Stel je persoonlijke vraag #55

Ik denk dat ik hier beter op zou kunnen antwoorden als ik wat context had (waarom uit elkaar, welke klachten met welke gevolgen etc). Nu heb ik echt geen idee of ik dit totaal overdreven of heel goed en logisch vind.

Ja ik heb nooit heftige breakup klachten gehad maar hoezo zou dit anders zijn dan stress/somberheid/klachten door werk of ouderschap of gewoon het gaat niet goed?

15 likes

Dit speelt nu in mijn directe omgeving en na een discussie met wat vrienden waren dit de 3 meest voorkomende standpunten, dus ik was benieuwd hoe andere er over dachten.

2 likes

Damn, empathische vrienden zijn dat zeg als dit een discussie is

36 likes

Maar doet dat er echt toe? Ik ben echt gefascineerd door hoe snel we gewend zijn geraakt aan een situatie waardoor echt elke vorm van professionele ondersteuning schaars is geworden. Inmiddels zijn we voor elkaar aan het bepalen wanneer je emmer echt overgelopen is. Doe daar echt niet aan mee hoor. En ondertussen zit de doorsnee Nederlander na een lange relatie in een situatie waarbij dakloosheid een serieus risico is.

18 likes

Deze zelfde buurman die net een emmer water gooit over iemand die onder zijn raam staat te roken:

• Kan echt niet
  • Kan wel
  • Kan eigenlijk niet maar ik zou het eigenlijk wel willen doen

0 stemmers

Deze man is unhinged haha tis elke keer wat

1 like

Ben wel een consequente stemmer zie ik

2 likes

Was Harry Potter een bigot?

• Ja sowieso
  • Ja nou wel licht problematisch op z’n minst
  • Nee helemaal niet

0 stemmers

Maar oprechte vraag: wat kan een huisarts hiermee?
Ook als je slecht slaapt en niet meer goed voor jezelf kunt zorgen waardoor je je ziek voelt. Wat kan de huisarts, anders dan zeggen dat je moet proberen goed te slapen (en alle slaaphygiene trucs etc etc) en goed moet eten?

van een breakup naar depressie/trauma/psychose of anders komt best regelmatig voor, lijkt me niet gek om een huisarts even mee te laten kijken als iemand al weken goed ziek is

38 likes

Het is een van de grote levensveranderende gebeurtenissen dus het lijkt me iets wat zeker serieus genomen moet worden als iemand ziek er van lijkt. Het is een vorm van rouw. Al is het alleen maar luisteren, dat kan al zoveel oplossen, dat je verhaal er mag zijn.

8 likes

Ah, zo. Ik denk dat ik me die situatie anders voorstelde toen ik de vraag las. Gecombineerd met mijn eigen blindheid voor wat een huisarts kan betekenen in de situaties die jij noemt, begreep ik niet wat een huisarts kon betekenen :pray:

1 like

Ik probeerde me gewoon een voorstelling te maken van iemand die een moeilijke periode doorgaat door een breakup die een wederzijdse beslissing was, zonder veel bombarie en met respect voor beide partijen, dat diegene veel mentale spanning ervaart en daar hoofdpijn en buikpijn van heeft en dan naar de huisarts gaat daarvoor. Ik denk dat het begrijpelijk is dat je die klachten ervaart in zo’n situatie en dat het na een paar weken (ik interpreteer dat als 2 a 3 weken) wat overdreven is om daarvoor de huisarts in te schakelen, die het al heel druk heeft. En dan snap ik ook de vraag van @Higgs_boson wel, wat kan een huisarts daarmee?
Maar als het zoals @instantramen hierboven zegt om ernstige mentale klachten rondom depressie, trauma (na een relatie met misbruik of narcisme) en psychose en evt bijbehorende fysieke klachten (niet meer slapen, niet kunnen eten, heftige migraine) dan vind ik het misschien weer een ander verhaal.

En ja mooi wel dat je dat noemt over mogelijke dakloosheid na het beëindigen van een lange relatie want ik heb niet het idee dat veel mensen zich daar bewust van zijn, wat voor effect dat op iemands mentale toestand heeft.

Edit: kortom, ‘ziek’ kan allerlei invullingen hebben en ik denk dat het daar vanaf hangt of ik het overdreven vind of niet.

4 likes

Het is maar waar je grens ligt. Ik ga toch niet zitten wachten tot ik ernstige mentale klachten heb? Je gaat toch niet maanden (want wanneer mag het dan wel) met serieuze buikpijn en hoofdpijn rondlopen wachtend tot alles uit je handen valt. Als ik na iets heftigs na een paar weken niks van verlichting voel is dat een teken dat er iets moet gebeuren, want dan krijg ik mezelf dus niet meer op de rails. Uit eigen ervaring - was dan wel geen relatieding maar een familieding - kan een huisarts/pohggz daar prima wat mee. Nog los van dat een luisterend oor, empathie en begrip ook wonderen doen. En in het ergste geval zegt de huisarts dus dat het erbij hoort, dan heb je tien minuten zorg verbruikt aan geruststelling. Vind dat echt niet anders dan allerlei andere twijfelgevallen.

17 likes

Ik zag net in mijn ooghoeken iets voorbij wuppen (ik zit binnen) en het bleek een kikker

Wat gebeurt er met :frog:

• Die breng ik zelf naar buiten
  • Ik laat dat mooi iemand anders doen
  • Ik zet de deur open die vindt de uitgang zelf wel
  • Paniek in de tent 🫣

0 stemmers

De laatste optie vrij vertaald naar mijn moeder die ooit op vakantie de rits weer dicht deed en de kikker in de tent liet :sweat_smile:

1 like

Eigenlijk paniek in de tent én ik laat het mooi iemand anders doen.

5 likes

Ja mijn eerste reactie is ook altijd waaaaa maar goed er was verder niemand dus maar zelf naar buiten gebracht

Doet me denken aan die keer dat er een libel van een halve meter binnen kwam trouwens, dan ben ik wel echt weg

1 like

De mijne geeft mij Xanax :man_dancing:

10 likes

:joy: brrr daar zou ik ook de kriebels van krijgen. Kikkers en padden pak ik wel gewoon op. Ik haal ook altijd padden van het fietspad af en zet ze dan in het gras.

8 likes

Dut is het enige waar ik echt bang voor ben. Ik laat alles en iedereen achter en ga verhuizen. Geen grap.

1 like