Ja ik weet niet of het nou een goed plan is. Aan de ene kant weet ik dat er al een tijd meer leerlingen met een extra vraag meedraaien in het gewone onderwijs. Mn moeder heeft bijvoorbeeld ernstig slechtziende kinderen op een normale basisschool begeleid en dat ging hartstikke goed en was ook fijn voor die kinderen omdat ze dan inderdaad veel meer onderdeel uitmaakten van het ‘gewone’ kinderleven in de buurt etc, en die kunnen nu ook naar gewoon hoger onderwijs met hulpmiddelen.
Maar anderzijds zijn kinderen die heel slecht tegen prikkels kunnen denk ik niet beter af om ineens in een drukke klas van 30 kinderen te zitten en vraag ik me ook af of kinderen die echt een heel laag iq hebben wel genoeg kunnen leren op die manier.
Het klinkt mooi en komt voort uit een mooie doelstelling denk ik, maar ben bang dat ze de inclusieve boodschap gebruiken om verdere bezuinigingen te verantwoorden. Het zal wel niet gepaard gaan met investeringen in het normale onderwijs, want misschien zou dit wel kunnen als alle klassen twee docenten hadden? En meer ondersteunend personeel? Ik lees op Twitter dat het in Portugal kennelijk wel werkt, maar ik weet zelf echt niks van dit onderwerp dus vind dat lastig te duiden.