Ik probeerde me gewoon een voorstelling te maken van iemand die een moeilijke periode doorgaat door een breakup die een wederzijdse beslissing was, zonder veel bombarie en met respect voor beide partijen, dat diegene veel mentale spanning ervaart en daar hoofdpijn en buikpijn van heeft en dan naar de huisarts gaat daarvoor. Ik denk dat het begrijpelijk is dat je die klachten ervaart in zoān situatie en dat het na een paar weken (ik interpreteer dat als 2 a 3 weken) wat overdreven is om daarvoor de huisarts in te schakelen, die het al heel druk heeft. En dan snap ik ook de vraag van @Higgs_boson wel, wat kan een huisarts daarmee?
Maar als het zoals @instantramen hierboven zegt om ernstige mentale klachten rondom depressie, trauma (na een relatie met misbruik of narcisme) en psychose en evt bijbehorende fysieke klachten (niet meer slapen, niet kunnen eten, heftige migraine) dan vind ik het misschien weer een ander verhaal.
En ja mooi wel dat je dat noemt over mogelijke dakloosheid na het beƫindigen van een lange relatie want ik heb niet het idee dat veel mensen zich daar bewust van zijn, wat voor effect dat op iemands mentale toestand heeft.
Edit: kortom, āziekā kan allerlei invullingen hebben en ik denk dat het daar vanaf hangt of ik het overdreven vind of niet.