven en handschriften kunnen lezen zijn echt van alle tijden.

31 likes

Elk excuus om een reanimatie scholing te missen zou ik met beide handen grijpen

19 likes

Haha die neus en mond van die pop worden echt na elke beademer met desinfectie gereinigd, dus daarvoor zou ik het niet laten, maar ik zou wel altijd proberen hier onderuit te komen haha IK HAAT DIT en wij moeten dit ELK JAAR en ik kan inmiddels die hele training bijna woord voor woord meepraten, binnenkort m’n 10e keer. :smiling_face_with_tear:

7 likes

Als ik zo even nadenk over de huishoudens waar ik thuis kom heeft ook bijna iedereen een analoge klok thuis hangen. Als ik even wil zien hoe laat het is kijk ik eerst of er een analoge klok hangt voordat ik in mn tas ga graven voor mijn telefoon. (En ik ben achter in de 30 dus geen oude generatie ofzo)

5 likes

Ik schrik hier ook echt bijna dagelijks van, leerlingen blijven me telkens weer verbazen. Tijdens kookles is er alleen een analoge klok in het lokaal. Als docenten dan zeggen dat ze tot tijdstip x hebben, aaaaltijd meteen meerdere leerlingen ‘ik kan geen klok lezen mevrouuuuw!!!’. Dus we moeten dan echt zeggen ‘nog 45 minuten en dan moet je bij stap 7 van je recept zijn’.

Als leerlingen moeten schrijven is het echt onleesbaar want alles gaat op de laptop. Ze zeggen vaak ook dat ze hun eigen handschrift niet eens kunnen lezen. Vraag je een leerling naar een onleesbaar antwoord op een toetsvraag en dan is het ja nee ehh weet niet?? Qua spelling is werkwoord spelling dramatisch, ik zie serieus ‘ik hep’ voorbij komen of ‘ik wort’. Laatst zelfs leerlingen die bij een toets ‘eets’ schreven terwijl ze AIDS bedoelden. Qua schrijven is interpunctie ook echt iets dat ze niet kennen, een verslag van een half A4 wordt vaak gewoon 1 lange zin.

Wanneer ik een rekenopdracht geef in de trant van ‘oké dit recept is voor 2 personen, maar je moet het omrekenen naar hoeveelheden voor 6 personen, hoe doe je dat?’ Dan komen ze 9 van de 10 keer aan met alles delen ipv vermenigvuldigen. Of tijdens kookles zeggen dat ze 1/4e komkommer moeten nemen, dat lukt gewoon niet?

‘Open een leeg WORD document’ is voor de helft niet te doen. Een document opslaan kunnen veel leerlingen niet… of wel opslaan maar het dan nergens meer terug kunnen vinden.

En dit zijn dan kinderen van 13-17 ongeveer, hoe moet dit dan in hemelsnaam op de middelbare school nog recht getrokken worden :disappointed_relieved:

26 likes

Mijn kind moest op de basisschool naar de fysio want het kon alleen in blokletters schrijven. We zijn inmiddels 8 jaar verder (waarvan de helft fysio, ook voor andere dingen) en het kan nog steeds alleen in blokletters schrijven.

Als ik denk aan hoe vaak per week de gemiddelde volwassene een pen hanteert is het ook niet heel gek dat kinderen dat ook niet beheersen als het ze niet actief geleerd wordt.

3 likes

Maar waar hebben we het in godsnaam over? Hoelang zou je doen over ‘leren klokkijken’. Op zich werkt zo’n klok best logisch toch? Met cijfers die aangeven over welk uur het gaat? :cry:

13 likes

Hadden die kinderen maar mensen die ze dingen konden leren

24 likes

Hahaha ik heb het dus nog nooit gedaan @Krabsalade, maar kan niet zeggen dat ik er zin in heb nee.:sweat_smile:

1 like

Het wordt nu ook gewoon geleerd op de basisschool hè, mijn dochter die in groep 3 zit kwam vorige week thuis met een boekje met een heel onderdeel klokkijken. Blijkbaar raken ze het ergens onderweg naar de middelbare school kwijt.

4 likes